CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

07 December 2009

Memahami Pasangan Yang Baru Dikahwini

Jika kita lihat akan definisi dan falsafah perkahwinan dalam Islam, di dalam al-Quran dijelaskan bahawa tujuan pernikahan adalah untuk mendapatkan ketenangan dan kebahagiaan, sebagaimana firman Allah yang bermaksud:

"Dan di antara tanda-tanda kebesaran Allah itu bahawa Dia jadikan bagi kamu pasangan hidup agar kamu mendapatkan ketenangan/kebahagiaan bersamanya. Kemudian Allah ciptakan di antara kamu berdua mawaddah dan rahmah." (Surah al-Rum, ayat 21)

Alam ini terasa indah kerana Allah menciptakannya berpasang-pasangan. Ada siang, ada pula malam. Ada tempat yang subur, ada pula yang tandus. Ada gunung-ganang yang tinggi tapi ada juga lembah dan lurah yang dalam. Ada lelaki dan ada pula perempuan.

Allah menciptakan pasangan untuk manusia agar mereka dapat hidup seiring sejalan, berbahagi suka dan duka serta tetap bersama dalam melayari kehidupan yang penuh dengan onak, duri, dugaan, tentangan dan cabaran demi mencapai satu matlamat mendapatkan keluarga sakinah mardatillah.

Selain ketenangan di dalam pernikahan, Allah juga menciptakan mawaddah dan rahmah di hati suami dan isteri. Sebahagian ahli tafsir membezakan makna mawaddah dan rahmah ini. Bagi mereka, mawaddah adalah rasa cinta berdasarkan syahwat kemanusiaan, iaitu keinginan untuk melakukan hubungan suami isteri yang akan melahirkan dan mengembangkan keturunan manusia.

Mawaddah atau keinginan untuk melakukan hubungan suami isteri ini ada hadnya seiring dengan umur manusia itu sendiri. Apabila seorang lelaki telah berumur 60-70 tahun dan perempuan berumur 50 tahun, mawaddah ini akan berkurangan. Maka, pada saat inilah Allah akan menimbulkan rahmah atau kasih sayang yang suci murni di hati pasangan berkenaan.



Namun bila definisi perkahwinan ini kurang dihayati, kurang sabar apabila ujian melanda, maka mulalah rumah tangga bergoyang. Sedikit dugaan datang, sudah tidak mampu ditangani. Sebelum berkahwin, cuma hati- hati orang yang sangat rapat dengan kita yang perlu dijaga. Hati sendiri, hati ibu bapa. Tapi bila dah kahwin,hati suami, hati ibu ayah mentua , hati ipar duai.

Hati ibu bapa, ibu bapa mentua, ipar duai tu tak apalah, sebab jumpa pun cuma sekali sekala. Jadi yang sangat perlu dijaga ialah hati suami yang memang setiap masa bersama, kecuali ketika pergi kerja.

Ketika bekerja pun masih nak kena jaga, kena telefon atau sms, bila dah tengah hari , "abang , dah makan?" atau apa-apalah yang kena ambil berat. Jika tidak ditanya, nanti terkecil hati atau merajuk.

Kalau di rumah pun sama, kadang-kadang masih baru berumah tangga, masih belum kenal dan memahami pasangan, perkara remeh pun dijadikan alasan untuk merajuk. Perkara remeh untuk dikecil hatikan. Semua ini mseti dipelajri, diselidiki dan diberikan perhatian.

Jangan ambil mudah, jangan ambil tidak kisah, kerana lama-kelamaan selalu sangat dirajukkan perkara kecil ni, akan menjadi seperti sekam api. Membesar dan membara di dalam , dan bila sudah panas, tidak terkawal akan meletus menjadi api yang marak.

Ada satu pasangan ni, datang jumpa ummi, baru saja berumah tangga dalam lingkungan 3 bulan, nampak mula dulu memang macam orang bercinta, (sebelum berkahwin cuma kenal gitu-gitu saja) namun bila sudah berumah tangga, rasa macam dah kenal , tapi sebenarnya tidak kenal betul pun.Belum pun memahami kerektor suami, tapi dah merajuk-rajuk bawa diri.

Bila ummi tanya apa punca, nak tergelak pun ada, sebab dan puncanya, remeh sangat, tapi itulah yang menyebabkan jadi bara. Menyebabkan pasangan rasa tidak diberikan perhatian. Contoh yang ummi berikan, isteri beli lauk basah, masak, tapi tak bgitahu suami sebab isteri balik awal, bila suami balik, bawa lauk dah masak. Nak makan lauk yang mana? Suami beli lauk, sebab teringin lauk tu, bila singgah di kedai makan, jadi bila waktu makan dia makanlah lauk yang dia beli. Isteri merajuk sebab suami tak jamah lauk yang dia masak.

Sebenarnya, jika sama-sama matang dan berfikiran terbuka, berlapang dada, dengar dulu alasan kenapa isteri masak, kerana balik awal, suami jamah lauk isteri atau cakap "yang, lauk ayang masak tu , kita boleh makan esok, simpan aja dalam peti ais, lauk yang abang beli ni, tak boleh simpan,nanti basi. Apasalahnya, jika isteri lapang dada, terima aja kata-kata pujukan suami tu. Tapi suami pula tak kata macam tu, marah kerana isteri singgah kedai tak cakap kat dia, lepas tu kata pulak, singgah kedai tak minta izin dengan dia. Jadi bila masing-masing, tak mahu beralah, asyik kata aku benar, suami kata dia susah payah singgah kedia beli lauk untuk senangkan isteri, maka akhirnya masing-masing kecil hati walaupun tidak bertengkar.

Esoknya, hal remeh lain pula, isteri terubah barang milik suami, suami marah. Isteri tu mana kenal lagi perilaku suami, jadi tentulah ambik masa untuk memahaminya. Suami pulak nanti, tergosok baju isteri, mungkin baju isteri tu, dari fabrik polyster ke, atau silk ke, yang tidak boleh suhu tinggi, terbakar oleh seterika, merajuk lah pula isteri. Mana suami tu kenal dan tahu fabrik baju perempuan. Yang suami tahu cuma fabrik baju lelaki, dari kain kapas sahaja.

Lepas tu, hari lain, merajuk perkara lain pulak, kalau hari-hari merajuk, tu yang lama-lama jadi sekam.Cubalah jangan asyik nak merajuk sebaliknya ucapkan kata maaf, maka perkara kecil macam tu lebih mudah selesai. Jangan terlalu mahal ucapan maaf, dan terlalu mahal untuk menyatakan sebab-sebab merajuk pada pasangan. Lebih baik kita bagitahu yang kita ni merajuk dari kita pendam sendiri.

Ada orang peka akan tingkah laku seseorang, memahami bahasa tubuh orang merajuk, ada pulak jenis orang yang tidak ambil tahu orang merajuk sebab dia pun jenis suka merajuk , maka tidak faham bahasa tubuh orang merajuk. Sudahnya, sama-sama diam, sama-sama ambil hati. Maka bila meletus, seorang bawa diri mengadu pada ummi, seorang duduk pejabat tak balik-balik konon banyak kerja.

Ummi tidak kisah pada sapa pun yang datang mengadu pada ummi, akan ummi berikan masa untuk bertenang, dan ceriakan hatinya, lepas tu baru ummi duduk sama-sama berbincang hati ke hati, cungkil apa yang tidak kena. Tapi masa cerita mesti jujur, ummi tidak akan berpihak mana-mana dan tidak salahkan mana-mana. Bagi ummi dua-dua perlu cuba untuk memahami pasangan dan bertoleransi perasaan. Berikan masa untuk saling kenal-mengenali tingkah laku dan habit pasangan masing-masing walaupun anda telah bercinta dan konon kenal hati budi bertahun-tahun!

Pada yang belum berumah tangga jangan merasa takut dan fobia untuk berkahwin bila lihat pasangan baru berumahtangga pun mula bergolak. Dugaan dan ujian sentiasa datang melanda, untuk menguji kekukuhan tiang yang terbina dalam rumah tangga. Segalanya adalah bertunjangkan agama.Walau agama kuat tetapi masih tidak memahami erti kata perkahwinan sebenar masih tidak mampu mempertahankannya. Ilmu masih tidak cukup jika hati dan fikiran itu sempit dan tertutup.

2 comments:

ummufarhan said...

salam,

nice entry...:)

Menyelami Lautan Hati Seorang Wanita said...

terima kasih kerana sudi membacanya. Moga dapat menjadi panduan berguna kepada pasangan baru berumah tangga.