CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

28 February 2010

Peranan ibu bapa membina keluarga bahagia

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ 
Firman Allah SWT : “Hai sekalian manusia,bertaqwalah kamu kepada tuhanmu yang telah menciptakan kamu daripada seorang diri dan daripadanya Allah menciptakan isterinya dan daripada kedua-duanya Allah memperkembang-biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Dan bertaqwalah kepada Allah yang dengan mempergunakan namanya kamu saling meminta satu sama lain dan peliharalah hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu.” (Surah an-Nisa’:ayat 1).


Ibu bapa ada peranan untuk membahagiakan anak-anaknya baik sebelum berkahwin mahupun setelah berkahwin. Sebab itulah dalam Islam ada peruntukan tentang wali mujbir, wali yang ada kuasa paksa dalam soal mengahwinkan anak perempuannya.

Peruntukan itu banyak membantu ibu bapa untuk memberi kebahagiaan kepada anak-anak gadisnya. Ibu bapa yang menentukan bakal suami anaknya kerana anak gadis pada waktu itu tidak ada kesempatan untuk mencari bakal suaminya seperti sekarang.

Kini, zaman sudah tidak sama, anak gadis sudah bebas keluar masuk rumah, mereka juga ada peluang untuk memilih bakal suami mereka. Anak gadis yang baik akan memaklumkan kepada ibu bapanya tentang lelaki pilihan itu. Tatkala itu ibu bapa ada hak untuk mengenali lelaki itu dengan memanggil dia datang ke rumah. Bapa boleh pada masa itu membuat sedikit kajian tentang kemampuannya bakal menantunya.
Jika bapa berpuas hati, dia boleh meminta lelaki itu membuat peminangan secara rasmi. Tetapi kalau dia tidak berkelayakan, bapa ada kuasa menolak dan melarang hubungan anaknya dengan lelaki itu. Sebaliknya dia boleh mencadangkan dengan lelaki lain. Inilah maksud wali mujbir dalam membahagiakan anaknya.

Apabila anak gadisnya berkahwin, kuasa mutlaknya sudah berpindah tangan kepada suaminya. Anak gadisnya tidak wajib taat kepada kedua ibu bapanya lagi sebalik wajib taat kepada suaminya. Namun, anaknya dan menantunya tetapi wajib menghormati ibu bapa dan mentua masing-masing.




Bagaimanapun peranan ibu bapa tidak terhenti setakat itu sahaja. Mereka tetap wajib memantau perjalanan rumah tangga anak mereka. Mereka masih wajib memberi tunjuk ajar dalam hal rumah tangga anak menantunya.

Dalam hal ini jika berlaku sebarang krisis rumah tangga, ibu bapa atau keluarga terdekat perlu mengambil tanggungjawab menasihati anak masing-masing. Mereka perlu mencari puncanya agar krisis itu tidak berpanjangan.

Perlu dijelaskan di sini, apabila kedua-dua pihak bertemu puncanya, besan terbabit perlu berbincang bagi mengungkai segala yang menjadi duri dalam daging itu. Dalam ini perlu dielakkan, mentua menyalahkan menantu kerana lazimnya cara itu akan membawa keretakan yang lebih parah.

Sebenarnya dalam Islam, mana-mana anak yang hendak dikahwinkan, wajib ibu bapa mengajar anaknya baik lelaki atau perempuan tentang perkara yang menjadi rahsia kebahagiaan rumah tangga. Dalam hal ini, pengalaman ibu bapa wajib diperturunkan kepada anaknya.

Jika semua ini dapat dihayati, pastilah kebahagiaan rumah tangga dapat dibina dengan sebaiknya.




Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

0 comments: