CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

14 December 2009

Walimatul Urus Ummi Aleeyah dengan Ibnuwalidaini

BismillahirRahmanirRaheem

Setiap apa yang kita lakukan bermula dengan niat. Jika niat kita baik, berdoa dengan penuh pengharapan, bahawa kita ini lemah, segala apa yang ingin kita lakukan mohon keredhaan Allah, rahmat Allah,maka Allah jua yang membantu akan memudahkan urusan kita.

12/12/2009 ummi dipermudahkan urusan, selain berkunjung ke Baling untuk urusan peminangan, ummi juga memang dari awal berniat untuk memenuhi undangan walimah anak angkat ummi, yang bernama Siti Bahiyah dan Mohd Zulfadli. Jauh perjalanan ummi ke sana. Ummi ke bergerak dari rumah ummi di Johor pada petang Jumaat lagi. Tiba di Seberang Kedah, jam 12.30 malam. Esok paginya terus ke Baling. Selesai urusan peminangan, terus ummi ke rumah Siti Bahiyah atau di halaqah dikenali sebagai ummi aleeyah.Itu lah pertama kali ummi bertemu anak angkat ummi.

Ummi dengan Siti Bahiyah di kamar pengantin


Selama ini, ummi cuma berhubung di alam maya. Bersenda gurau,ummi menjadi tempat luahan hati dan bermanja Siti Bahiyah setelah kematian ibunya.Walaupun setakat di alam maya,kasih sayang ibu anak di hati ini terasa erat dan rapat. Sebab itu di pertemuan pertama, kemesraan cepat ujud dan terjalin. Indah dan menawan ikatan yang Allah sulamkan dengan kasih sayang.

Setelah bertemu dan bermesra, berkenalan dengan sanak saudara Siti Bahiyah, ummi menunggu kedatangan Mohd Zulfadli atau nickname di halaqah sebagai Ibnuwalidaini. Jam 1.40 petang, selesai solat zohor, Ibnuwalidaini tiba diiringi dengan paluan kompang bersama sanak-saudaranya. Ummi diminta jadi pengapit ummi aleeyah, teman pengganti ibu untuk menyambut kedatangan menantu.


Ummi bersama dengan Siti Bahiyah di halaman rumah menanti Ibnuwalidaini.Turut sama dalam gambar ialah adik Siti Bahiyah yang turut bernikah pada hari tersebut.


Sambil berpayung ditengah panas,melindungi ummi aleeyah dari pancaran matahari yang terik, ummi dapat bergurau senda tanda kemesraan seorang ibu dengan anaknya. Apabila Ibnuwaladini tiba, ummi menyerahkan payung untuk memayungi ummi aleeyah kepada ibnuwalidaini, tanda selepas ini, ummi aleeyah dibawah tanggungjawapnya untuk melindungi hidup ummi aleeyah sebagai isteri ke akhir hayat hingga ke akhirat.



Selepas itu, mereka diiringi kedalam rumah, dan ummi duduk menjamu selera makanan orang Kedah. Sedap rasanya gulai daging batang pisang. Belum pernah lagi ummi makan lauk begini. Laksa kedah pun ada, dapat ummi merasa makanan orang sana.

Oleh kerana perjalanan ummi masih jauh, ummi beransur pulang jam 2.30 petang. Di dalam hati sentiasa mendoakan agar pasangan ini dikurniakan kerukunan, kedamaian, ketenangan, kebahagiaan di dalam rumah tangga hingga akhir hayat di dunia dan akhirat.

Ummi tidak memaparkan gambar Ibnuwalidaini berdua dengan ummi aleeyah. Biar mereka sendiri memaparkan gambar-gambar perkahwinan mereka.

Ummi Aleeyah







Nengty isteri Mooks

Syukur, dalam masa tidak sampai sebulan ummi dikurniakan 2 orang menantu, iaitu isteri mooks dan isteri ibnuwalidaini. Rupawan mereka bukan sahaja pada wajah tetapi pada agama dan akhlak. Semoga mereka menjadi isteri solehah.




Impian ku melihat anak-anak ku menjadi anak-anak yang soleh

5 comments:

Dr.Othman Napiah said...

Jauh untuk sampai ke sini...Selamat pengantin baru.Bahagia ummi dapat menantu.

Sunah Sakura said...

salam ummi..alhamdulillah, tumpang gembira atas walimah yang dipermudahkan..=)

ina said...

wah bes nyer ummi aleeyah dpt ibu angkat cam ummi..
selamat pengantin baru
semoga bahagia ke akhir hayat

MUNALIZA said...

Ina nak ummi jadi ibu angkat ina pun boleh...sila mampir ke rumah ummi lah...

ina said...

insyaAllah kalo sampai ke johor nati saya ble la singgah umah ummi
bes la artikel ni..tapi ade lagi ke yang nak nikah biasa2 je..yang nak buat grand2 ramai la kut.hihi