CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

22 December 2009

Membina Kebahagiaan Berpoligami


Hari ini berhenti dahulu bercerita mengenai poligami. Kesian pada orang yang jiwa raganya terdera kerana masih belum berkahwin tapi ummi sogokkan pula cerita tentang poligami untuk menjadi isteri kedua.

Ummi sebenarnya nak buka minda dan ubah persepsi masyarakat bahawa menjadi isteri kedua, ketiga dan keempat tidak salah dalam Islam. Jika cara dan kaedah untuk seorang lelaki itu berkahwin menurut cara dan syariat Islam. Seperti perkahwinan pertama, di dahului dengan merisik, meminang,bertunang (walaupun sekejap untuk urusan persediaan borang nikah)dan diiringan dengan bernikah. Majlis nikah ini, tidak perlulah buat besar, cukup sekadar memaklumkan orang ramai, dan jika tidak ada gangguan emosi, isteri-isteri dan anak-anak lain sebaiknya hadir untuk memberikan sokongan dan mengeratkan ukhuwwah di dalam keluarga.




Sesungguhnya perkahwinan itu adalah suatu yang sangat indah, samada yang berkahwin itu pada yang pertama atau kedua atau lain2nya. Kerana Allah Ta'ala memberitahu manusia betapa indahnya perkahwinan melalui KalamNya yang suci.....

".....Supaya kamu tenteram dengannya..."

Jika cara dan kaedah yang betul, menepati syariat maka, isteri-isteri akan rasa bahagia kerana hak mereka sebagai isteri tidak dinapikan. Dan rasanya isteri yang baru dinikahi pun tidak akan terlalu berkira. Tambahan jika dengan isteri pertama, ada ramai anak, masa dengan anak-anak juga adalah sebahagian tanggung jawap yang perlu dipenuhi. Dan semestinya anak-anak tadi berada di rumah isteri pertama,maka akan kelihatan seseolah suami tadi melebihkan masa dengan isteri pertama. Maka akan kelihatan seseolah suami tidak adil dalam pemabhagian masa.

Sepatutnya, seorang isteri kedua, atau ketiga atau ke empat melihat ini dengan rasional, bukan dengan emosi.Isteri-isteri yang berada di bawah seorang suami ialah wanita-wanita yang sangat istimewa. Inilah wanita-wanita yang telah melalui segala macam ujian yang tidak dilalui oleh wanita-wanita lain. Inilah wanita-wanita yang sangat cekap untuk membezakan yang mana fitnah, dan yang mana benar. Inilah wanita-wanita yang telah berjaya meletakkan perasaan cemburu mereka pada tahap yang sebenarnya. Inilah wanita-wanita yang telah melalui satu proses penjurusan perasaan dan hati hanya kepada Allah Taala.

Dalam poligami, tiada siapa yang boleh menolong suami atau isteri dalam mencapai ketenangan hati, tidak adik beradik, tidak ipar duai, tidak ibu bapa, tidak saudara mara. Yang ada hanya Allah Taala, satu-satunya tempat doa dipanjatkan, dengan penuh harapan agar Allah Taala menganugerahkan kebahagiaan seperti yang dijanjikan.

Sedikit ummi catatkan pengalaman seorang isteri kedua...


Jom kita kongsi bersama-sama...

Pengalaman sebagai isteri kedua.
Antara pantang larang utama jika hati ingin bahagia dlm rumah tangga poligami ialah elakkan mencerca isteri lain dihadapan suami kita. Seorang lelaki dan suami yang baik tidak pernah suka isterinya diperlekehkan hatta isterinya salah sekalipun. Inilah selalu yang dilupai oleh para isteri sama ada isteri pertama, kedua dan seterusnya.

Jika kita ingin menegur isteri lain sekalipun, tegur dan beri cadangan membina agar suami rasa anda sedang membantunya membina rumahtangga bahagia. Bukan merendah-rendahkan isteri suami kita tersebut kerana suami akan merasakan bahawa anda sedang mencabar kewibawaan dan maruahnya.

Tiada manfaat sekiranya kita merendah-rendah pihak lain dimata suami hanya kerana untuk menarik perhatian suami terhadap kita. Mungkin tindakan tersebut akan memberikan impak sebaliknya kepada kita iaitu suami akan lebih menyampah, sakit hati dgn tindakan kita merendah-rendahkan isterinya, pilihan hatinya kerana beliau juga tidak suka dan tidak mahu mana-mana isteri-isterinya direndah-rendahkan oleh orang lain hatta oleh isterinya sendiri terhadap isterinya yang lain..

Oleh itu.. janganlah kita memasang jerat untuk diri kita sendiri.. jika ini yang berlaku.. percayalah.. anda tidak akan bahagia dan akan terus memendam rasa... isilah baki umur yang kita tidak tahu byk mana yang ada dgn membahagiakan diri kita dan suami.. jgn biarkan masa yng singkat yg kita ada ini dgn perbalahan dan perselisihan faham dgn suami semata-mata kerana kita inginkan perhatian suami.. entah-entah esok lusa kita dipanggil Ilahi.. entah-entah esok lusa.. suami kita dipanggil pergi..

wallahu'alam.

Ambillah peringatan, jadikan Al-Quran, As-Sunnah, dan pengalaman sahabat dari keadaan rumahtangga yang pernah mereka lalui sebagai panduan berguna untuk kita belayar mengharungi gelora di dalam rumahtangga. Memang di dalam melayari rumah tangga sekali sekala pasti ada ribut,taufan dan badai yang melanda. situasi ini bukan sahaja di dalam rumah tangga poligami sahaja, yang monogami pun mengalami juga.

Tengok tu, tak mahu cerita bab poligami, akhirnya , panjang lebar juga entri kali ini mengenai poligami. Maaf ya,anak-anak, dah terlanjur hingga ke bawah sini ummi bercerita pasal poligami. Yang baik jadikan teladan yang tidak elok jadikan sempadan.

0 comments: