CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

08 October 2009

Disunnahkan Memberi Hadiah dan Membantu Melaksanakan Walimah

Memberikan hadiah kepada pengantin dan membantu mengadakan walimah. Islam menggalakkan masyarakat hidup bantu membantu dalam mengadakan sesuatu majlis agar ukhuwwah dapat terjalin dan silaturahim bertambah erat.

Dalam masyarkat melayu di Malaysia hari ini, selagi perkara itu tidak bercanggah dengan syariat, harus mengadakan gotong royong membantu kelangsungan majlis walimah seperti menghadiri kerja rewang, membnatu menyediakan makanan dan menghidang makanan. Dengan semangat gotong royong bantu membantu akan meringankan kerja dan kos kewangan yang terpaksa ditanggung untuk membayar upah pekerja yang membantu. Amalan ini patut diteruskan dalam masyarkat.

Jika di kampung-kampung, amalan 'berderau' masih di adakan. 'Berderau' ini seperti jika hari ini, rumah A yang mengadakan walimah, kumpulan B menyumbangkan gula, kumpulan C menyumbangkan beras, kumpulan D menyumbangkan tepung dan apa-apa keperluan yang digunakan untuk menyediakan makanan. Begitulah seterusnya rumah-rumah yang lain apabila giliran walimah akan diadakan di rumah mereka. Giliran yang dibuat ini amat baik,supaya bebanan yang ditanggung untuk mengadakan majlis walimah dapat diringankan.

Begitu juga sumbangan hadiah perkahwinan. Rakan-rakan pengantin sepatutnya bermuafakat untuk membelikan hadiah yang boleh digunakan oleh pasangan pengantin baru selepas mereka mendiami rumah sendiri. Bila berkongsi-kongsi duit, hadiah yang dibelikan boleh agak mahal dan berguna seperti periuk nasi, kipas angin, sterika dan sebagainya. Namun pemberian itu biarlah ikhlas tanpa rungutan dan rasa terpaksa.



Dari Anas radhiyallahu anhu, beliau berkata:
Setelah Nabi Shallalalhu alaihi wa Sallam menikahi Shafiyah, pada pagi harinya Nabi pun berkata: Sesiapa yang memiliki sesuatu untuk disumbangkan, hendaklah disumbangkan. Beliau pun menghamparkan lembaran kulit yang disamak (sebagai bekas). Ada orang yang menyumbang keju, ada yang menyumbang kurma, dan ada yang memberikan minyak samin. Mereka pun membuat hais (campuran kurma tanpa biji, keju, tepung dan minyak). (Hadis Riwayat al-Bukhari, no. 2048)

Berdasarkan hadis ini,
Orang-orang kaya dan yang memiliki kelebihan (bekalan) dianjurkan untuk memberikan sumbangan di dalam majlis walimah saudaranya.

Demikianlah sesebuah majlis walimah (walimatul urus) yang ditunjukkan oleh Sunnah Rasulullah Shallallahu alaihi wa Sallam dan diamalkan oleh para sahabat.
Wallahu a’lam...

0 comments: