CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

27 September 2009

KEBAHAGIAAN SUAMI DAN ISTERI

Bagaimana untuk melahirkan rasa cinta antara suami isteri? Jika masa bercinta selepas bernikah, amat mudah untuk melafazkan kata sayang dan cinta, namun semakin lama usia perkahwinan, terasa hambar pula.Kenapa ini terjadi? Mengikut kajian, terdapat beberapa faktor yang menyebabkan kita sukar untuk melahirkan perasaan cinta antara suami isteri seperti yang kita idamkan. Diantaranya ialah:

1. Hati Tidak Fokus.

Hidup di zaman yang penuh dengan tribulasi ini menyebabkan ramai manusia sukar untuk memberikan tumpuan atau fokus untuk merancang hidup dengan lebih serius bersama dengan pasangannya.

2. Terlalu banyak Cinta Pada Satu Masa

Fokus kepada fakta ini ialah , seseorang suami yang mempunyai ramai isteri pada sesuatu masa . Walaupun poligami suatu yang harus , tetapi ramai yang tak mampu menumpukan kasih sayang kepada seseorang isteri hingga menyebabkan penganiayaan berlaku kepadanya . Demikian juga sebaliknya isteri yang kadang kala kagum kepada lelaki lain selain suaminya , atas ukuran material , pangkat dan sebagainya . Allah berfirman dalam surah al-Nisak ayat 129 : "Dan kamu tidak akan mampu berlaku adil antara isteri2mu walaupun kamu sgt ingin melakukannya..."


3. Banyak Meminta Tapi Kurang Memberi

Normalnya, manusia lebih cenderung untuk meminta tetapi kurang untuk memberi. Kerap meminta kepada Allah adalah satu kebaikan yang dipuji tetapi apabila kerap juga meminta kepada manusia adalah satu sifat yang kurang mulia. Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud : “Tangan yang di atas lebih baik dari tangan yang di bawah”. Mudah-mudahan amalan membantu orang lain akan membukakan pintu rezki kita dan salah satu daripadanya ialah pintu kasih sayang suami isteri

4. Kenangan Masa silam

Fobia sering terjadi apabila pengalaman lalu yang sering menghantui jiwa. Ia juga boleh berlaku apabila seseorang itu menilai kegagalan orang lain terutamanya yang mempunyai hubungan yang rapat dengannya seperti ibu ayah menyebabkannya terikut dengan sikap buruk individu tersebut.Sebagai contohnya tidak mahu memberikan pertolongan kepada isteri ataupun bagi isteri pula perbuatan tidak mentaati suami.

5. Masalah Kewangan

Pengurusan kewangan yang baik juga kunci kepada perasaan cinta & bahagia. Sikap boros dan tak menjaga kewangan kerap me natijahkan keretakan rumahtangga . Menurut kajian , peningkatan kes perceraian meningkat mendadak pada musim inflasi .

6. Hidup Yang Tidak Seimbang

Dewasa ini, ramai manusia yang menjalani kehidupannya yang tidak seimbang. Sebagai contoh, seseorang itu lebih gemar untuk mengejar kejayaan kariernya dan mencari kesenangan sehingga lupa untuk memberi penumpuan kepada pasangan dan rumah tangga. Mungkin juga ia sudah menjadi satu tabiat atau trend hidup masa kini untuk hidup berorientasikan kekayaan dan material daripada kongkongan tanggungjawab sebagai seorang suami, isteri, ayah atau ibu.

7. Konsisten Dengan Sifat Negatif

Kekurangan adalah satu kemestian dalam diri manusia. Walaupun begitu, ia boleh dielakkan dengan bijak dan berhikmah. Sebagai contohnya tabiat melepak hingga ke waktu jauh malam semasa zaman bujang.Sikap ini masih diteruskan dengan teman-teman walaupun sudah berumahtangga.Sepatutnya seseorang itu membuangkan sifat negatif itu dan cuba untuk menanam seberapa banyak benih-benih mahmudah supaya ianya subur menyerikan hidup kita.

8. Kurang Doa

Naluri manusia akan selalu berdoa sekiranya seseorang itu ditimpa kesempitan hidup. Perbanyakkan doa kepada Allah agar Dia dapat melahirkan persefahaman dan kasih sayang . Antara doa berkasih sayang yang diajarkan oleh nabi saw adalah Maksudnya : “Ya Allah jadikanlah hambaMu ini dicintai pada hati orang-orang yang beriman, dan jadikanlah mereka menyintai orang-orang yang beriman”

9. Tiada Restu

Ibu bapa juga berhak ataupun berperanan dalam mencorakkan kehidupan anak-anak mereka. Sebagai anak, wajarlah bersikap terbuka dan berkerjasama bersama keduanya supaya tidak mendatangkan murka Allah. Di dalam institusi kekeluargaan perlu wujudkan sifat toleransi yang tinggi dan kefahaman yang utuh. Restu ibu bapa juga mempengaruhi impian dan niat kita. Justeru, jagalah hati ibu bapa dan taatilah mereka.

10. Sihir Atau Buatan Orang

Sifat hasad dengki yang sinonim dengan orang Melayu kadang-kadang mendatangkan kemudaratan kepada kita. Manusia sanggup sihir menyihir demi untuk mencapai hasrat mereka. Walaupun ianya satu larangan Allah, namun masih juga terdapat segelintir manusia yang melakukan perbuatan terkutuk ini. Sebagai manusia yang dhaif, mohonlah kepada Allah untuk mendinding dan memelihara diri kita dari sihir manusia dan seumpama dengannya.

11. Hubungan dengan Allah yang sangat lemah.Allah berfirman dalam surah Taha ayat 124: "Dan barangsiapa yang berpaling dari peringatanKu maka sungguh baginya kehidupan yang sempit..."

Kesimpulannya, seseorang itu perlu mengubah diri seseorang kepada yang lebih positif dan lebih mulia supaya Allah juga akan mengubah dirinya agar mengikut hidayahNya yang lurus. Allah akan mengurniakan kita rasa kasih , sayang atau yang disebut sebagai mawaddah ( zaman muda ) dan rahmah ( zaman dah tua ) sepanjang hidup berumahtangga kita . Hal inilah yang disebut olehNya dalam surah al-Rum ayat ke 21.
"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir."


0 comments: