CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

15 March 2010

Hukum Perkahwinan Bawah Umur: Sah

Perkahwinan Bawah Umur Sah, Perlu Dapat Kebenaran Mahkamah.


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

Nikahilah perempuan yang banyak anak dan penyayang. Karena aku akan berbangga dengan banyaknya umatku dihadapan para Nabi kelak di hari kiamat”. (Hadits Riwayat Ahmad dan di shahihkan oleh Ibnu Hibban).

Merupakan sifat atau tabiat manusia yang cenderung untuk mengadakan hubungan sesama manusia. Allah S.W.T telah menjadikan hubungan perkahwinan sebagai sunnah para Rasul bagi melahirkan rasa paling cinta, sikap saling bekerjasama dengan kebajikan dan bantu-membantu untuk mendidik keturunan. Perkahwinan merupakan satu amanah dan tanggungjawab yang dituntut oleh agama Islam untuk dipikul dan dilaksanakan oleh umat Islam.

PETALING JAYA: Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JHEAIK), Abd Aziz Abd Rahman hari ini berkata, perkahwinan yang melibatkan kanak-kanak di bawah umur adalah sah mengikut hukum syarak sekiranya ia dibenarkan oleh wali kanak-kanak berkenaan.

Bagaimanapun, perkahwinan yang melibatkan kanak-kanak perempuan di bawah umur 16 tahun dan lelaki di bawah umur 18 tahun, mereka perlu mendapat kebenaran daripada pihak mahkamah sebelum berkahwin."Secara prinsipnya perkahwinan di bawah umur memang boleh mengikut hukum syarak namun perkara tersebut tidak boleh dilaksanakan secara sesuka hati kerana kita mempunyai Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Kelantan 2002.

"Enakmen ini memperuntukkan syarat umur bagi pengantin lelaki ialah minimum 18 tahun, manakala perempuan pula mesti berumur 16 tahun ke atas," katanya kepada mStar Online ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai seorang kanak-kanak perempuan berusia 11 tahun yang dikahwinkan dengan seorang lelaki berusia 41 tahun oleh ayahnya sendiri Hussin Mat Salleh baru-baru ini.

Biar pun hukum syarak membenarkan seorang lelaki berkahwin dengan gadis bawah umur tetapi beberapa perkara perlu diambil kira.


"Perkahwinan bukan saja untuk menghalalkan hubungan lelaki dan perempuan kerana ia membawa pengertian yang amat besar, contohnya, adakah seorang kanak-kanak mampu untuk membesarkan seorang anak," katanya.

Apa itu perkahwinan? Perkahwinan adalah ikatan yang sah dalam perhubungan lelaki dan perempuan mengikut hukum agama. Secara mudah, perkahwinan itu menandakan si suami itu sanggup bertanggungjawab menjaga si isteri, dan si isteri sanggup bertanggungjawab terhadap si suami.

Tanggungjawab ini adalah suatu amanah daripada Allah. Berani tanggung, beranilah jawab. Kedua-dua pihak lelaki dan perempuan ada tanggungjawab masing-masing.


SUNNAH NIKAH - "Nikah adalah sunnahku...." (HR.Bukhari-Muslim). Karena menikah adalah ibadah, maka ikhtiar menemukan jodoh harus dilakukan sesuai dengan syari'at Islam. Salah satu sarana alternatif adalah bergabung dengan komunitas perjodohan khusus muslim.

KRITERIA - “Wanita dinikah karena empat perkara, karena hartanya, nasabnya, kecantikannya, dan agamanya, maka pilihlah yang memiliki agama (yang baik), jika tidak, engkau akan binasa” (HR. Bukhori-Muslim). Kriteria sederhana tapi mutlak. Kita suka mempersulitnya dengan menuntut aneka kriteria ideal menurut kita.

Hakikat pernikahan adalah saling melengkapi antara suami isteri. Tampunglah kekurangan isteri dengan kelebihan suami, dan begitulah sebaliknya.

Antara suami dan isteri adalah dua insan yang berbeza. Baik dari segi jantina, fizikal, perasaan dan sebagainya. Apabila kita menikah bermakna kita harus menerima setiap perbezaan itu dan sesuaikan dengan diri kita. Masing-masing memainkan tanggungjawab untuk memastikan baitul muslim itu akan bertahan hingga ke akhirnya (pengetahuan Allah).

Perlu kita sedar bahawa suami atau isteri itu hanyalah pinjaman Allah SWT. Bukan hakmilik kita. Harus redha bahawa apa yang dipinjam apabila sampai masa kita harus kembalikan kepada pemunya hak tersebut.

1. Perkahwinan amat digalakkan oleh Islam dan juga bagi menuruti Sunnah Rasulullah.

2. Perkahwinan telah diharuskan oleh syara' demi untuk memelihara individu muslim daripada terlibat dan tercebur pada perkara-perkara yang ditegah ataupun melepaskan nafsu mereka pada tempat-tempat yang haram.

3. Perkahwinan juga bertujuan untuk menjaga keturunan umat manusia daripada terus pupus dimana melalui perkahwinan maka akan lahirlah generasi baru dan keturunan juga dapat dikekalkan untuk selama-lamanya.

4. Ikatan perkahwinan dapat membentuk dan menjalinkan hubungan yang lebih intim bagi individu tertentu, merapatkan hubungan kekeluargaan anatara kedua belah pihak serta hubungan di antara anggota masyarakat akan menjadi lebih kukuh dan sempurna.

5. Melalui perkahwinan pasangan suami isteri dapat menyemai perasaan kasih sayang dan belas kasihan, tolong menolong dan bekerjasama, berkongsi segala masalah suka duka dalam mengharungi cabaran hidup serta lebih bertanggungjawab.

6. Perhubungan kelamin antara suami isteri adalah suatu amalan soleh dan diberikan ganjaran pahala oleh Allah.




Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

0 comments: