CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

03 March 2010

Isteri berpoligami,isteri yang terpilih


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


وَلَـكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الايمَـنَ وَزَيَّنَهُ فِى قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ

Allah menjadikan iman suatu perkara yang kamu cintai serta di perhiaskannya dalam hati kamu dan menjadikan kalian benci kepada kekufuran, kefasikan dan kedurhakaan. [Al-Hujraat, (49) :7 ]



Ini adalah sebuah pandangan dan nasihat Tok Ddeka kepada isteri-isteri yang berpoligami.



TokDdeka: Antara isteri Pertama dan Isteri Kedua.Isteri-isteri yang berumahtangga dalam suasana poligami seharusnya bersyukur kerana mereka ialah antara wanita-wanita yang telah terpilih untuk berada di tempat yang lebih tinggi dari perasaan cemburu yang tidak terkawal, perasaan cemburu yang berkemungkinan boleh menghancurkan rumahtangga, walaupun dalam sebuah rumahtangga monogami.

Jelingan suami ke arah gadis-gadis supermarket umpamanya, sudah cukup untuk menzahirkan rasa cemburu di kalangan isteri. Namun, limit teratas perasaan cemburu di kalangan isteri ialah apabila suami memutuskan untuk berpoligami. Apabila limit teratas ini sudah dapat dikawal dan diatasi, insiden-insiden kecil yang lazimnya menzahirkan perasaan cemburu di kalangan isteri ini sudah tiada apa-apa lagi, dan masing-masing suami dan isteri akan merasa lebih bebas bergerak tanpa dibimbangi dengan perasaan yang bukan-bukan.

Ada juga di kalangan isteri, kepada suami yang tidak pernah ada niat untuk berpoligami walaupun mereka mahu, telah sedia menyimpan segala ‘senjata’ untuk digunakan terhadap suami jika suami itu menyatakan hasrat untuk berpoligami. Antara senjata yang paling popular ialah ‘awak ceraikan saya dulu, kemudian kawinlah seberapa ramai yang awak nak’.


Tidak dinafikan ada suami yang ‘takutkan’ senjata sedemikian. Namun, samada suami tidak berpoligami disebabkan oleh ‘ugutan’ sedemikian atau dengan sebab-sebab yang lain, sedikitpun tidak mustahil untuk Allah Taala menyoal isteri itu di Mahsyar kelak; Mahsyar yang tiada sesiapapun yang akan terlepas dari melaluinya. Alangkah ruginya isteri-isteri yang menyimpan senjata sebegitu, walaupun tidak pernah perlu digunakan terhadap suami, kerana pengetahuan Allah Taala itu terlalu amat mendalam sehingga kesetiap sudut dalam lubuk hati setiap manusia.

Namun, bagi isteri-isteri yang berumahtangga dalam suasana poligami, kemusykilan-kemusykilan sedemikian boleh dikatakan sudah tidak perlu dirisaukan lagi….

Wallaahu a’lam.



Dan ini pula ialah jawapan dari isteri yang melalui poligami.



Ladymorgana: Antara isteri Pertama dan Isteri Kedua.
Yup...betul kata tok deka tu...once kita dah dapat handle perasaan cemburu tu, maka tak der apa lagi yang dapat menghalang kita dari rasa bahagia hidup berpoligami....saya tak kata, saya bahagia dengan cara hidup sebegini, tapi, disebabkan saya menyesuaikan diri dengan apa yang berlaku sekarang nie, alhamdulillah setakat ini, saya semakin kuat untuk mengharungi hidup ini...


percayalah, kita sendiri yang pilih untuk hidup macammana...kalau kita nak hidup bahagia, maka bahagialah kita...begitu jugalah jika sebaliknya...





Ruhilyati: Antara isteri Pertama dan Isteri Kedua.
Memang benar, tidak susah hidup bermadu ni. Walau bagaimana pun.... selain jaga diri sendiri & taat kepada suami.....poligami akan lebih bermakna kalau kita dapat menerima serta menghormati madu/madu2 kita. Dalam poligami, markah lebih tentu diperolehi kalau boleh menerima madu kita dan melayan dia dengan baik.Kita menunjuk-nunjuk kebaikan diri sendiri atau pun tidak, hanya diri kita saja yang tahu. Keikhlasan tu yang penting. Yang jadi hakimnya tentulah Allah S.W.T.


Sesungguhnya saya kagum dengan pendapat yang sangat2 bernas tu. Tentang 'senjata' yang dikatakan....pun memang betul, contohnya kami...ada beberapa keadaan ada antara isteri2nya yang dalam keadaan marah menyebut tentang 'talak'. Namun, Suami tidak pernah takut atau pun tunduk kerana baginya tiada kesalahan yang zahir&sahih yang dilakukannya untuk isterinya meminta cerai. Antara dialognya, "Pergilah buat aduan di Pejabat Agama". Akhirnya, tidak ada yang pergi... sebab memang tidak ada alasan yang munasabah untuk meminta cerai. Suami kami adalah orang yang sangat biasa i.e bukan lah kaya & bukan lah orang yang 'alim'. Tapi dia seorang yang sangat tegas dan tahu apa yang dilakukannya adil.


Saya bagi 1 contoh tentang kehidupan poligami kami. Semasa cuti Maulidur Rasul baru-baru ini, Suami membawa isteri Ketiga dan anak2nya (anak suami & anak2 arwah suaminya) bercuti ke Genting Highland. Permintaan datangnya dari isteri Ketiga, Suami menerima cadangan tersebut kerana sememangnya semenjak berkahwin pada tahun 2006, dia tidak pernah membawa isteri Ketiga & anak2nya bercuti.


Isteri Pertama & Saya. Cemburu? Rasanya tidak. Kami meminta izin dari Suami untuk bawa anak2 berjalan ke Cameron Highland. Diizinkan. Kami pergi lima beranak.... seronok juga. Saya selalu berdoa, agar keadaan ini berterusan sehingga ke akhir hayat.



Maka jelas terbukti dari pengakuan isteri pertama, ladymorgana, untuk hidup bahagia berpoligami, kita sendiri boleh menentukannya dengan didikan iman, akhlak mulia di dalam rumah tangga diiringi doa dan tawakkal. Tahniah kepada para isteri-isteri dan suami yang bahagia hidup berpoligami.


Begitu juga pengakuan isteri kedua ,Ruhilyati bahawa bahagia itu kita sendiri yang menentukannya diiringi taqwa kepada Allah.




Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

0 comments: