CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

12 May 2010

Hukum Berkahwin


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

“Engkau bila nak kahwin ni?”. Tanya seorang kawan apabila aku membuat panggilan setelah lama tidak berjumpa.


“Aku? haha.. mungkin lambat lagi. Belajar pun belum habis.” Aku membalas dengan nada lucu, terdengar juga dia ketawa dicorong suara telefon bimbit.


“Kahwin la cepat-cepat, boleh dapat anak cepat. hehe.. “. Kawan aku membalas dengan suara seperti mencabar.

Sesi perbualan panjang, bersembang itu dan ini. Maklumlah sudah lama tidak berjumpa.

Dalam Islam amat menitik beratkan tentang berkahwin ini, dan meletakkan hukum-hukum bagi seseorang individu. Hukum berkahwin berbeza mengikut keadaan atau peribadi seseorang. Anda perlu ingat, hukum berkahwin adalah tidak sama bagi setiap individu dan akan berubah dari satu keadaan kepada keadaan yang lain.

Contoh, hukum berkahwin adakalanya menjadi wajib bagi individu pertama, manakala menjadi sunat bagi individu kedua. Adakalanya boleh menjadi makruh, atau haram jika berkahwin.


Hukum berkahwin

Pertama : Wajib – seseorang itu wajib berkahwin jika sudah mempunyai kemampuan dan kesanggupan serta memenuhi syarat untuk berkahwin. Nafsu dan kehendak batin memuncak dan mendesak serta ditakuti terjerumus ke lembah perzinaan. Penzinaan boleh membawa kepada dosa dan memudharatkan kehidupan manusia. Perbuatan zina merupakan dosa besar dan diwajibkan hukuman sebat atau rejam sampai mati.

Kedua : Sunat – Apabila kemahuan batin dan nafsu mendesak, namun dia dapat mengawal dirinya daripada melakukan zina atau perbuatan lain yang haram seperti homoseks, lesbian dan seumpamnya. Dia juga mampu dari segi zahir dan batin. Dalam keadaan ini, disunatkan untuk berkahwin.


Ketiga : Makruh – Makruh berkahwin apabila tidak berkemampuan dari segi perbelanjaan dan keinginan nafsu syahwatnya lemah akibat penyakit dan tidak mampu untuk memberi nafkah zahir dan batin kepada bakal isterinya, namun tidak menimbulkan kekecewaan kepada isterinya dengan sebab-sebab tertentu. Contoh, apabila calon isteri memiliki harta kekayaan dan kemewahan hidup, serta kemahuan yang terhad kepada seks disebabkan penyakit atau umur.

Keempat : Harus – Seseorang itu harus berkahwin apabila melakukan ibadat itu lebih baik baginya dan tidak mempunyai keinginan atau tidak berhajat untuk berkahwin. Walaupun begitu, dia mampu dari segala aspek, kemampuan, perbelanjaan, tidak sakit dan mampu memberi nafkah zahir dan batin.

Kelima : Haram – Apabila tidak mampu memenuhi tuntutan zahir dan batin isterinya walaupun mempunyai keinginan yang tinggi untuk berkahwin. Diharamkan juga apabila berlaku penipuan dalam memperkenalkan diri kepada calon suami atau calon isteri sama ada penipuan dari segi keturunan, harta, rupa paras, perkerjaan dan sebagainya. Menipu untuk memikat hati seseorang perempuan sedangkan dia bukan seperti yang dinyatakan.

Begitu juga apabila seseorang perempuan mengetahui dirinya tidak mampu untuk memenuhi hak suaminya dari segi zahir dan batin, umpamanya terdapat penyakit pada kemaluannya, berpenyakit kusta, sakit jiwa dan sebagainya, tetapi tidak memberitahu calon suaminya kerana takut hubungan yang bakal terbina tidak kesampaian. Memberitahu kelemahan serta kekurangan diri adalah wajib.

Itulah huraian ringkas berkaitan hukum berkahwin. Jika anda sudah bersedia, cepat-cepatlah kahwin. Sebab apa? sebab perkahwinan adalah jalan paling selamat bagi seseorang bagi menghalalkan persetubuhan dan juga bertujuan untuk mengelakkan diri daripada gejala maksiat dan dosa. Zina itu tidak dihalalkan sama sekali walau dalam keadaan apa sekalipun. 



Namun mengelakkan maksiat bukan lah tujuan utama untuk berkahwin...





Impianku menjadi isteri solehah,
mencintai, mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

0 comments: