CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

20 July 2010

Taklik Sebuah Pernikahan







ADAKAH TAKLIK BERULANG SELEPAS AQAD BARU?


Soalan;
Assalamualaikum Ustad, saya nak bertanya pasal talak taklik. Sekiranya seseorang itu bertaklik dan berlaku spt yang di sebut maka jatuhlah talak. Tapi persoalannya, tidak berlaku seperti yang di taklikkan dan telah berlaku nya perceraian secara lafaz atas sebab sebab lain. Kemudian selepas suatu
waktu pasangan setuju untuk bersatu semula, bagaimana dengan taklik yang sebelumnya dalam hubungan lalu. Apakah sudah batal? Terima Kasih.





Jawapan;

Menurut ulamak (termasuk dari mazhab Syafi’ie dan Ahmad); taklik itu akan kembali apabila berlaku aqad baru kecuali bagi dua keadaan;

1. Jika semasa isteri terpisah dari suaminya perkara yang ditaklik terjadi, maka taklik itu tidak akan kembali selepas aqad kerana apa yang telah ditaklik telahpun berlaku. Contohnya; seorang berkata kepada isterinya; “Jika engkau bercakap dengan abang engkau, dengan sendiri engkau tertalak”. Kemudian berlaku penceraian antara dia dan isterinya dan tamat eddah. Kemudian mereka berdua berkahwin semua dengan aqad baru. Jika semasa tempoh perpisahan (iaitu tempoh antara selepas iddah dan akaq semula) apa yang ditaklikkan berlaku (iaitu isterinya telah bercakap dengan abangnya), maka apabila berlaku aqad semula taklik tadi tidak akan kembali kerana apa yang ditaklikkan telahpun terjadi.

2. Jika penceraian berlaku dengan talak tiga, maka apabila wanita yang diceraikan kembali semula kepada suaminya dengan aqad baru (iaitu setelah ia berkahwin dengan lelaki lain), taklik tadi tidak akan kembali sama ada - semasa tempoh meeka berpisah- berlaku apa yang ditaklikkan atau tidak berlaku.

Kesimpulannya, taklik tidak akan terbatal sekalipun berlaku penceraian di mana ia akan kembali selepas aqad baru kecualilah jika apa yang ditaklikkan berlaku semasa tempoh perpisahan atau penceraian dengan talak tiga.

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Takmilah al-Majmu’, Syeikh Dr. Mahmud Matriji, bab as-Syart fi at-Talaq, 18/347.
2. Al-Mughni, Imam Ibnu Qudamah, kitab al-Khulu’, 7/64.
3. Fatawa as-Syabakah al-Islamiyah (http://www.islamweb.net), no. 75042.


Dari Laman,
USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL
http://ilmudanulamak.blogspot.com/2010/07/adakah-taklik-berulang-selepas-aqad.html

0 comments: