CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

11 December 2009

Sirna Cita-cita Dek Kelam Cinta

Dalam cinta ada cita-cita dan dalam cita-cita ada cinta. Kadangkala cinta terangkum dalam kebesaran cita-cita. Tetapi ada kalanya cita-cita tersulam dalam keindahan cinta. Tetapi buat seorang pelajar: Dahulukanlah cita-cita... Justeru ia lebih konkrit, realistik dan diberi prioriti berdasarkan realiti dan diri semasa anda.

Anda mungkin kehilangan cinta dalam memburu cita-cita, tetapi usah risau. Apa yang hilang itu hakikatnya bukan CINTA tetapi cinta. Dan setelah cita-cita anda tercapai... cinta yang sebaik-baiknya dan semurni-murninya akan berada di hadapan anda.

Pada ketika itu belai dan suburkanlah pohon cinta itu dengan baik kerana sudah cukup layak untuk itu. Baja harta, air taqwa, cahaya ilmu dan tanah iman sudah menjadi milik anda. Tetapi awas, jika cinta didahulukan daripada cita-cita... anda mungkin kecundang, kerana cinta itu belum teguh. Sekerat jalan ia mungkin patah. Lalu anda akan terjerumus dalam lembah 'frust' dan kecewa.

Dan katakanlah cinta anda dan si dia mampu bertahan sehingga ke hujung tetapi apabila sampai ke hujung... anda tidak punya apa-apa lagi untuk menyuburkan pohon cinta itu. Anda ketandusan taqwa, ketandusan ilmu, kekurangan harta untuk membina sebuah perkahwinan yang baik. Kerana apa? Rupa-rupanya anda silap, dalam mengejar cinta anda telah mengabaikan cita-cita.

Ya, bermula dengan sesuatu yang jelas dan utama. Mulakanlah dengan cita-cita. Justeru usia di tahap anda, cita-cita itulah yang jelas nyata. Cintailah cita-cita anda!

(Petikan daripada buku Tentang Cinta oleh Pahrol Mohd Juoi terbitan Telaga Biru, cetakan pertama Januari 2006)


Sering benar kita membaca dan mendengar semasa belajar , ramai siswa siswi terperangkap dalam percintaan dan yang lebih mengharukan mereka menjadi pasangan intim semasa belajar. 'Pasangan bercouple' , kesana kemari bersama-sama seperti pasangan suami isteri tetapi tidak tinggal bersama. Mereka belajar di perpustakaan, pergi kuliah, pergi makan, pergi bershopping bersama-sama. Kemana akhirnya hubungan mereka ini?

Jika diakhiri dihadapan kadhi melalui ijab dan kabul, tidak mengapa, tetapi jika hampir ke hujungnya, 'kejemuan' merubah hati, dan terputus setakat ini, inilah yang amat dikesali. Setelah kesana kesini bersama-sama, tinggal 1 semester sahaja lagi,telah terputus, jika yang meninggalkan tidak merasai apa-apa kerana dirinya memang telah bersedia,bagaimana pasangan yang kena tinggal? Tidak merana hingga mengakibatkan terjejas projek tahun akhir?

Sebab itulah mengapa tidak digalakkan untuk bercinta, berpasangan ke hulu ke hilir, selain menjejaskan pelajaran kerana kelalaian sendiri, berpasangan ke hulu ke hilir bersama ini juga adalah haram di sisi agama Islam. Mana boleh lelaki dan perempuan selalu berdua-duaan,walaupun mereka kata bukan bersunyi-sunyian, "kami di khalayak ramai", tetapi bagaimana untk mengawal hati?

Selepas bertemu,mesti diringi dengan sms dan ym jika ada kemudahan internet. Apa bicara di sini, tiada siapa yang tahu. Kadang kala kata di sini yang lebih mengegarkan rasa di hati. Contoh ungkapan yang biasa tetapi boleh melahirkan rasa luar biasa bagi pasangan ber'couple' ini.

....saya nak beradulah...

...ok have a nice dream....

....jangan gatal2 ye....

....i'm coming...

....ok i'm waiting....

dan banyak lagi tak payah lah rasaya nak sebut semuanya.

Apa yang kita perhatikan perkataan2 yang diluahkan walaupun belum keterlaluan tetapi memadai untuk membangkitkan nafsu syahwat dimana ianya merupakan senjata yang cukup untuk meruntuhkan jiwa yang tenang.Ini semua adalah mukadimmah untuk syaitan menjalankan misi mereka.

Sekali pandang memang tak de apa2 ucapan/penulisan tu. Mungkin ada yang berkata...ala kami ni gurau2 saja. Ye, di sinilah kita silap....oleh kerana sudah saling mengenali maka boleh bergurau . Namun ia tetap tidak boleh kerana penulisan mempunyai kesan yang sama dengan ucapan bahkan dalam setengah keadaan ianya mungkin lebih kuat pengaruhnya.

Sebab itu gurauan antara lelaki dan wanita bukan muhrim ditegah dalam semua keadaan!

Mengapa?

Kerana akibat daripadanya sangat besar didalam hati :

1. Ingatan tentang gurauan itu akan sentiasa bermain2 didalam ingatan.
2. Ingatan ini akan membawa kepada bayangkan rupa wanita/lelaki
3. Ingatan ini akan sering datang dan mengganggu dalam solat dan ibadah lain

Dalam kebanyakan keadaan seseorang tidak akan sedar gangguan ini kerana dia telah buai dalam perasaannya sendiri.

Ini juga memberikan kesan terhadap pelajaran dan ilmu yang dituntut.Sedikit sebanyak mengurangkan keberkatan, walaupun ada setengah-setengah pasangan kata prestasi pelajaran kami makin meningkat kerana saling memberikan motivasi. Mungkin juga Allah menguji dengan istidraj.

Ada pihak yang mentakrifkan istidraj sebagai anugerah Allah kepada hamba yang tidak diredai-Nya dan nikmat tersebut datang dalam pelbagai bentuk antaranya kejayaan yang cemerlang, kuasa, kemewahan harta benda, kedudukan di sisi masyarakat, pengaruh serta pangkat.

Jadi sebagai seorang hamba yang takut kepada Allah mereka akan menjauhi hubungan yang lebih membawa kepada kelalaian dan kelekaan hati walaupun prestasi pelajaran mereka meningkat.

Jika mahu berpasangan,bernikah sahaja. Bernikah ketika belajar tidak menjadi kesalahan. Asalkan pasangan,keluarga saling faham memahami antara tanggung jawap dan keperluan. Boleh dipermudahkan dengan perbincangan antara dua keluarga , bukan perbincangan antara 2 pasangan itu sahaja.

Ummi tertarik dengan satu ungkapan ini, oleh seorang pelajar, yang baru bernikah dengan pasangannya. Ummi bertanya kenapa bernikah sekarang (baru sahaja berta'aruf) sedangkan selepas bernikah akan berjauhan semula,seorang akan menyambung belajar di Mesir, seorang akan melanjutkan pengajian di Indonesia.

"Saya tak suka bercouple2 ni...walaupun jauh, tapi dia memudaratkan..sebab memikirkan sebuah perkara yang belum halal...imam syafi'i berkata:

شكوت إلى وكيع سوء حفظي # فأرشدني إلى ترك المعاصي
فأخبرني بأن العلم نور # ونور الله لا يهدي للعاصي

"aku mengadu ke Syaikh Waqi' tentang lemahnya hafalan ku # maka dia berpesan kepada ku untuk meninggalkan maksiat.

Dia mengakhabari aku bahawa ilmu itu cahaya # dan cahaya Allah tidak dapat memberi petunjuk kepada orang yang bermaksiat..."

Sebab itu saya tak nak delay2 pernikahan...if dah ada yang sesuai, then terus kahwin jer..walaupun tinggal jauh..sebab kalau tak kahwin, asyik terfikir2 wajahnya, gambarnya, suaranya, habis ilmu saya lari semua..."

Begitulah ungkapan orang beriman yang takutkan Allah. Semoga mengambil iktibar dari tulisan ummi kali ini.


Ya Allah, jadikan kami muslimah solehah

0 comments: