CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

21 January 2010

RAHSIA JIMA' YANG SEMPURNA




بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Semoga kita semua didalam RahmatNya dan kasih sayangNya.

Salah satu tujuan perkahwinan adalah untuk memenuhi syahwat keinginan manusia dengan cara yang halal dan di redhai Allah Ta'ala:

Firman Allah Ta'ala :

Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan Kekuasaannya dan RahmatNya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.
(Ar-Rum :21)


Firman Allah Ta'ala:

" Isteri-isteri kamu adalah (ibarat) ladang tempat kamu bercucuk tanam, maka datangilah tempat kamu bercucuk tanam itu bila saja kamu kehendaki" (Al-Baqarah : 223)

Tetapi didalam Islam, ianya tidak hanya terbatas kepada memenuhi syahwat semata-mata kerana didalam nya terkandung beberapa rahsia kebaikan bagi kedamaian, ketenangan dan kesatuan suami isteri.

Apabila jima' dilakukan mengikut cara2nya yang ditentukan syara', ianya akan memberikan kebaikan2 yang banyak. Diantaranya:

1. Memberikan kesegaran dan kelapangan fikiran kepada kedua -dua suami isteri.
2. Mematikan nafsu syahwat kejahatan kepada yang haram.
3. Menimbulkan kasih sayang dan hubungan yang rapat diantara suami isteri.
4. Merupakan Ibadah dan mendapat pahala.




Huraian : Kewajipan suami :

Dalam menyempurnakan tuntutan jima' ini seorang suami perlu belajar cara2 yang dituntut syara' sehingga terhasil maksud daripadanya. Dia antara kewajipannya :

1. Kemampuan melakukan jima' dengan sebaiknya.
Untuk ini dia mesti menjaga kesihatan sehingga mampu melakukan jima' sehingga memberi kepuasan pada kedua-dua pihak. Jika dia mengalami masalah kesihatan seperti lemah syahwat atau kekurangan keupayaan maka wajib berusaha mengubatinya. Jika tidak dia akan berlaku zalim pada isterinya.

2. Melayani isteri dengan penuh kemesraan sehingga si isteri mendapat kepuasan.

3. Hendaklah niatkan sebagai ibadah kerana setiap pekerjaan yang dihalalkan oleh Allah Ta'ala mendapat kebajikan. Apa lagi melihat kepada hasil daripada jima' yang menerbitkan banyak kebaikan kepada kerukunan rumahtangga.

4. Mematuhi adab dan tertib lain dalam jima' isteri.

5. Mempelajari panduan2 dan teknik2 seni sebelum dan semasa jima' kerana muqaddimah kepada jima' dan cara2 jima' yang berlainan akan memberikan kepuasan dan ketenangan yang lebih kepada kedua-dua pihak. Ini adalah di antara faktor terpenting didalam terhasilnya maksud jima' yang dituntut iaitu sebagai Ibadah, kasih sayang berpanjangan suami isteri dan memenuhi naluri syahwat insan.!

a) muqaddimah (awalan) sebelum jima'. Seorang suami perlu mempelajari cara-cara untuk menaikkan syahwat isterinya sebelum mula menyetubuhinya.

b) Mengetahui tanda2 isterinya bersedia untuk disetubuhi.

c) Mengetahui juga gerakan2 yang dapat membantu isterinya mencapai kemuncak syahwatnya sehingga inzal(telah keluar maninya).

d) Mengetahui tanda2 si isteri telah inzal (telah keluar maninya) dan mencapai kepuasan.


Huraian : kewajipan isteri

Pihak isteri mempunyai tanggungjawab yang sama dalam menjadikan keadaan ini menjadi kenyataan. Diantara perkara2 yang menjadi tanggungjawab isteri dalam hal ini :

1. Sentiasa bersedia dan memenuhi hajat suaminya. Jika ada keuzuran tertentu seperti sakit atau penat, hendaklah meminta maaf supaya suami faham keadaan isterinya.

2. Sentiasa membersihkan diri dan memakai wangi2an ketika hendak bersama. Wangi2an menaikkan keinginan suami sementara bau yang tidak menyenangkan boleh mematikan keinginannya.

3. Sentiasa menjaga tubuh badannya agar sesuai dengan selera suaminya. Dan menjadi daya penarik pandangan suaminya.

4. Jauhkan dari membangkitkan perkara2 yang mengganggu fikirannya seperi menyebut tentang perkara yang tidak disukainya samada sebelum atau ketika jima' .



Huraian : Kajian semasa dan punca kekeruhan :

Menurut beberapa pihak yang membuat kajian di Malaysia, statistik menunjukkan peratus yang tinggi pihak "isteri tidak mendapat kepuasan didalam jima'.

Adakah benar statistik2 ini?
Kalau benar adakah ianya melibatkan orang Islam?

Kita tdak bercadang untuk membahaskan sejauh mana kebenaran statistik ini. Tetapi kita ingin bicarakan suatu hakikat bahawa wanita iaitu isteri lazimnya berasa malu untuk membicarakan atau berterus terang dengan suami mereka masalah ini.

Ada yang berpendapat si isteri akan mendiamkan diri semata2 menjaga hati suaminya.

Salah satu unsur yang boleh menjejaskan keharmonian rumahtangga adalah tidak adanya kepuasan didalam jima'.

Pasangan suami isteri yang mendapat kepuasan didalam jima' akan merasa riang, tenang dan cergas didalam menghadapi urusan harian. Sebaliknya mereka yang tak mendapat kepuasan disebabkan terganggu oleh sesuatu hal yang tidak menyenangkan akan terasa lesu, tertekan dan tidak bermaya menghadapi kehidupan.

Sebahagian daripada punca terjadinya tiada kepuasan didalam jima' adalah :

1. Muqaddimah jima' tidak sempurna atau cacat.
2. Suami hanya mementingkan diri, tidak pandai melayan isterinya sehingga mendapat kepuasan yang sama.
3. Suami lemah syahwat atau terlalu cepat inzal (keluar mani sedangkan isteri nya belum atau lambat keluarnya)
4. Tekanan perasaan di tempat kerja atau tekanan kehidupan yang lain.
5. Masa dan keadaan yang tidak sesuai.
6. Isteri tidak pandai menjaga hati suami atau derhaka sehingga kasih suami pada isterinya terganggu.
7. Isteri tak pandai menjaga tubuh badannya dan tak pandai berhias diri sehingga hilang selera suaminya.


Huraian : fakta penting inzal wanita :

Fakta penting tentang kemuncak syahwat wanita dan inzal wanita (pancutan air mani wanita) :

1) Kebanyakan wanita (isteri) mengambil masa lebih lama untuk naik syahwatnya berbanding dengan suaminya.
2) Demikian juga mengambil masa yang lebih lama untuk mencapai kemuncak syahwatnya sehingga inzal (pancutan air mani).
3) Isteri yang mencapai kemuncak syahwat tidak akan mendapat kepuasan sehingga dia inzal.


Menjaga kepentingan, kedamaian dan keharmonian rumahtangga adalah tanggungjawab suami. Jika terdapat perkara2 yang boleh membawa kepada kepincangan, kerosakan dan keruntuhan rumahtangga, maka menjadi kewajipannya mengelakkan dan menjauhinya. Jika sudah terjadi maka wajib membaikinya dengan cepat.

Diharap para suami mengambil perhatian berhubung perkara ini. Walaupun kita termasuk orang2 yang sibuk berda'wah dan tarbiyyah, nafkah batin yang sepatutnya menjadi haq isteri wajib ditunaikan dengan sempurna. Tidak mendapat kepuasan didalam jima' boleh membawa si isteri kepada keadaan2 yang tidak menyenangkan seperti sakit kepala, mudah marah, lesu dan kurang bersemangat.

Keadaan2 yang tidak menyenangkan ini akan mengakibatkan perkara2 yang lebih buruk seperi penderhakaan kepada suami. Maka puncanya akan kembali kepada si suami yang tidak menyempurnakan tanggungjawabnya kepada isteri.

Perhatikanlah wahai mujahid2. Wahai pejuang2 Islam. Jangan dipandang ringan....sedikit usaha akan membuahkan hasil yang lumayan. Sedikit kecuaian boleh mengakibatkan keruntuhan istana.

Jika tak tahu pelajarilah daripada orang tua2 atau sahabat2 yang baik.!




Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,

0 comments: