CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

08 October 2009

Bolehkah Orang Yang Berpuasa Menghadiri Walimah?

Dari Abu Hurairah radhiyallahu anhu, Rasulullah Shallallahu alaihi wa Sallam bersabda:
Apabila seseorang di antara kamu diundang, hendaklah dia memenuhi undangan tersebut, jika dia sedang berpuasa hendaklah dia mendoakan, dan jika dia tidak berpuasa, hendaklah dia makan. (Hadis Riwayat Muslim, no. 1431)

Menurut Imam ash-Shanani, hadis ini menunjukkan wajibnya memenuhi undangan walaupun dia sedang berpuasa. (Imam Muhammad bin Ismail ash-Shanani, Subulus Salam, jil. 2, Bab Nikah, m/s. 732, Darus Sunnah)

Dan sebenarnya tidak ada perbezaan akan kewajiban untuk memenuhi undangan walimah sama ada dia sedang berpuasa atau pun tidak. Akan tetapi dibolehkan bagi mereka yang berpuasa untuk menghadirinya sahaja tanpa menyantap hidangan dan dianjurkan mendoakan orang yang mengundangnya.

Namun, jika dia mahu, dia boleh untuk memakannya, atau tidak memakannya. Dan jika dia membatalkan puasanya, puasa sunat yang ditinggalkannya tidak wajib diganti.

Dari Jabir radhiyallahu anhu, Rasulullah Shallallahu alaihi wa Sallam bersabda:
Jika salah seorang dari kamu diundang makan, maka hendaklah dia menghadirinya. Jika mahu, dia dibolehkan makan, jika tidak mahu dia boleh untuk meninggalkannya.(Hadis Riwayat Muslim, no. 1430)

Anjuran Supaya Mendoakan Pasangan Pengantin

Di antara keindahan di dalam Sunnah adalah mendoakan kebaikan, keberkahan, dan memohonkan keampunan buat pasangan pengantin serta mendoakan untuk orang yang mengundang ke majlis makan (walimah).

Di antara doa-doa yang disunnahkan kepada kita untuk berdoa dengannya adalah sebagaimana berikut:
Doa untuk pasangan pengantin:
Dari Abu Hurairah radhiyallahu anhu, bahawasanya Rasulullah Shallallahu alaihi wa Sallam jika memberikan ucapan doa kepada seseorang yang berkahwin, beliau akan berkata:
Semoga Allah memberikan keberkahan kepadamu, memberikan keberkahan atasmu, dan menyatukan kamu berdua di dalam kebaikan. (Hadis Riwayat Abu Daud, no. 2130.

Doa untuk orang yang mengundang makan:

Rasulullah Shallallahu alaihi wa Sallam mendoakan untuk Abdullah bin Busr radhiyallahu anhu dan keluarganya (ayahnya) di ketika dia selesai dijamu makanan:
Ya Allah, berkahilah mereka pada rezeki yang telah Engkau berikan kepada mereka dan ampunilah mereka serta rahmatilah mereka. (Hadis Riwayat Muslim, no. 1615)

Dan dianjurkan bagi mereka yang diundang untuk mengucapkan terima kasih di atas undangan yang diberikan.

Dari Abu Hurairah radhiyallahu anhu, Rasulullah Shallallahu alaihi wa Sallam bersabda:

Tidak bersyukur kepada Allah, orang yang tidak berterima kasih kepada manusia.(Hadis Riwayat Abu Daud, no. 4811)


Mengucapkan Ucapan Yang Tidak Disyariatkan


Sebagai contoh, pada masa ini begitu ramai yang mempopularkan bentuk-bentuk ucapan seperti:

"Selamat pengantin baru."

"Semoga bahagia dan mendapat ramai anak."

Ada pun sebenarnya, ucapan-ucapan seperti ini telah pun disentuh oleh para ulama sejak awal lagi.

Di antaranya al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani rahimahullah menjelaskan:
Perkataan ini biasa diucapkan oleh orang-orang jahiliyyah sehingga ucapan ini dilarang. (Fathul Bari, jil. 9, m/s. 222. Rujuk: Abu Hafsh Usamah, Panduan Lengkap Nikah, m/s. 232, Pustaka Ibnu Katsir)

Ini adalah kerana, Rasulullah Shallallahu alaihi wa Sallam sendiri telah melarang perbuatan seperti itu sebagaimana yang dijelaskan oleh Uqail bin Abu Thalib.

Ini berlaku di ketika Uqail berkahwin dengan seorang wanita dari suku Jasyam. Lalu orang-orang yang mengunjunginya mengucapkan:

Semoga bahagia dan mendapat ramai anak.

Uqail pun berkata, Janganlah kamu mengucapkan seperti itu (kerana Rasulullah telah melarangnya). Mereka pun bertanya, jadi, apa yang harus kami ucapkan, wahai Abu Zaid?

Uqail berkata,
Ucapkanlah: Semoga Allah memberkahimu di dalam kesenangan atau pun kesusahan. Begitulah kita diperintahkan. (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah,Abdurrazzaq, Ahmad.


0 comments: