CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

23 October 2009

Perlihatkan Sayang Kepada Isteri

Suami tidak harus memandang kecil soal menyuarakan dan memperlihatkan kasih sayang kepada isteri. Ramai suami memandang kecil soal ini atau merasakannya kurang penting.

Pengalaman saya, perkara kecil itulah yang menjadi masalah besar, suami tidak seharusnya memendam perasaan cinta dan kasih sayang itu hanya dalam hati, tapi perlu diluahkan dengan kata-kata dan juga melalui perbuatan.

Hakikatnya, isteri tahu bahawa suaminya menyayangi dirinya tapi hanya dalam hati yang tidak diluahkan dengan kata-kata.

Perasaan cinta dan sayang sebagai anugerah Allah itu akan lebih bermakna dan lebih meninggalkan kesan di hati isteri jika diungkapkan melalui kata-kata atau dengan tindakan.

Berdasarkan pengalaman saya apabila suami mengungkapkan kata ‘sayang’, ‘rindu’ dan seumpamanya, segala penat lelah dan perasaan marah akan terpadam begitu sahaja. Begitu bermakna dan berharganya ucapan langsung dari seorang suami.

Pernah sekali saya dan suami berselisih faham. (Memang lah, sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula hati manusia dalam jiwa yang berbeza, pasti ada juga pasang surutnya) Suami saya hantar SMS, saya simpan sampai berbulan-bulan.



Dalam konteks tanggungjawab, memberi kasih sayang juga termasuk tanggungjawab suami ke atas isteri, tapi ada di kalangan suami yang tidak mengambil berat tanggungjawab tersebut.

Suami seharusnya sedar akan amanat Allah kepadanya, kerana mereka merupakan pemimpin kepada wanita.

Semua isteri terdetik di hatinya menginginkan sesuatu yang sempurna dari suami mereka termasuk luahan kasih sayang, walau seburuk mana pun wanita itu. Ini memandangkan bahawa wanita dianugerahi naluri yang lembut, ingin sentiasa dibelai, dimanja, ditatang dan dikasihi. Elemen-elemen sebegini sudah sebati dalam diri wanita terutama yang bergelar isteri.

Jika dilihat sifat wanita pula, lumrahnya mempunyai nafsu yang sukar dikawal. “Bila ada baju baru, nak kasut baru, tudung baru dan sebagainya baru…"

Dalam menghadapi pelbagai bentuk perasaan yang bermain-main di dalam dada, wanita perlu banyakkan bersabar, kerana tidak ada elemen lain yang lebih baik selain bersabar.

“Allah akan sentiasa menguji kita dengan pelbagai perasaan; perasaan takut, cemas, berang dan sebagainya.”

Wahai para isteri bercita-citalah untuk menjadi isteri solehah...


0 comments: