CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

27 December 2009

Isteri ~ keredhaan suami adalah keredhaan Allah


Ingin ummi berkongsi dengan pembaca budiman sebuah kisah teladan seorang isteri solehah. Kali pertama membaca kisah ini, membuatkan hati menjadi begitu hiba sehingga mengalirlah si air mata.

Mudah-mudahan kisah ini dapat memberikan isteri motivasi dan semangat baru untuk meningkatkan ketaatan terhadap suami (terutamanya kepada diri saya sendiri).

Salman al-Farisi r.a berkata bahawa suatu ketika Fatimah r.an.ha mengunjungi Rasulullah saw. Ketika ia memandang ayahnya, tiba-tiba ia menangis. Rasulullah saw bertanya,”Apa yang menimpamu wahai puteriku?” Fatimah r.aha menjawab, “Semalam aku dan suamiku (Ali r.a) bergurau senda sehingga menimbulkan ucapan yang mengakibatkan dia memarahiku. Aku sangat menyesal dan sedih.

Aku berkata: “Wahai kekasih dan sayangku, maafkanlah kesalahanku padamu. Hal ini telah ku lakukan sambil mengelilinginya sebanyak 70 kali. Hingga akhirnya, dia memaafkan dan tersenyum kepadaku. Namun aku masih tetap takut kepada Tuhanku.”



Dalam sebuah hadis Rasulullah saw telah bersabda;"Wahai puteriku, demi Allah yang telah mengutusku dengan hak, seandainya engkau meninggal dunia sebelum suami mu memaafkanmu, maka aku tidak akan menyembahayangkan jenazahmu. Wahai puteriku, keredhaan suami adalah keredhaan Allah, dan kemarahannya adalah kemarahan Allah.

Walaupun seorang isteri tekun beribadah seperti Maryam binti Imram, tetapi jika suaminya tidak redha kepadanya, maka Allah tidakak an menerima amal ibadahnya. Amal ibadah yang terbaik bagi seorang isteri adalah kesetiaan kepada suami, dan bercumbu rayu dengannya."

Moral of the story:

Kenyataan yang dikeluarkan oleh Rasulullah saw, telah menunjukkan bahawa menyakiti hati suami atau tidak mentaati suami merupakan satu dosa yang sangat besar.

Walaupun si suami tidak melayan isterinya dengan layanan yang baik, jika isterinya terus menunjukkan ketaatan kepada suaminya, pamerkan lebih banyak kasih sayang kepada si dia, banyakkan berdoa dan terus bersabar, insyaAllah, hati suami yang pada mulanya keras, bisa terlentur dek kelembutan isterinya.

Apatah lagi, jika kita yang bertuah ini kerana telah diberikan oleh Allah swt dengan suami yang penyayang, berganda-ganda lagi lah ketaatan yang harus kita berikan kepada suami kita.

Dalam sebuah hadis Rasulullah saw telah bersabda;"Seorang isteri yang mengerjakan solat, berpuasa di bulan Ramadhan dan menjaga amanah suaminya, maka Allah swt akan memasukkannya ke dalam syurga melalui pintu mana sahaja yang disukai."


Dalam sebuah hadis Rasulullah saw telah bersabda;"Apabila seorang suami pulang ke rumah dalam keadaan gelisah dan tidak tenteram, kemudian sang isteri menghiburkannya, maka ia akan mendapat setengah pahala jihad*"
*Orang yang berjihad di jalan Allah swt, pahalanya adalah tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu syurga).

Semoga kita sama-sama dapat amalkan dan sampaikan perkara ini kepada orang lain.
Sumber

0 comments: