CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

28 February 2010

Peranan ibu bapa membina keluarga bahagia

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ 
Firman Allah SWT : “Hai sekalian manusia,bertaqwalah kamu kepada tuhanmu yang telah menciptakan kamu daripada seorang diri dan daripadanya Allah menciptakan isterinya dan daripada kedua-duanya Allah memperkembang-biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Dan bertaqwalah kepada Allah yang dengan mempergunakan namanya kamu saling meminta satu sama lain dan peliharalah hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu.” (Surah an-Nisa’:ayat 1).


Ibu bapa ada peranan untuk membahagiakan anak-anaknya baik sebelum berkahwin mahupun setelah berkahwin. Sebab itulah dalam Islam ada peruntukan tentang wali mujbir, wali yang ada kuasa paksa dalam soal mengahwinkan anak perempuannya.

Peruntukan itu banyak membantu ibu bapa untuk memberi kebahagiaan kepada anak-anak gadisnya. Ibu bapa yang menentukan bakal suami anaknya kerana anak gadis pada waktu itu tidak ada kesempatan untuk mencari bakal suaminya seperti sekarang.

Kini, zaman sudah tidak sama, anak gadis sudah bebas keluar masuk rumah, mereka juga ada peluang untuk memilih bakal suami mereka. Anak gadis yang baik akan memaklumkan kepada ibu bapanya tentang lelaki pilihan itu. Tatkala itu ibu bapa ada hak untuk mengenali lelaki itu dengan memanggil dia datang ke rumah. Bapa boleh pada masa itu membuat sedikit kajian tentang kemampuannya bakal menantunya.
Jika bapa berpuas hati, dia boleh meminta lelaki itu membuat peminangan secara rasmi. Tetapi kalau dia tidak berkelayakan, bapa ada kuasa menolak dan melarang hubungan anaknya dengan lelaki itu. Sebaliknya dia boleh mencadangkan dengan lelaki lain. Inilah maksud wali mujbir dalam membahagiakan anaknya.

Apabila anak gadisnya berkahwin, kuasa mutlaknya sudah berpindah tangan kepada suaminya. Anak gadisnya tidak wajib taat kepada kedua ibu bapanya lagi sebalik wajib taat kepada suaminya. Namun, anaknya dan menantunya tetapi wajib menghormati ibu bapa dan mentua masing-masing.




Bagaimanapun peranan ibu bapa tidak terhenti setakat itu sahaja. Mereka tetap wajib memantau perjalanan rumah tangga anak mereka. Mereka masih wajib memberi tunjuk ajar dalam hal rumah tangga anak menantunya.

Dalam hal ini jika berlaku sebarang krisis rumah tangga, ibu bapa atau keluarga terdekat perlu mengambil tanggungjawab menasihati anak masing-masing. Mereka perlu mencari puncanya agar krisis itu tidak berpanjangan.

Perlu dijelaskan di sini, apabila kedua-dua pihak bertemu puncanya, besan terbabit perlu berbincang bagi mengungkai segala yang menjadi duri dalam daging itu. Dalam ini perlu dielakkan, mentua menyalahkan menantu kerana lazimnya cara itu akan membawa keretakan yang lebih parah.

Sebenarnya dalam Islam, mana-mana anak yang hendak dikahwinkan, wajib ibu bapa mengajar anaknya baik lelaki atau perempuan tentang perkara yang menjadi rahsia kebahagiaan rumah tangga. Dalam hal ini, pengalaman ibu bapa wajib diperturunkan kepada anaknya.

Jika semua ini dapat dihayati, pastilah kebahagiaan rumah tangga dapat dibina dengan sebaiknya.




Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

27 February 2010

Alasan-alasan jodoh ditolak...


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Artinya: "Ya Tuhanku, sungguh aku berlindung kepada-Mu dari memohon sesuatu yang aku tidak mengetahui hakikatnya. Dan sekiranya Engkau tidak memberi ampunan serta tidak menaruh belas kasihan kepadaku, niscaya aku akan termasuk golongan orang-orang yang merugi." (QS. Hd: 47).

Luahan hati ummi hari ini agak sinis, untuk pembaca membaca apakah yang menyebabkan jodoh seseorang itu lewat atau masih belum tiba. Setelah hampir satu tahun ummi mengendalikan Baitul Muslim Halaqahnet, menjadi pengantara dan pemudahcara antara calon muslimin dan calon muslimah, ada pasangan yang  sehingga akad nikah dan ada yang setakat ta'aruf pertama sahaja.

Apa yang ummi luahkan di sini bukanlah suatu analisa atau  kesimpulan , tetapi sekadar membuka ruang untuk berfikir. Apa yang ummi catatkan di sini adalah dari beberapa kes, mengapa sesuatu pasangan itu tidak berjodohan.

Setelah dipertemukan di dalam ta'aruf atau pun kadang tu belum pun ta'aruf, baru setakat ummi merisik, sudah ada yang terus menolak. Tanpa berunding dengan ibu bapa, tanpa solat istikharah.



Minggu ini lelah mengerjakan Baitul Muslim kerana 4 calon muslimin ditolak  oleh muslimah-muslimah. Tak tahu, apa yang muslimah-muslimah ini mahukan. Diberikan calon mengikut ciri-ciri yang dikehendaki pun ditolak.

Alasan menolak pula, bukan alasan yang tertulis dalam syarat pemilihan calon yang ditetap syariat. Rupa paras, harta, keturunan dan agama.Alasan menolak adalah kerana negeri dan bangsa.

Sedap menulis dalam ciri-ciri calon suami idaman : sekufu, bergaji tetap, boleh jadi imam dan membimbing diri dan  sedap mata memandang. Tapi bila diberikan, tetap menolak juga. Apa lagi mahu di cari? Itulah Jodoh namanya.

Pernah satu muslimah tu menulis, ayatnya power;
"SAYA BERCITA-CITA UNTUK BERKAHWIN DENGAN LELAKI YANG BILA SAYA KAHWIN DENGANNYA SETIAP SAAT BERSAMANYA AKAN DINILAI ALLAH SEBAGAI SATU IBADAH (SENTIASA BERUSAHA BERSAMA-SAMA UNTUK MENCARI REDHA ALLAH)

LELAKI YANG DAPAT ADAPTASI ISLAM SEPENUHNYA DALAM DIRI WALAUPUN DIA SEORANG MUALLAF ATAU TIDAK BELAJAR ALIRAN AGAMA SECARA LANGSUNG.

SAYA TIDAK KISAH JIKA LELAKI TERSEBUT MUALLAF YANG DIPINGGIRKAN KELUARGA ATAU ANAK YATIM.

SEORANG LELAKI YANG BERILMU PENGETAHUAN DAN BERPENDAPATAN TETAP, MODEN, ISLAMIK TETAPI TETAP “HUMBLE” DENGAN SEMUA KURNIAAN ALLAH.

SEORANG LELAKI YANG PENUH DENGAN KASIH SAYANG DAN MEMILIKI SIFAT-SIFAT MAHMUDAH, BERTANGUNGJAWAB DAN RINGAN TULANG UNTUK MELAKUKAN TUGAS RUMAHTANGGA BERSAMA-SAMA"

Bila diberikan, berta'aruf, terus menolak...ini  alasan menolak "sebenarnya saya bukanlah orang yang layak dan sepatutnya mampu membimbing dia dengan baik." Bukan ibu bapa yang menolak, tetapi diri sendiri, sebab masa bertemu ibu bapa, ibu bapa hanya mengikut kehendak anak itu.

Kenapa, masa menulis tidak fikirkan dengan baik, sebab muslimah ini berpendidikan tinggi dalam pengajian Islam (AKADEMI PENGAJIAN ISLAM UM, 3.67,(MASTER) FAKULTI PENGAJIAN ISLAM, UKM.)


Dan satu kes terkini, terpaksa menolak kerana calon lelaki mahu berkahwin cepat, tetapi calon muslimah mohon penangguhan sehingga satu tahun 6 bulan kerana mahu menanti wali pulang ke Malaysia. Ayah telah meninggal dunia, yang ada hanya abang yang sulong bekerja di Luar Negara. Diberikan nasihat jalan yang ada dengan abang menulis surat wakil menjadi wali kepada kadhi,tetapi tak mahu kerana nak abang sendiri yang jadi wali tanpa wakil. Maka terpaksa menolak kerana calon lelaki tidak sanggup lama.

Begitu juga dengan satu kes, calon muslimah menangguhkan pernikahan kerana mahu pengesahan dalam jawatan kerjaya sedangkan calon lelaki mahu terus bernikah setelah 3 bulan bertunang.

Begitulah alasan-alasan kenapa pasangan ini tidka berjodohan...ummi hanya selaku orang yang mempertemukan pasangan, namun jodoh adalah urusan TUHAN.




Segalanya kembali kepada Allah SWT, DIA yang menetapkan jodoh manusia, Dia yang mengatur perjalanan hidup manusia dan pergerakan alam semesta. Kepada Allah aku kembali, "Ya, Allah beri aku kekuatan untuk menguruskan amanah MU ini, jadikan kesabaran dalam aku menguruskannya   sebagai ibadah . " Ameen...





Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

23 February 2010

Perihal wanita tawar diri untuk diperisterikan

 بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


“Hai orang-orang yang beriman, jagalah dirimu;tiadalah orang yang sesat itu akan memberi mudharat kepadamu apabila kamu telah mendapat petunjuk. Hanya kepada Allah kamu kembali semuanya, maka Dia akan menerangkan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan” , Q.S. Al-Maa`idah/5: 105


SOALAN:
Dato’ bolehkah atau tidak seorang perempuan menyerah diri kepada seorang lelaki untuk diperisterikan atas alasan mengikut sunnah, sepertimana berlaku pada seorang perempuan pada zaman Nabi Muhammad s.a.w, menyerah diri kepada baginda untuk diperisterikan dan baginda menerimanya sebagai isteri. Mohon penjelasan.

Jawapan :
Memang benar apa yang anda nyatakan bahawa pernah berlaku pada zaman Nabi Muhammad s.a.w., seorang perempuan datang menghadap baginda dan menyerah diri kepada baginda untuk dinikahi. Malah ada beberapa orang (bukan seorang sahaja) yang menghebahkan diri mereka kepada Rasulullah s.a.w, untuk diterima sebagai isteri dan baginda telah memperisterikan mereka.

Al-Imam al-Bukhari, meriwayatkan sebuah hadis daripada A’ishah r.ha, katanya (mafhumnya): “Salah seorang yang berbuat demikian ialah Khaulah binti Hakim.”

Menurut al-Imam al-Zamakshari, ada empat orang yang menyerah diri kepada Rasulullah s.a.w. sebagai hibah atau hadiah kepada Nabi iaitu, Maimunah binti Haris, Zainab binti Khuzaimah yang dikenali dengan Ummul Masakiin, Ummus Shariq binti Jabir dan Khaulah binti Hakim.

Pernikahan Rasulullah s.a.w. dengan mereka ini adalah pernikahan yang memenuhi cukup syarat dan rukun untuk dinikahi. Malah diri baginda sendiri dalam konteks ini, baginda pernah bersabda (mafhumnya): “Saya dijadikan Allah daripada pernikahan yang sah, turun temurun daripada Nabi Adam a.s. sehingga ibu ayah saya melahirkan saya ke dunia ini.”



Namun demikian, perlulah diketahui lebih lanjut dan jelas bahawa, perempuan-perempuan yang datang menyerah diri kepada Rasulullah s.a.w., Allah telah sebutkan dalam al-Quran sebagaimana firman-Nya (mafhumnya): “Wahai Nabi, sesungguhnya Kami telah halalkan bagimu isteri-isterimu yang engkau berikan mas kahwinnya, dan hamba-hamba perempuan yang engkau miliki daripada apa yang telah dikurniakan Allah kepadamu sebagai tawanan perang; dan (Kami telah halalkan bagimu berkahwin dengan sepupu-sepupumu, iaitu): anak-anak perempuan bapa saudaramu (daripada sebelah bapa) serta anak-anak perempuan emak saudaramu (daripada sebelah bapa), dan anak-anak perempuan bapa saudaramu (daripada sebelah ibu) serta anak-anak perempuan emak saudaramu (daripada sebelah ibu) yang telah berhijrah bersama-sama denganmu; dan (Kami telah halalkan bagimu) mana-mana perempuan yang beriman yang memberikan dirinya kepada Nabi (untuk dikahwininya dengan tidak membayar mas kahwin) kalaulah Nabi suka berkahwin dengannya; perkahwinan yang demikian adalah khas bagimu semata-mata, bukan bagi orang-orang yang beriman umumnya; sesungguhnya Kami telah mengetahui apa yang Kami wajibkan kepada orang-orang mukmin mengenai isteri-isteri mereka dan hamba-hamba perempuan yang mereka miliki; – supaya tidak menjadi keberatan bagimu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Surah al-Ahzab, ayat 50)

Ayat tersebut, dengan jelas dan nyata bahawa Allah menyebut perihal perempuan yang datang, menghibah atau menghadiahkan dirinya kepada Nabi s.a.w. ialah khusus untuk Rasulullah s.a.w. sahaja, bukan untuk umatnya.

Apabila ianya khusus untuk Nabi, maka ia sama sekali tidak boleh dijadikan alasan untuk ia menjadi sunnah. Oleh kerana itu, maka ia tidak boleh diamalkan.

Diriwayatkan oleh perawi hadis yang mahsyur dari jalan (tariq) sahal, dalam kitab-kitab yang sahih, disebut perihal seorang perempuan datang menghadiahkan dirinya kepada Rasulullah s.a.w., untuk dijadikan isteri, akan tetapi baginda terdiam tidak menjawab apa-apa.

Bagaimanapun ada seorang sahabat memecah kesunyian itu dengan berkata, “Ya Rasulullah, sekiranya Rasulullah tidak berhajat kepadanya, maka nikahkan saya dengannya.”

Lalu baginda memerintahkan sahabat itu menyediakan mahar, akhirnya kedua-dua mereka dinikahkan baginda.

Semua keterangan ini jelas membuktikan bahawa dalam kes hibah (hadiah) atau serah diri memang berlaku. Rasulullah s.a.w berkahwin dengan cara hibah, tanpa mahar sebagai suatu keistimewaan untuk diri baginda.

Adapun untuk diri kita, umatnya pada waktu ini, perkahwinan hibah ini tidak berlaku.

Yang boleh berlaku ialah perkahwinan biasa yang memenuhi syarat nikah, barulah sah perkahwinan. Wallahua’lam





Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

22 February 2010

Kenapa kena kahwin?

Allah memberitahu kita melalui ayat 1 Surah al-Nisa’ tentang kejadian wanita,

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا


Maksudnya:


Wahai manusia, takutlah kamu kepada Tuhanmu yang menjadikan kamu dari diri yang satu dan menjadikan isteri daripadanya; dan daripada keduanya berkembang biak laki-laki dan perempuan yang banyak. Dan takutlah kepada Allah yang kamu minta-meminta dengan namaNya, dan (takutlah untuk memutuskan) silaturrahim. Sesungguhnya Allah (sentiasa) mengawasi kamu.




Kenapa Harus Menikah? (wajib baca bagi yang takut nikah)

Berikut beberapa alasan mengapa harus menikah? semoga bisa memotivasi kaum muslimin untuk memeriahkan dunia dengan menikah.


1. Melengkapi agamanya

“Barang siapa menikah, maka ia telah melengkapi separuh dari agamanya. Dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah dalam memelihara yang separuhnya lagi. (HR. Thabrani dan Hakim).


2. Menjaga kehormatan diri

“Wahai para pemuda! Barangsiapa di antara kalian berkemampuan untuk nikah, maka nikahlah, karena nikah itu lebih mudah menundukkan pandangan dan lebih membentengi farji (kemaluan). Dan barang siapa yang tidak mampu, maka hendaklah ia puasa, karena puasa itu dapat membentengi dirinya. (HSR. Ahmad, Bukhari, Muslim, Tirmidzi, Nasaiy, Darimi, Ibnu Jarud dan Baihaqi).


3. Senda guraunya suami-isteri bukanlah perbuatan sia-sia

“Segala sesuatu yang di dalamnya tidak mengandung dzikrullah merupakan perbuatan sia-sia, senda gurau, dan permainan, kecuali empat (perkara), yaitu senda gurau suami dengan isterinya, melatih kuda, berlatih memanah, dan mengajarkan renang.”


4. Bersetubuh dengan isteri termasuk sedekah

Pernah ada beberapa shahabat Nabi SAW berkata kepada beliau, “Wahai Rasulullah, orang-orang kaya telah memborong pahala. Mereka bisa shalat sebagaimana kami shalat; mereka bisa berpuasa sebagaimana kami berpuasa; bahkan mereka bisa bersedekah dengan kelebihan harta mereka.” Beliau bersabda, “Bukankah Allah telah memberikan kepada kalian sesuatu yang bisa kalian sedekahkan? Pada tiap-tiap ucapan tasbih terdapat sedekah; (pada tiap-tiap ucapan takbir terdapat sedekah; pada tiap-tiap ucapan tahlil terdapat sedekah; pada tiap-tiap ucapan tahmid terdapat sedekah); memerintahkan perbuatan baik adalah sedekah; mencegah perbuatan munkar adalah sedekah; dan kalian bersetubuh dengan istri pun sedekah.”

Mereka bertanya, “Wahai Rasulullah, kok bisa salah seorang dari kami melampiaskan syahwatnya akan mendapatkan pahala?” Beliau menjawab, “Bagaimana menurut kalian bila nafsu syahwatnya itu dia salurkan pada tempat yang haram, apakah dia akan mendapatkan dosa dengan sebab perbuatannya itu?” (Mereka menjawab, “Ya, tentu.” Beliau bersabda,) “Demikian pula bila dia salurkan syahwatnya itu pada tempat yang halal, dia pun akan mendapatkan pahala.” (Beliau
kemudian menyebutkan beberapa hal lagi yang beliau padankan masing-masingnya
dengan sebuah sedekah, lalu beliau bersabda, “Semua itu bisa digantikan cukup dengan shalat dua raka’at Dhuha.”)




5. Adanya saling nasehat-menasehati


6. Bisa mendakwahi orang yang dicintai


7. Pahala memberi contoh yang baik

 
“Siapa saja yang pertama memberi contoh perilaku yang baik dalam Islam, maka ia mendapatkan pahala kebaikannya dan mendapatkan pahala orang-orang yang meniru perbuatannya itu tanpa dikurangi sedikit pun. Dan barang siapa yang pertama memberi contoh perilaku jelek dalam Islam, maka ia mendapatkan dosa kejahatan itu dan mendapatkan dosa orang yang meniru perbuatannya tanpa dikurangi sedikit pun.” (HR. Muslim, Buku Riyadush Shalihin Bab Orang yang pertama kali melakukan kebaikan atau kejahatan.)

Bagaimana menurut Anda bila ada seorang kepala keluarga yang memberi contoh perbuatan yang baik bagi keluarganya dan ditiru oleh istri dan anak-anaknya? Demikian juga sebaliknya bila seorang kepala keluarga memberi contoh yang jelek bagi keluarganya?

8. Seorang suami memberikan nafkah, makan, minum, dan pakaian kepada isterinya dan keluarganya akan terhitung sedekah yang paling utama. Dan akan diganti oleh Allah, ini janji Allah.

Dari Abu Hurairah r.a., ia berkata: Rasulullah SAW, bersabda: “Satu dinar yang kamu nafkahkan di jalan Allah, satu dinar yang kamu nafkahkan untuk memerdekakan budak, satu dinar yang kamu berikan kepada orang miskin dan satu dinar yang kamu nafkahkan kepada keluargamu, maka yang paling besar pahalanya yaitu satu dinar yang kamu nafkahkan kepada keluargamu.” (HR Muslim, Buku Riyadush Shalihin Bab Memberi nafkah terhadap keluarga).

Dari Abu Abdullah (Abu Abdurrahman) Tsauban bin Bujdud., ia berkata: Rasulullah SAW. bersabda: “Dinar yang paling utama adalah dinar yang dinafkahkan seseorang kepada keluarganya, dinar yang dinafkahkan untuk kendaraan di jalan Allah, dan dinar yang dinafkahkan untuk membantu teman seperjuangan di jalan Allah.”(HR. Muslim, Buku Riyadush Shalihin Bab Memberi nafkah terhadap keluarga).

Seorang suami lebih utama menafkahkan hartanya kepada keluarganya daripada kepada yang lain karena beberapa alasan, diantaranya adalah nafkahnya kepada keluarganya adalah kewajiban dia, dan nafkah itu akan menimbulkan kecintaan kepadanya.

Muawiyah bin Haidah RA., pernah bertanya kepada Rasulullah SAW: ‘Wahai Rasulullah, apa hak istri terhadap salah seorang di antara kami?” Beliau menjawab dengan bersabda, “Berilah makan bila kamu makan dan berilah pakaian bila kamu berpakaian. Janganlah kamu menjelekkan wajahnya, janganlah kamu memukulnya, dan janganlah kamu memisahkannya kecuali di dalam rumah. Bagaimana kamu akan berbuat begitu terhadapnya, sementara sebagian dari kamu telah bergaul dengan mereka, kecuali kalau hal itu telah dihalalkan terhadap mereka.”

Dari Sa’ad bin Abi Waqqash RA., dalam hadits yang panjang yang kami tulis pada bab niat, ia berkata: Rasulullah SAW bersabda kepadanya: “Sesungguhnya apa saja yang kamu nafkahkan dengan maksud kamu mencari keridhaan Allah, niscaya kamu akan diberi pahala sampai apa saja yang kamu sediakan untuk istrimu.” (HR. Bukhari dan Muslim, Buku Riyadush Shalihin Bab Memberi nafkah terhadap keluarga).

Dari Abdullah bin Amr bin ‘Ash ra., ia berkata: Rasulullah SAW bersabda:
“Seseorang cukup dianggap berdosa apabila ia menyianyiaka orang yang harus diberi belanja.” (HR. Bukhari dan Muslim, Buku Riyadush Shalihin Bab Memberi nafkah terhadap keluarga).

Dan akan diganti oleh Allah, ini janji Allah.

“Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan maka Allah akan menggantinya.”
(Saba’: 39).

Dari Abu Hurairah RA, ia berkata: Nabi SAW bersabda: “Setiap pagi ada dua malaikat yang datang kepada seseorang, yang satu berdoa: “Ya Allah, berikanlah ganti kepada orang yang menafkahkan hartanya.” Dan yang lain berdoa: “Ya Allah, binasakanlah harta orang yang kikir.” (HR. Bukhari dan Muslim, Buku Riyadush Shalihin Bab Memberi nafkah terhadap keluarga).

9. Seorang pria yang menikahi janda yang mempunyai anak, berarti ikut memelihara anak yatim

Janji Allah berupa pertolongan-Nya bagi mereka yang menikah
.

1. Dan kawinkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan karunia-Nya. Dan Allah Maha Luas (Pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui. (QS. An-Nur: 32)

2. Ada tiga golongan manusia yang berhak Allah tolong mereka, yaitu seorang mujahid fi sabilillah, seorang hamba yang menebus dirinya supaya merdeka dan seorang yang menikah karena ingin memelihara kehormatannya.(HR. Ahmad 2: 251, Nasaiy, Tirmidzi, Ibnu Majah hadits no. 2518, dan Hakim 2: 160)





Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

21 February 2010

RUMAHTANGGA MUSLIM MENJAMIN KELANGSUNGAN DAKWAH

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta’ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama’ yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta’ala dan seluruh muslimin. Amin.

SALAH satu aspek penting dalam persiapan untuk melalui hidup secara Islam adalah menyediakan rumah tangga kita supaya menjadi rumah tangga Muslim. Rumah tangga yang mempunyai ciri-ciri keislaman yang sebenar sahaja boleh menyediakan persekitaran yang harmoni dan tarbawi (bercirikan tarbiah Islam), melahirkan kasih sayang, hormat menghormati serta pelaksanaan ibadah yang membawa kepada ketenangan dan ketenteraman.

Entri kali ini membincangkan persoalan rumah tangga Islam dan kedudukannya dalam pembentukan generasi anak yang bakal memikul taklif (tanggungjawab) Islam.Entri  ini akan menumpukan perbincangan kepada beberapa aspek komunikasi dalam rumah tangga tersebut.


Pandangan Islam mengenai pembinaan rumahtangga.

Sebelum kita meneruskan perbincangan mengenai tajuk ini, mari kita fahami pengertian rumahtangga atau keluarga Muslim. Keluarga Muslim ialah keluarga yang meletakkan segala aktiviti pembentukan keluarganya sesuai dengan syari'at Islam.

Berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah, terdapat beberapa tujuan penting pembentukan rumah tangga Muslim ini, iaitu:

(a) mendirikan syari'at Allah dalam segala urusan rumah tangga.
(b) mewujudkan ketenteraman dan ketenangan jiwa dan roh

"Dialah Yang Menciptakan kamu dari diri yang satu dan daripadanya Dia menciptakan isterinya, agar dia merasa senang kepadanya" (al- A'raaf.. 189)

Di dalam surah ar-Rum ayat 21, Allah SWT telah berfirman yang maksudnya:

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri daripada jenismu supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara kamu rasa mawaddah dan rahmat. Sesungguhnya pada yang demikian benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berftkir. "

AI-Qurtubi telah mencatatkan komentar lbn Abbas mengenai 'mawaddah' yang dijelaskan sebagai 'cinta kasih seorang lelaki kepada isterinya dan 'rahmah' pula bermaksud 'rahmatnya agar isterinya jangan sampai menderita atau mengalami kesusaban'. Di sini dapat disimpulkan bahawa pembentukan rumah tangga Muslim itu diasaskan di atas 'mawaddah' dan 'rahmah'.



Suasana rumahtangga yang dibina di atas dasar cinta dan kasih sayang yang suci akan mententeramkan dan memberi ketenangan kepada jiwa dan roh dalam kehidupan pendakwah. Dalam hal ini tiada contoh yang lebih baik dan tepat daripada rumah tangga Rasuluillah SAW yang dibina bersama denga Saidatina Khadijah, terutama ketika menghadapi cabaran dan pengalaman baru yang memerlukan sokongan padu serta keyakinan tanpa sebarang keraguan si isteri.

Anak-anak yang dibentuk dalam suasana 'mawaddah' dan 'rahmah'akan menghasilkan peribadi yang bahagia, yakin diri, tenteram, kasih sayang serta jauh daripada kekacauan serta penyakit batin yang melemahkan peribadi.

(c) mewuiudkan sunnah Rasulullah dengan melahirkan anak-anak soleh sehingga umat manusia merasa bangga dengan kehadiran kita.

(d) memenuhi keperluan cinta kasih anak-anak. Ketidakseimbangan atau ketandusan cinta kasih ini akan menyebabkan penyimpangan akhlak dan perilaku.

Di dalam perkahwinan dan pembentukan rumah tangga Muslim, Islam tidak menyempitkan tujuan perkahwinan kepada hanya untuk mendapatkan anak-anak soleh (walaupun ini adalah antara tujuan perkahwinan), untuk mengekang padangan dan menjaga kemaluan (walaupun ini juga menjadi matlamat perkahwinan) dan bukan juga bertujuan untuk menyalurkan nafsu secara syar'i sahaja, sebaliknya Islam telah menentukan matlamat yang lebih tinggi, mulia dan jauh jangkauannya. la berkait rapat dengan matlamat kemasyarakatan, jihad serta pelaksanaan amal Islam yang luas.

Walaupun matlamat terpenting dalam perbentukan rumah tangga Muslim ialah untuk menyediakan suasana dan persekitaran yang subur bagi mendidik anak-anak, Islam telah menentukan bahawa tuiuan utama kesinambungan zuriat mempunyai kaitan dengan matlamat dakwah dan jihad. Tujuan ini dapat difahami menerusi beberapa ayat al-Quran. Antaranya ayat yang menggambarkan doa Nabi Zakaria yang berhajat kepada anak baqi mneruskan kewajipan dakwah yang dipikulnya. Firman Allah SWT yang bermaksud:

"Ya Rabbi, kurniakan aku seorang anak yang baik di sisi Engkau. Anugerahkan aku seorang putera, yang akan mewarisi sebahagian keluarga Yaaqub."
(Maryam: 5-6)

Peristiwa yang dirakamkan di dalam al-Quran itu menunjukkan bahawa seorang pendakwah juga berhajatkan anak seperti manusia lain, tetapi hajatnya lebih mulia kerana ia menghendaki anaknya mewarisi tugas dakwah dan jihad yang dipikulnya. Aspek ini penting kerana perjalanan dakwah dan pertarungan dengan jahiliyah memerlukan masa yang panjang. Oleh itu, dengan adanya pewaris yang meneruskan perjuangan, dapatlah dipastikan, insyaAllah, perjuangan itu tidak mati di pertengahan jalan kerana pupusnya pendokong perjuangan tersebut.

Pelaksanaan pendidikan Islam dalam rumahtangga Muslim.


Salah satu ciri penting yang membezakan rumah tangga Muslim dengan rumahtangga bukan Muslim ialah pelaksanaan pendidikan Islam yang sebenar di dalamnya. Para pendakwah dituntut supaya memberi perhatian serius mengenai perkara itu. Anggota keluarga yang tidak mendapat pendidikan Islam atau yang lebih parah lagi jika pendidikan mereka terus terabai, mereka bukan sahaja tidak mampu menyambung perjuangan Islam tetapi mungkin merencat dan menjadi penghalang perjuangan itu.

Pendidikan anggota keluarga dimulakan dengan pendidikan isteri. Pendidikan ini bermula dengan pemilihan yang dibuat di atas dasar keimanan dan keislamannya. Pendidikan isteri sangat penting diberi perhatian kerana isteri memainkan peranan yang paling besar dalam pendidikan anak. Anak sulung pula merupakan tumpuan kedua selepas isteri kerana isteri dan anak sulung (bapa juga tidak terkecuali) merupakan qudwah (contoh teladan) kepada anak-anak yang lain. Seandainya pendidikan isteri dan anak sulung terabai mereka tidak mungkin mampu menjadi teladan yang baik kepada anggota yang lain di dalam keluarga.

Keseimbangan di dalam rumahtangga.


Berumahtangga bagi seorang Mukmin ialah untuk melaksanakan perhambaan kepada Allah, bukan menghalanginya daripada tugas utama itu. Bagaimanapun ada banyak ujian dan fitnah di dalam rumah tangga. Salah satu ciri penting yang perlu wujud dalam rumah tangga Islam adalah keseimbangan. 

Golongan yong beriman perlu bersungguh-sungguh untuk melahirkan keseimbangan ini kerana telah ramai golongan yang gugur daripada jalan yang penuh keberkatan ini kerana gagal melahirkan keseimbangan ini dan mendidik isteri serta anak-anak menerima keseimbangan ini.

Secara fitrahnya manusia mempunyai pelbagai keinginan hidup. Antara keinginan itu ialah keinginan kepada harta, pasangan hidup, memiliki harta (seperti rumah dan kenderaan), hidup selesa, berehat serta bersenang. Keinginan ini tidak salah selagi wujud keseimbangan dengan tuntutan Allah. Suasana persekitaran akan merangsang keinginan ini ke satu tahap yang mungkin menyebabkan seseorang pendakwah mengabaikan tuntutan Islam atau terus mengetepikan hak-hak Allah dalam kehidupannya. 


Sebagai contoh, setiap orang mempunyai kecenderungan memiliki harta tetapi kecenderungan itu perfu diimbangi dengan tuntutan mengeluarkan infaq di jalan Allah. Begitu juga dengan kecenderungan untuk untuk berehat di rumah bersama isteri dan anak-anak diimbangi dengan kekuatan tajarrud di dalam jiwa. Rifa'i Sirur di dalam bukunya 'Baitul Dakwah' mendefinisikan 'tajarrud' sebagai 'memiliki sesuatu tetapi sanggup mengorbankannya atau bersabar dengan kehilangan'.

Dakwah terpancar daripada rumahtangga Muslim.


Dr Abdul Mufa'al Muhammad al-Jabari di dalam bukunya, 'Identifi Rumah Tangga Muslim' menulis, di antara ciri wujudnya identiti rumah tangga Muslim ialah kewajipan berdakwah mestilah terlaksana dalam rumah tangga itu. Ini bermaksud angota rumah tangga - suami, isteri dan anak-anak - menjalankan usaha dakwah kepada teman-teman, saudara mara mahupun jiran tetangga.

Suami Muslim yang soleh perlu melalui proses pendidikan dan terus menerus mendidik dirinya sebagai pendakwah contoh kepada angota keluarganya. Kesibukan di dalam kehidupan sehariannya biarlah berhubung kait dengan dakwah yang telah menjadi darah dagingnya. lsteri dan anak-anak perlu dididik mengenai tanggungjawab dakwah. Mereka hendaklah disediakan untuk memikul tugas dakwah.

Terdapat ramai juga pendakwah yang sangat aktif di medan dakwah tetapi roh dakwah tidak wujud di dalam rumah tangganya sehingga bukan sahaja isteri dan anak tidak memberi sokongan kepada perjuangannya, bahkan mereka menjadi penghalang utama, mengusutkan fikiran dan menekan perasaan pendakwah sehingga akhirnya pendakwah berkenaan meninggalkan perjuangannya.

Atas sebab inilah da'wah dan pendidikan perlu dilaksanakan di dalam rumah tangga secara terancang dan berterusan. Anak dan isteri perlu dibimbing peringkat demi peringkat dan tahap demi tahap untuk menjadikan dakwah Islam sebati dengan kehidupan mereka.

Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

20 February 2010

Peraturan dan Syarat Berpoligami

Sejak akhir-akhir ini Forum Halaqahnet dihujani dengan isu poligami, luahan hati isteri pertama dan isteri  kedua. Berbagai kisah dan iktibar terdapat dalam topik Antara Isteri Pertama dan Isteri Kedua.

Kebanyakkannya isu adalah kepincangan dalam pelaksanaan berpoligami oleh suami sehingga menimbulkan rasa tidak puas hati kepada isteri kedua.

Oleh kerana tidak mahu masalah berpanjangan walaupun keadilan yang diharapkan tidak nampak bayang,  mengalah dan bersabar adalah jalan mulia yang mampu meraka lalui demi mempertahankan rumah tangga yang telah terbina.

Maka di sini , ummi terpanggil untuk menulis peraturan dan syarat berpoligami oleh seorang lelaki yang ummi ambik sumbernya dari Berita Harian. Penulis artikel itu adalah seorang Peguam Syarie.

Hakikatnya, poligami adalah amalan yang dibenarkan dalam Islam. Cuma, pada masa sama, wanita yang hidup bermadu hendaklah celik ilmu dalam hal berkaitan hak nafkah sama ada untuk diri sendiri atau anak.

Hakikatnya, keharusan beristeri lebih seorang menurut syariat Islam dibatasi peraturan dan syarat ketat bagi memastikan hukum asal perkahwinan yang selari dengan keperluan zahir batin umat manusia tidak dijadikan alat pemuas nafsu semata-mata. Kegagalan mematuhi peraturan itulah menjadi punca institusi rumah tangga yang mengamalkan poligami dipandang sinis oleh golongan ‘anti-poligami’ seterusnya diberi label sebagai ‘amalan pelik yang menindas wanita’.

Antara syarat bagi seorang lelaki yang ingin mengamalkan poligami ialah berkemampuan menanggung nafkah zahir dan batin isteri sedia ada serta bakal isteri. Begitupun, Abu al-‘Aynayn dalam buku al-Ziwaj wa al-Talaq fi al-Islam berpandangan sebarang penambahan (nafkah zahir dan batin) boleh diberikan kepada isteri tertentu dengan syarat dipersetujui isteri lain.

Syarat lain ialah mampu berlaku adil kepada semua isteri yang dinikahi. Konsep keadilan ini menjangkaui maksud asalnya - meletakkan sesuatu pada tempatnya. Sebaliknya, ia merangkumi segenap sudut kehidupan berumahtangga termasuk aspek komunikasi, tingkah laku dan perbuatan, tutur kata serta akhlak baik.



Tidak terkecuali hak nafkah berupa pakaian, tempat tinggal, giliran bermalam dan musafir tanpa wujud pilih kasih antara isteri yang ada. Suami juga disyaratkan agar tidak menunjukkan secara jelas perbezaan kasih sayang antara isteri yang dikahwini. Dalam konteks penyediaan tempat tinggal, sebaik-baiknya hendaklah diasingkan isteri itu bagi mengelak perselisihan keluarga dan perasaan cemburu di kalangan mereka.

Selain itu, Islam menyarankan lelaki yang mengamalkan poligami agar menentukan kadar giliran bermalam yang adil antara isterinya tanpa mengira status sebagai isteri muda, isteri tua dan sebagainya. Suami menanggung dosa sekiranya memberikan giliran lebih banyak kepada seorang isteri berbanding isteri lain. Namun, kelonggaran boleh diberikan pada malam awal perkahwinan dengan isteri baru tanpa perlu diganti semula kepada isteri lain.

Pihak mahkamah dalam memberi pertimbangan terhadap permohonan poligami akan mengambil kira beberapa perkara antara lain termasuk sama ada perkahwinan dicadangkan itu patut dan perlu, kemampuan pemohon mengikut syarak dalam aspek penyediaan nafkah, keupayaan pemohon memberi layanan sama rata kepada semua isteri mengikut syarak dan sama ada perkahwinan yang dicadangkan itu akan menyebabkan dharar syarie kepada semua isteri.

Bagi mengelak penganiayaan terhadap wanita khususnya isteri yang dimadukan tanpa kebenaran mahkamah, AUKIWP memperuntukkan penalti bagi mana-mana lelaki yang melanggar seksyen 23 di atas. Hukuman jika sabit kesalahan ini adalah denda tidak melebihi RM1,000 atau penjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya seperti diperuntukkan dalam seksyen 123 akta sama.

Ironinya, di sebalik peruntukan undang-undang sedia ada, kes poligami tanpa kebenaran mahkamah terus berlaku. Demi memberi kesedaran kepada masyarakat mengenai implikasi tindakan berpoligami tanpa kebenaran Mahkamah, setengah Hakim Syarie mengambil pendekatan berani dengan mengenakan hukuman yang jarang dipraktikkan di Mahkamah Syariah iaitu hukuman penjara.

Malangnya, timbul pula kritikan di sana sini mengatakan Mahkamah Syariah bersikap zalim terhadap orang yang ingin ‘mendirikan masjid’. Realitinya, perkahwinan poligami tanpa kebenaran mahkamah mendatangkan kesan buruk lebih besar jika membabitkan jurunikah tidak bertauliah atau melalui sindiket. Jika ini berlaku, pihak terbabit akan berdepan masalah berat termasuk isu kesahihan pernikahan dan status isteri muda serta anak hasil perkahwinan berkenaan.

Lebih malang sekiranya suami meninggal dunia sebelum pengesahan nikah dilakukan menyebabkan isteri muda dan anak dinafikan hak menerima pusaka disebabkan ketiadaan bukti pernikahan. Implikasi sosial seperti keruntuhan akhlak anak juga tidak terkecuali berikutan pernikahan yang menyalahi undang-undang.

Namun, undang-undang negara tetap menyediakan ruang dan peruntukan yang bertujuan membela nasib wanita serta anak. Bagi isteri yang tidak menerima layanan adil oleh suami sama ada membabitkan situasi beristeri lebih atau tidak, undang-undang menggariskan suami berkenaan boleh dikenakan tindakan dan jika sabit kesalahan boleh dihukum denda tidak melebihi RM1,000 atau penjara tidak lebih enam bulan atau kedua-duanya.

Peruntukan seksyen 128 AUKIWP selaras dengan kehendak syarak yang menekankan pentingnya wanita dilayan adil dan dilindungi daripada penyalahgunaan amalan poligami ini. Selain itu, bagi wanita bergelar isteri yang tidak lagi mampu mempertahankan rumah tangga, lantaran kemelut hidup berpoligami maka peruntukan undang-undang memberinya hak untuk menuntut cerai secara fasakh.

Peruntukan ini jelas terkandung di dalam seksyen 52 AUKIWP yang menggariskan antara alasan fasakh termasuklah suami menganiayainya iaitu antara lain jika ia mempunyai isteri lebih daripada seorang, dia tidak melayani isteri berkenaan secara adil mengikut kehendak hukum syarak. Justeru, jika isteri terbabit berasakan haknya dicabuli dan tidak diperlakukan dengan adil lantaran berkongsi suami, maka jalan keluarnya adalah menerusi peruntukan fasakh.

Dalam dunia moden serba canggih hari ini di mana ilmu pengetahuan dapat diakses dengan mudah, isu poligami seharusnya tidak lagi dilihat daripada perspektif sempit yang biasanya dipengaruhi sistem nilai masyarakat Melayu. Jika tidak, ia akan menjadikannya satu persoalan yang begitu bercelaru.

Kecelaruan tanggapan masyarakat terhadap amalan berpoligami khususnya di kalangan masyarakat negara ini wajar diperbetulkan melalui pendidikan mengenai kebaikan berpoligami bagi menyelesaikan dilema berpanjangan mengenai isu ini.

Menurut Profesor Datuk Dr Mahmood Zuhdi Abd Majid dalam satu seminar berkaitan poligami pada 2003, masalah poligami tidak boleh diselesaikan dengan mengetatkan lagi undang-undang seperti diinginkan kebanyakan pergerakan wanita di negara ini. Kesannya lebih buruk apabila lelaki yang ingin berkahwin lari ke negara sempadan dan perkahwinan itu tidak didaftarkan semula di negara ini. Akibatnya wanita dan anak menjadi mangsa apabila timbul masalah kelak.


Semoga menjadi panduan kepada mana-mana lelaki atau perempuan yang ingin menjalani hidup berpoligami.


Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

18 February 2010

Ubat perasaan cemburu

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

Barangsiapa tidak redha (tidak rela) dengan apa yang telah diberikan Allah kepadanya, maka dia telah menentang keputusanNya (qadha’Nya).



SEDANGKAN lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri’ adalah bidalan Melayu yang membawa pengertian dalam mengharungi hidup berumah tangga, khususnya dalam hubungan antara suami dan isteri, perselisihan adalah satu kemestian.


Perselisihan adalah satu perkara yang tidak dapat dielakkan. Namun, ia boleh diperbaiki, dengan menggunakan cara yang bijaksana dan bertoleransi.

Banyak sebab yang menjadi punca perselisihan. Antaranya kerana mentua, jiran, teman-teman, anak-anak, malah perkara asas dalam kehidupan juga mampu mencetuskan pergaduhan dalam rumah tangga sehingga lauk yang terlupa dimasukkan garam, atau air kopi yang terlupa ditambah gula.

Paling meruncing ialah apabila masing-masing mula cemburu terhadap satu sama lain, sama ada mereka mempunyai bukti nyata atau hanya berupa prasangka sahaja.

Perkara sedemikian jika dibiarkan berterusan akan melarat sehingga tercipta penceraian dalam rumahtangga.

Ada di kalangan masyarakat yang menganggap perselisihan rumah tangga sebagai garam di dalam lauk. Tanpa perselisihan, rumah tangga hambar dan tawar, umpama lauk tidak bergaram.

Namun, garam itu hendaklah diletak secara berpada-pada supaya tidak terlalu banyak sehingga boleh merosakkan lauk sebelanga.

Perkara inilah yang harus diperhatikan oleh setiap insan yang bertekad mahu mendirikan rumah tangga. Ia juga perlu menjadi renungan pasangan suami dan isteri yang menerajui bahtera hidup berumah tangga.

Sesungguhnya, perkahwinan adalah satu cabaran yang harus dihadapi oleh setiap kaum lelaki. Dalam perkahwinan, suami akan berkongsi hidup dengan isteri.



Biarpun seburuk mana isteri namun seharusnya terimalah seadanya seperti yang terungkap semasa akad.

Kata pujangga, perempuan bagaikan angin, lembutnya melenakan, ributnya pula mampu menggusarkan.

Adakalanya mereka seperti ibu menyaji kasih, menghidang sayang malah adakalanya mereka seperti anak yang ingin dibelai, minta dimanjakan seperti anak kecil namun adakalanya mereka seperti nenek yang sering berleter seadanya, merungut semahunya.

Namun, bahagia dan derita hanya kita yang mencorakkan sendiri

Mendirikan sebuah rumah tangga biarpun untuk ke sekian kali namun memerlukan kematangan dan kedewasaan fikiran dan perasaan.

Kematangan bererti kemampuan seseorang menahan marah dalam suasana krisis dan perselisihan serta dapat menyelesaikan masalah tanpa menggunakan kekerasan dan menjauhi segala cara yang boleh membawa kepada keruntuhan perkahwinan itu.

Sebagai bukti kepada kematangannya, seseorang itu sanggup mengaku salah apabila benar-benar bersalah dan tidak cuba menyalahkan orang lain apabila berpeluang berbuat demikian.

Bagi Islam, rumah tangga perlu ditegakkan atas asas cinta dan kasih sayang.

Perkara ini jelas dalam firman Allah yang bermaksud: “Dan di antara keterangannya juga, bahawa ia menjadikan isteri bagimu yang sebangsa dengan kamu, supaya kamu boleh diam bersama-sama dengan dia, serta berkasih sayang dan cinta menyintai.” (Surah Ar Rum, ayat 21).

Cinta dan kasih sayang yang dimaksudkan bukanlah hasil daripada cinta pandang pertama tetapi ia lahir daripada rasa tanggungjawab mengikut amanah dan kepercayaan, serta tidak dipengaruhi oleh kehendak kebendaan atau nafsu.

Rasa cinta sebegini boleh membawa suami sentiasa bersikap matang dan sihat dalam segala layanannya terhadap isteri dan di kala menghadapi krisis rumah tangga yang tidak dapat dielakkan.

Suasana rumah tangga akan menjadi lebih mesra dan ceria apabila suami mengenali diri isterinya sebagai manusia yang mudah tersinggung dan mudah terasa.

Suami jangan sekali-kali cuai dan lupa memberi penghargaan kepada peranan isteri sebagai suri rumah tangga yang benar-benar bertanggungjawab.

Sebenarnya, tidak susah bagi suami membisikkan kata-kata pujian ke telinga isterinya setiap kali menikmati masakan atau melihatnya berpakaian baru. Berilah hadiah, walaupun kecil, sebagai tanda penghargaan suami terhadap isteri apabila menyambut hari jadinya.

Termasuk dalam penghargaan juga ialah memberi sangkaan baik terhadap tingkah laku isteri, tidak memperlihatkan apa-apa kecurigaan terhadap kejujuran dan keikhlasan isteri, tidak cuba mengintip gerak- gerinya kerana didorong rasa cemburu yang melulu.

Sesungguhnya, rumah tangga yang bahagia dapat diwujudkan hasil kerja keras, saling mengerti, tolong menolong dan persefahaman antara suami dan isteri.

Dalam mengemudi bahtera sebuah rumah tangga, suami berperanan sebagai nakhoda kapal yang bertanggungjawab mengendali dan menjaga keselamatan seisi anak kapal.

Manakala isteri pula berperanan sebagai jurumudi yang mengawal haluan bahtera. Paduan erat antara keduanya mampu menyelamatkan bahtera dan seluruh isinya daripada tenggelam dilanda badai dan gelora.





Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

17 February 2010

Persediaan melayari alam rumah tangga

 بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Semoga Allah menunjukki kita jalan kebenaran. Semoga kita sentiasa didalam limpahan Nur RahmatNya. Semoga Kita tidak mati melainkan didalam Iman dan Islam. MARILAH kita meningkatkan ketakwaan kita kepada Allah Subhanahu Wata'ala dengan penuh keyakinan dan keikhlasan dengan melakukan segala suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Mudah-mudahan kita menjadi insan yang bertakwa dan beriman serta selamat di dunia dan selamat di akhirat.


SEBELUM membuat keputusan berumah tangga, setiap pasangan perlu menyelidiki dan menggariskan beberapa tugas yang perlu dipenuhi bagi menjamin kesejahteraan serta keharmonian rumah tangga agar terus subur.

Antara tanggungjawab yang perlu dipenuhi suami ke atas isteri dan anak-anak mereka termasuk:

1. Menyediakan tempat tinggal dan makanan kepada isteri dan anak.
2. Memberi nafkah batin termasuk bergaul dengan isteri secara baik.
3. Melindungi isteri dan anak-anak berkenaan dari segi keselamatan dan kesihatan mereka.
4. Melindungi maruah dan harta benda keluarga.
5. Membimbing isteri dengan ajaran Islam dalam mendapat keredaan Allah s.w.t
6. Mendidik anak-anak dan memastikan mereka mendapat pendidikan yang sempurna.
7. Menjadi penasihat dalam menyelesaikan masalah yang menimpa keluarga dan jiran tetangga.




Tugas dan tanggungjawab isteri juga penting bagi mengekalkan hubungan yang dibina. Antara peranan dan tanggungjawab isteri :
1. Isteri perlu menjaga kehormatan diri mereka terutama apabila suami tiada di rumah.
2. Patuh terhadap arahan suami selagi ia bukan arahan untuk melakukan maksiat.
3. Memberikan kasih sayang kepada suami dan anak-anak.
4. Menjaga kebersihan rumah dan kesihatan diri dan anak-anak.
5. Menyimpan rahsia pergaulan dengan suami.
6. Tidak meninggalkan rumah tanpa izin atau pengetahuan suami.
7. Berhias serta menjaga kesopanan buat tatapan suami dan tidak untuk orang lain khususnya apabila berada di khalayak ramai.



Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

16 February 2010

Bagaimana jika ibu bapa letak nilai Wang Hantaran Tinggi


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

DARIPADA Jabir, katanya dia mendengar Nabi bersabda: "Apabila ada antara kamu yang tergoda hatinya kepada seorang wanita maka hendaklah dia pulang kepada isterinya bagi melepaskan rasa rindunya. Sesungguhnya demikian itu dapat mententeramkan gejolak hatinya." (Hadis riwayat Muslim)


Perkahwinan adalah benteng mempertahankan maruah dan harga diri. Rumah yang didiami bukan sekadar tempat berlindung, bahkan tempat beristirahat, membina kasih sayang dan mencari keredaan Allah.


Sesungguhnya, manusia perlu berkahwin adalah disebabkan tuntutan psikologi dan fitrah dijadikan Allah. Maka atas tuntutan itu, tanpa adanya perkahwinan, manusia akan terjerumus ke lembah perzinaan dan maksiat.

Islam memuliakan sebuah perkahwinan dan menggalakkan umatnya berkahwin seperti mana sabda Rasulullah: "Wahai anak muda, berkahwinlah. Sesiapa yang mampu, berkahwinlah kerana ia lebih memelihara mata dan menjaga faraj. Sesiapa yang tidak mampu untuk berkahwin hendaklah dia berpuasa kerana puasa adalah penahan (daripada gelojak nafsu). (Hadis riwayat Bukhari)

Tetapi pada zaman ini perkahwinan telah disukarkan dengan adanya ibu bapa yang meletakkan sejumlah nilai wang yang perlu diberikan oleh pihak lelaki kepada pihak perempuan.Jika nilai jumlah itu berpatutan dan tidak membebankan pihak lelaki, tidak mengapa, tetapi niali yang ditetapkan diluar kemampuan pihak lelaki untuk mengadakannya dalam tempoh masa yang pendek.


Masalah dan persoalan ini mula menjadi sering dan lumrah terjadi di dalam masyarakat hari ini. Sekarang anak-anak telah berfikiran terbuka, sudah ada kesedaran dan fahaman Islam yang jelas. Anak-anak sudah tahu untuk berkahwin bukan lah sesuatu yang sukar, tetapi kesukaran yang dihadapi hanyalah dalam masalah kewangan.

Anak-anak telah bersedia untuk berkahwin, calon sudah ada, yang terhalang hanyalah hanya dalam soal kewangan disebabkan oleh ibu bapa pihak perempuan meletakkan sejumlah nilai wang hantaran yang tinggi. Jadi bagaimana untuk mengatasi masalah ini?

Ada lelaki sanggup menarik diri dari meneruskan keinginan berkahwin semata-mata tidak mampu untuk menyediakan sejumlah nilai yang dikehendaki. Daripada maruah tercemar, rasa terhina kerana ketidak upayaan menyediakan nilai wang, maka undur diri adalah lebih baik. Jika sudah sedar ketidakupayaan diri, dan tidak mahu terbeban hutang selepas berkahwinan, maka undur diri merupakan jalan terbaik.

Namun, bagaimana pula pihak gadis? Mereka menjadi mangsa keadaan. Menurut kehendak ibu bapa, mentaati ibu ,mereka tidak jadi berkahwin. Sedangkan keinginan di dalam hati, kesediaan diri untuk menjadi isteri dan ibu telah tertanam dalam diri. Bagaimana perasaan anak yang tercepit di dalam masalah begini?

Apa yang boleh ummi berikan pandangan dan cadangan hanyalah anak gadis perlu berbincang dari hati ke hati dengan ibu bapanya. Anak gadis perlu meluahkan apa yang tersirat di hatinya. Mesti ada keberanian, meluahkan apa yang tersurat dihati bukan bermakna anak gadis melawan atau membantah kehendak ibu bapa mereka.


Berterus terang dengan ibu bapa mengenai segala yang terbuku di dalam hati sendiri kerana mungkin selama ini ibu bapa tidak memahami situasi sebenar.

Anak gadis cuba untuk mentaati ibu bapa, menurut kehendak mereka, menghormati mereka, tetapi jika perkara yang hendak diturut itu merupakan perkara yang menghalang untuk melakukan sesuatu kebaikan kerana ibu bapa terbelenggu dengan adat dan kehendak masyarakat, maka anak gadis berhak untuk bersuara memberikan pandangan. Anak gadis tidak perlu takut atau terlalu hormat pada ibu bapa hingga tidak berupaya meluahkan apa yang tersirat di hati sendiri. Meluahkan apa yang ada dihati bukan bermakna tidak hormat atau melawan kehendak ibu bapa.


Memang kita perlu takut dan hormat terhadap ibu bapa kita, tapi itu tidak bermakna kita langsung tidak boleh menyuarakan pendirian kita. Ia boleh dilakukan tapi perlu dengan kaedah betul iaitu secara berhemah dan tidak menunjukkan penentangan.

Bagaimanapun, agak kurang sesuai untuk anak gadis yang menyatakan perkara ini kepada ibu bapa kerana besar kemungkinan mereka akan tersinggung serta beranggapan anak gadis cuba mengajar mereka. Oleh itu ada baiknya anak gadis minta kerjasama datuk atau nenek untuk menasihatkan ibu bapa dalam hal ini

Jika anak gadis tidak mampu meluahkan sendiri, maka dia boleh meminta orang tengah untuk menyampaikan kehendak hatinya.Mungkin nenek, ibu saudara atau sepupu yang lebih dewasa dan dipercayai boleh membantu menyampaikan kepada ibu bapa mereka.


Perkara ini penting, bak kata bijak pandai ia “bukan apa yang kita katakan tapi bagai mana kita mengatakannya.” Justeru, cari masa dan keadaan sesuai untuk berbincang perkara ini dengan lebih mendalam dengan ibubapa.


Sebenarnya tindakan menetapkan wang hantaran tinggi sehingga membebankan pasangan yang ingin berkahwin adalah perbuatan yang bertentangan dengan Islam.

Islam agama yang mudah dan bersesuaian dengan fitrah manusia dalam segala hal, termasuk dalam urusan perkahwinan. Jadi, jangan kita mewujudkan peraturan yang tidak wujud di dalam Islam, apatah lagi jika ia menimbulkan pelbagai masalah.


Seperkara lagi, jangan mudah buruk sangka terhadap ibu bapa. Mungkin mereka tersilap dalam hal ini, namun ummi yakin niat ibu bapa baik iaitu ingin melihat anak gadis hidup bahagia selepas berkahwin dan dia ingin pastikan anak gadis mendapat calon suami berwibawa.Maka mungkin tujuan mereka meletakkan sejumlah nilai wang hantaran tinggi kerana terikut dengan adat atau keadaan semasa. Maka sebagai anak, jalan terbaik ialah memahamkan kepada mereka dengan penjelasan berkaitan syariat Islam sebenar.

Sesungguhnya tiada ibu atau bapa ingin melihat anak mereka derita. Akhir sekali, jangan lupa berdoa dan melakukan solat hajat memohon Allah SWT melembutkan hati ibu bapa supaya lebih memahami situasi sebenarnya.

Semoga perkongsian ini mendapat manafaat kepada semua.


Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

15 February 2010

Belajarlah pikat hati mertua

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Barangsiapa tidak redha (tidak rela) dengan apa yang telah diberikan Allah kepadanya, maka dia telah menentang keputusanNya (qadha’Nya).



Sebenarnya ibu mertua amat penting dalam hidup kita. Mereka memerlukan kasih sayang dan perhatian sama seperti ibu kita. Namun tak dinafikan kadang-kadang ada perbuatan mereka benar-benar meruntun hati dan perasaan kita.

Mari kita ikuti cerita luahan hati seorang  menantu di dalam mengharungi kehidupan berumah tangga. Nama-nama yang dipaparkan sekadar nama rekaan sahaja.

''Dari pengalaman inilah saya ingin berkongsi pandangan dengan pembaca sebagai menantu dan isteri. Walaupun baru berkahwin, tetapi saya telah melalui pelbagai rintangan dan dugaan. Saya pernah dianiaya, dikasari secara verbal dan fizikal, ditipu, di tomah, dibenci, dimaki, dipinggirkan selama saya berumah tangga.

''Namun kerana ingin jadi isteri yang baik saya banyak bersabar dan ambil keputusan berhenti kerja dan bekerja di tempat hampir dengan suami. Awalnya semua berjalan lancar dan baik, tetapi tak kemudian suami saya Fazli mula menunjukkan belangnya suka keluar malam dan melakukan aktivitinya sama seperti semasa bujang dulu.

''Perbuatannya membuatkan kami kerap bergaduh, sebab dia marah bila ditanya jika pulang dini hari setiap malam. Hingga melupakan tanggungjawabnya kepada isteri dan tidak menyediakan makan minum saya seperti sepatutnya.

''Saya juga pelik kenapa kami sering bergaduh hingga hampir bercerai. Saya juga pelik kenapa saya terlalu emosi. Bertambah tertekan dan kemuncak kemarahan saya apabila Fazli mengadu dan memburuk-burukkan saya kepada ibu saya sendiri.

''Ibu beberapa kali menyuruh saya menceritakan masalah saya, tetapi saya diamkan diri kerana beberapa sebab, pertama kerana saya nak jaga maruah suami di mata keluarga.

''Kedua kerana saya tidak mahu hubungan suami dan keluarga saya renggang apabila mereka tahu perangai Fazli sebenar. Ketiga kerana saya tak mahu keluarga pandang rendah pada Fazli. Jadi saya diamkan perangai buruknya dari pengetahuan keluarga.


Berpindah


''Tak lama kemudian Fazli dapat kerja baru dan berpindah ke KL. Saya ditumpangkan ke rumah kakaknya beberapa bulan sementara menunggu pertukaran saya diluluskan.

''Mulanya saya fikir jika berjauhan tentulah kelakuannya berubah, malangnya lebih teruk lagi. Setiap kali saya memandu ke KL yang jauh itu dia terima kedatangan saya dengan acuh tak acuh saja. Rupanya dia lebih senang hidup macam orang bujang.

''Takdir Allah menentukan tidak sampai enam bulan berjauhan saya jatuh sakit hingga doktor sendiri tak dapat membuat pengesahan yang pasti. Tapi yang pasti demam saya memang panas dan seluruh sendi badan saya terasa sakit seperti dicocok-cocok.

''Fazli bila datang menjengok saya mendakwa saya demam biasa sahaja. Malah memburuk-burukkan saya konon sakit tapi lebih manja. Kerana sedih saya buat keputusan balik ke rumah emak saya.

''Di rumah emak saya sendirian, kerana emak bekerja. Keadaan itu membuatkan penyakit saya bertambah serius, pelbagai perasaan buruk dan menakutkan datang menjelma dalam diri saya. Melihat keadaan saya semakin teruk emak bawa jumpa bomoh yang bergelar ustaz, pelbagailah kepercayaan saya dengar, tapi saya sukar percaya kerana saya dan keluarga lebih rapat dengan perubatan moden.

Tetapi Allah itu Maha Besar, Dia menunjukkan kepada saya bahawa sihir itu wujud dan usah memandang rendah atau menuduh orang tanpa ilmu.

''Kerana penyakit ini juga saya di bawa suami pulang ke rumah emak mertua saya. Ketika itu diri saya seperti orang yang hampir mati. Tetapi emak saya memikirkan saya menghadapi masalah tekanan perasaan, tekanan jiwa, jika tidak dirawat dengan betul saya mungkin boleh hampir kepada gila. Emak tak percaya cerita-cerita hantu, sihir, buatan manusia dan sebagainya.

''Tetapi apabila sampai ke rumah mertua di situ saya merasakan perubahan layanan mereka saya bukan sahaja dihantar berubat malah mereka sentiasa menjaga saya dengan baik. Malah kakak dan adik ipar saya sanggup bercuti dan bergilir-gilir menjaga saya terutama ketika saya sedang mengalami serangan sakit yang teruk.

''Ketika itu saya benar-benar 'berperang' untuk hidup, Saya mahu bebas dari belenggu gangguan yang tidak elok supaya saya dapat membalas jasa mereka. Ketika itu juga keinsafan dan kekesalan datang silih berganti dalam jiwa saya kerana selama ini saya mempunyai persepsi buruk terhadap keluarga mertua saya. Kini saya rasa amat bersyukur kerana dikurniakan mertua yang amat penyayang, memahami dan bertimbang rasa.

''Memang benar kadang-kala saya pernah merasakan mertua saya seolah-olah melebihkan anak lelaki mereka dan menganggap saya menghabiskan wang ringgit anaknya, tetapi itu perkara normal dan tidak sukar difahami.

''Ibu mana yang tak sayangkan anak lelaki mereka yang telah mereka besarkan dari kecil sehingga dewasa? Ibu mana yang tidak bersikap melindungi terhadap seorang manusia yang telah dikenali dan disayangi jauh lebih lama dari kita?

''Menyayangi dan mengasihi mertua kita lebih daripada satu tanggungjawab kerana ia adalah satu perbuatan yang juga mendatangkan 1001 hikmah kepada kita sebagai seorang manusia bergelar wanita. Kini saya benar-benar faham apakah maksudnya 'berkahwin dengan seorang lelaki/ wanita sama seperti mengahwini seluruh keluarganya'.

''Saya juga bangga menyatakan saya terlampau sayangkan keluarga mertua saya terutamanya nenek dan mertua dan saya juga rasa tidak mampu hidup dengan bahagia tanpa kehadiran mereka dalam hidup saya.

''Saya juga bersyukur dengan kejadian yang menimpa diri saya jatuh sakit teruk perangai Fazli telah banyak berubah, dengan izin Allah dia semakin dekat dengan Allah dan saya. Dia menjadi suami yang baik. Perangainya berubah 360 darjah

''Saya amat bahagia hingga saya tidak percaya perangai Fazli berubah kepada yang lebih positif. Saya bersyukur dan percaya dugaan dan ujian yang diturunkan oleh Allah mempunyai hikmah tersendiri.'' Demikian cerita menantu tersebut tentang pengalamannya.

Sykurlah menantu ini mendapat mertua yang baik, cuma sesetengah mertua sahaja yang masih belum berubah. Namun sebagai isteri kita mesti ingat, satu hari nanti dengan izinNya mungkin kita juga menjadi mertua. Ketika itu, jadilah mertua yang terbilang kerana baik disayang dan timbang rasa kita kepada menantu kita.

Dan ingatlah apa juga keburukan yang anda buat hari ini akan datang jua pembalasan keburukan itu ke atas anda ketika anda masih hidup lagi, bukan sahaja di akhirat.





Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

14 February 2010

Renungan buat Isteri

 بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya malam dan siang, bahtera yang berlayar di laut membawa apa yang berguna bagi manusia, dan apa yang Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu Dia hidupkan bumi sesudah mati [kering] -nya dan Dia sebarkan di bumi itu segala jenis hewan, dan pengisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi; Sungguh [terdapat] tanda-tanda [keesaan dan kebesaran Allah] bagi kaum yang memikirkan. (Surah Al-Baqarah ,ayat164)



 Sketsa untuk Isteri, buat renungan bersama.

Selamat Pengantin Baru...
semoga diredhai Allah
hingga akhir hayat dunia dan akhirat....
Jika permulaannya baik...
Awal perkahwinan memang manis dan indah...
lama kelamaan jika tidak disemai dan dibajai,
kasih sayang akan kontang...
sebelum ia layu, sirami hari-hari dengan kasih sayang...
suburkan ia dengan titisan cinta...
jangan jemu atau bosan melakukan bakti pada suami...
sebelum berumah tangga, semua buat sendiri sahaja...
bila dah kahwin, kena basuh baju pun banyak...
kena masak...kemas rumah ikut jadual...
kalau dulu masa sendiri , rasa nak baru,baru buat,
rasa nak kemas, baru kemas...
dah kahwin jangan buat macam tu,
walaupun suami kata tak kisah...
tapi dia menilai...
lama nanti dia jemu tengok rumah bersepah...
rumah ku bukan istanaku lagi...
jadi dari awal lagi...
jadikan rumah ku, syurga ku...
biar rumah tu kecil, tak ada barang-barang...
asalkan kemas dan bersih...
ini yang menyenangkan hati suami bila dia pulang ke rumah...
dari awal lagi,cuci lah pakaian suami...
pagi-pagi hidangkan minuman walau tidak diminta...
jangan di tanya "abang nak air?"
Bila balik jangan di tanya "abang nak makan",
tapi "abang, silakan makan"...
dimalam hari...
suami masih buat kerja pejabat...
"abang,jom tidor"
jangan biar suami buat kerja ,
kita tidur dulu....
jika suami keletihan...
picitkan badan tanpa di pinta...
ikhlas dalam segalanya....



Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

13 February 2010

Berpijak kepada bumi yang nyata

Dalam kehidupan ini ialah segalanya-galanya akan dirasakan menjadi masalah apabila diri terbawa-bawa melayang terkeluar dari landasan berpijak kepada bumi yang nyata. Orang yang berjaya adalah orang yang dapat menangani apa jua masalah yang dihadapi kerana berkeupayaan membawa dirinya kembali kepada berpijak di bumi yang nyata itu.


Apakah dia berpijak dibumi yang nyata itu?

Bumi yang nyata itu terdapat dalam maksud Firman Allah ini:

(٢٩) وَمَا تَشَآءُونَ إِلَّآ أَن يَشَآءَ ٱللَّهُ رَبُّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ
“Dan kamu tidak dapat menentukan kemahuan kamu (mengenai sesuatu pun), kecuali dengan cara yang diatur oleh Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan seluruh alam. [At-Takwiir: 29].


Kecuali yang Diatur oleh Allah?

Apakah yang Diaturkan oleh Allah itu? Yang telah Diaturkan oleh Allah ialah agama Islam itu sendiri, dan bagi kita apa yang beragama Islam, apa yang dikatakan sebagai "syariat" itu. Ini termasuklah perihal Allah membenarkan seorang suami boleh beristeri sampai sehingga 4 orang (bagi yang mereka berkemampuan.).

Itulah yang jelas dan nyata yang terdapat di dalam Al-Qur'an. Apa-apa saja yang terdapat di dalam Al-Qur'an itu, maka itulah yang merupakan "bumi yang nyata" bagi yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya.





Dalam Al-Qur'an, pengajaran daripadanya ialah Allah membenarkan seorang lelaki itu berpoligami jika mempunyai kemampuan. Apakah padahnya jika kita tidak redha? Ini adalah kerana mengalirkan air mata itu sendiri adalah manifestasi sebagai tidak redha kepada apa yang terdapat di dalam Al-Qur'an tersebut. Cuba kita fahami maksud Firman Allah ini?:


وَمَن يَعۡشُ عَن ذِكۡرِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ نُقَيِّضۡ لَهُ ۥ شَيۡطَـٰنً۬ا فَهُوَ لَهُ ۥ قَرِينٌ۬ (٣٦)
"Dan sesiapa yang tidak mengendahkan pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang maha Pemurah, Kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah Syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya. [Surah Al-Zukhruf : 36.]

Dengan sebab itu kenalah reda, wajib redha; bukan setakat nak cuba-cuba redha apabila suami menyatakan keinginan untuk berpoligami.

Cuba kita senaraikan apakah tingkahlaku atau perbuatan yang Allah redha apabila suami kita berpoligami.

Sebagai manifestasi redha itu termasuklah sudah tentunya perilaku yang sebaik-baiknya ialah bertindak memastikan sepanjang masa bahawa diri isteri adalah orang yang dapat membahagiakan hati suami, ini adalah kerana sifat seorang lelaki ialah di mana ia boleh mendapat kebahagian hati, maka di situlah ia perjuangkan untuk pergi dan dia berada.

Satu formula yang amat baik ada dalam al-hadis Rasulullah s.a.w. yang dinukilkan oleh Al-Imam Al-Ghazali dalam karyanya Bimbingan Mukmin, iaitu:
“Beri memberilah antara kamu, niscaya kamu akan cinta-mencintai antara sesama kamu.”

Cuba kita senaraikan perkara-perkara yang boleh mendatangkan kebahagiaan di dalam rumah tangga berpoligami. Antara isteri-isteri yang berusaha mendatangkan kebahgiaan menurut keredhaan Allah, maka itulah yang pasti disayangi oleh suami. Suami perlu memimpin kesemua isterinya agar berusaha mencari redha Allah.

Selain dari itu yang dapat dikatakan sebegai redha ialah walau dalam keadaan apa jua pun, walau sakit macam mana pun di hati misalnya, dengan nawaitu KERANA ALLAH juga hendaklah gunakan formula yang terdapat dalam maksud al-hadis ini, iaitu yang juga dinukilkan oleh Al-Imam Al-Gazali dalam kitabnya yang sama, iaitu:
“Kiranya seseorang kamu mencintai saudaranya, maka hendaklah diberitahukan kepadanya.".

Maka seorang isteri jangan jemu untuk mengungkapkan kata cinta kepada suaminya walaupun telah berkahwin berpuluh-puluh tahun.





Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

09 February 2010

Pertunangan ada ikatan perjanjian

 بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Semoga Allah menunjukki kita jalan kebenaran. Semoga kita sentiasa didalam limpahan Nur RahmatNya. Semoga Kita tidak mati melainkan didalam Iman dan Islam. MARILAH kita meningkatkan ketakwaan kita kepada Allah Subhanahu Wata'ala dengan penuh keyakinan dan keikhlasan dengan melakukan segala suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Mudah-mudahan kita menjadi insan yang bertakwa dan beriman serta selamat di dunia dan selamat di akhirat.

PERTUNANGAN bukan sekadar adat yang boleh diambil ringan kerana pertunangan adalah perjanjian antara pihak lelaki dan perempuan yang bersetuju untuk menempuh alam perkahwinan bersama. Oleh itu, janji hendaklah dikota.

Firman Allah yang bermaksud: “Wahai orang beriman, tunaikan serta sempurnakan perjanjian kamu.” (Surah Al-Maidah, ayat 1). Oleh itu, sesuatu perjanjian termasuk perjanjian untuk berkahwin yang dibuat ketika bertunang tidak boleh ditamatkan melainkan ada alasan munasabah.

Nabi Muhammad bersabda yang bermaksud: “Orang Islam terikat dengan perjanjian mereka dan perkara yang mana mereka sudah bersetuju.” (Sahih Muslim).

Pertunangan biasanya diadakan mengikut adat resam sesebuah masyarakat di mana ia dianggap sebagai langkah permulaan kepada perkahwinan. Adat pertunangan boleh diikuti selagi ia tidak bertentangan dengan Islam.

Diriwayatkan oleh Iman Ahmad, Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: “Sesuatu perkara atau perbuatan yang dianggap sebagai baik oleh masyarakat Islam adalah baik di sisi Allah.”

Pertunangan hanya satu perjanjian untuk mengadakan perkahwinan dan tidak mewujudkan perkahwinan itu dengan sendirinya.



Tindakan putus hubungan tidak haram tetapi tidak digalakkan.

Oleh itu, mana-mana pihak berhak untuk membatalkan perjanjian jika ada sebab yang sah bagi membolehkannya berbuat demikian.

Memandangkan pertunangan bukan perkahwinan dan hanya janji untuk berkahwin, maka kebanyakan fuqaha berpendapat pasangan yang bertunang masing-masing boleh memutuskan pertunangan.

Namun begitu, pasangan yang bertunang tidak digalakkan membatalkan pertunangan mereka demi memelihara nama baik perempuan dan keluarganya.

Bagaimanapun, masih ramai yang tidak mengetahui apabila berlakunya putus tunang secara tidak munasabah maka mereka berhak menuntut ganti rugi di Mahkamah Syariah. Jika tiada sebab munasabah, perjanjian seperti itu tidak harus dibatalkan.

Mengenai pembatalan perjanjian pertunangan, Seksyen 15 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003 menyatakan ‘jika seseorang sudah mengikat pertunangan mengikut hukum syarak, sama ada secara lisan atau bertulis, bersendirian atau melalui seorang perantaraan dan kemudian enggan berkahwin dengan pihak satu lagi tanpa sebab yang sah manakala pihak satu lagi bersetuju berkahwin dengannya, maka pihak yang mungkir adalah perlu memulangkan pemberian pertunangan jika ada atau nilainya dan membayar apa-apa wang yang sudah dibelanjakan dengan suci hati oleh atau untuk pihak yang satu lagi untuk membuat persediaan untuk perkahwinan itu dan yang demikian boleh dituntut melalui tindakan dalam mahkamah.’

Peruntukan itu jelas menunjukkan pihak yang memutuskan tali pertunangan bertanggungjawab memulangkan pemberian pertunangan serta membayar wang yang dibelanjakan bagi tujuan persediaan perkahwinan kepada tunangnya.

Pihak yang dimungkiri juga boleh memohon tindakan mahkamah bagi meminta pihak yang mungkir janji membayar apa-apa juga wang yang sudah dibelanjakan bagi membuat persediaan perkahwinan.

Apa yang menjadi persoalan sekarang ialah apakah jenis barang boleh dituntut akibat pembatalan pertunangan? Pihak yang dimungkiri berhak menuntut ganti rugi terhadap apa-apa wang yang dibelanjakan dengan suci hati bagi membuat persediaan bagi perkahwinan.

Jika pihak yang dimungkiri membelanjakan sejumlah wang bagi persiapan untuk perkahwinan, maka bayaran ini boleh dituntut daripada pihak yang memungkiri sebagai ganti rugi.

Antara persediaan boleh dituntut adalah wang bagi kad jemputan perkahwinan yang ditempah, wang muka bagi jamuan perkahwinan dan apa-apa persediaan perkahwinan seperti tempahan khemah dan sebagainya. Pihak yang dimungkiri berhak membawa tuntutan di Mahkamah Syariah untuk mendapatkan ganti rugi berdasarkan kepada peruntukan di atas.

Mengikut peruntukan seksyen itu, pemberian pertunangan merujuk kepada pemberian diberi semasa majlis pertunangan atau pemberian yang boleh ditakrifkan sebagai pemberian persediaan perkahwinan.

Oleh itu, bagi pemberian yang diberikan sebelum pertunangan, pemberian berkenaan bukanlah pemberian pertunangan sebaliknya hadiah atau pemberian sebelum wujudnya pertunangan, justeru ia tidak boleh dituntut di mahkamah.

Pemberian diberikan sebelum pertunangan boleh ditakrifkan sebagai hadiah atau hibah. Menurut pandangan ulama Syafie, hadiah pada hakikatnya adalah pemberian (hibah).

Oleh itu, pihak yang membuat pemberian tidak seharusnya menarik balik apa yang diberikan setelah pihak penerima menerima barang, kecuali bapa yang boleh menarik balik apa yang diberikan kepada anaknya.

Bolehlah dikatakan ia adalah sekadar hadiah semasa proses pikat-memikat dan pemberian itu sebagai satu cara untuk memikat dan menawan hati pihak yang satu lagi dengan membuat pelaburan kebendaan.

Oleh kerana pertunangan bukan perkahwinan, cuma janji untuk berkahwin, kebanyakan fuqaha berpendapat pasangan yang bertunang masing-masing boleh membatalkan pertunangan mereka. Ini kerana selagi akad tidak wujud, tanggungjawab dan pertanggungjawaban juga tidak wujud.

Daripada segi akhlak, pasangan bertunang digalakkan tidak membatalkan pertunangan mereka kecuali dalam keadaan tidak dapat dielakkan dan mendesak, demi memelihara nama baik perempuan dan keluarganya.

Maka tidak seharusnya seseorang lelaki itu mengubah fikiran untuk membatalkan pertunangan, kerana itu dianggap memungkiri janji. Hakikatnya, pembatalan pertunangan bukan haram tetapi tidak digalakkan syariat Islam.

Persoalan lain, adakah pihak dimungkiri boleh menuntut ganti rugi am akibat rasa dirinya dianiaya dan dimalukan oleh tindakan suatu pihak lagi. Peruntukan undang-undang tidak memperuntukkan perenggan berkaitan tuntutan keaiban yang boleh dituntut oleh pihak yang dimungkiri.






Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

07 February 2010

Masih dalam Rawatan di HSAJB

 
Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru.

 بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Semoga Allah menunjukki kita jalan kebenaran. Semoga kita sentiasa didalam limpahan Nur RahmatNya. Semoga Kita tidak mati melainkan didalam Iman dan Islam.


Maaf,buat masa ini tidak dapat entri terbaru di laman ini. Ummi masih belum berupaya untuk menulis dan memerah idea dalam keadaan kesihatan masih di tahap yang kurang stabil. Ingin khabar lebih lanjut layari Laman Field Of Dream. Doakan ummi agar kuat,tabah dan sabar melalui ujian anugerah Allah SWT ini. Ummi masih menerima rawatan di HSAJB dan ditempatkan di wad Kelas 1,Tingkat 3 , Bilik 22.




Dan perenggan-perenggan berikutnya di sini





Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

01 February 2010

Suami Yang Pengasih

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Semoga Allah menunjukki kita jalan kebenaran. Semoga kita sentiasa didalam limpahan Nur RahmatNya. Semoga Kita tidak mati melainkan didalam Iman dan Islam.


Setiap isteri amat mendambakan seorang suami yang boleh menjadi pembantu dan juga penyenang hatinya, bukan hanya si isteri sahaja yang perlu menyenangkan dan juga menolong suaminya. Inilah rahsia kebahagiaan rumah tangga yang jika suami dan isteri sama-sama dapat memahami dan memenuhi keperluan dan kehendak pasangannya, rumah tangga yang sedia terbina akan terus terjalin bahagia dan dibarkahi.

Berikut adalah beberapa tip yang boleh dijadikan panduan kepada suami mahupun bakal suami dalam meningkatkan pengetahuan tentang kehendak hati isteri dan sekaligus meningkatkan kepercayaan dan keyakinan si isteri terhadap suami dalam memimpin keluarga.

1. Imam Solat
Suami yang mampu menjadi imam dalam solat adalah amat jelas mampu memimpin rumah tangganya. Maka isteri akan hormat kerana suaminya mempunyai kredibiliti yang sememangnya menjadi tuntutan dalam berkeluarga. Mampu menjadi imam dalam solat adalah tanda bahawa suaminya mampu memimpinnya ke jalan yang lebih baik dalam agama.

2. Mengajarkan ilmu-ilmu agama
Ini adalah perkara mencabar untuk anda wahai bakal suami dan para suami kerana bukan untuk kita membimbing keluarga dengan ilmu-ilmu agama. Ramai di antara kita hari ini mampu menyediakan peralatan hiburan di rumah tetapi tidak dapat menyediakan peralatan untuk mengajarkan ilmu-ilmu agama. Sekiranya kita tidak mampu, carilah guru yang dapat membimbing kita dan keluarga kita.

3. Suami yang matang

Ramai suami nampak matang sebelum mendirikan rumah tangga, tetapi hakikatnya tidak setelah mereka berkeluarga. Suami perlu matang dalam memberikan keputusan kerana isteri tetap akan meminta pandangan suami walaupun dia mungkin dapat membuat keputusan terhadap sesuatu perkara.



4. Pandai Memasak
Suami adalah penjaga kepada isteri dan anak-anak. Jangan kita hanya menjadi suami yang hanya tahu memakan air tangan isteri, kerana sebenarnya isteri juga akan lebih menyayangi suami yang pandai memasak. Air tangan suami juga mampu mengeratkan hubungan antara suami isteri dan juga anak-anak.

5. Suami yang ‘independent’
Tahu menguruskan diri sendiri. Jangan hanya mengharapkan isteri untuk membasuh pakaian dan menggosok baju kerana ada waktunya mungkin isteri kita tidak dapat melakukan itu semua. Suami yang mampu melakukan kerja-kerja isteri mampu kelihatan comel dan romantik di mata si isteri. Cubalah, anda pasti akan nampak hasilnya nanti.

6. Mempunyai prinsip dan pendirian
Suami tidak boleh kelihatan lemah dengan hanya mendengar dan mengikut pandangan ahli keluarga sekiranya berlaku masalah keluarga.. Pendirian ini akan menunjukkan bahawa anda suami yang hebat di mata isteri. Pandangan ahli keluarga hanyalah pembimbing bukanlah keputusan kepada masalah anda.

7. Menjaga anak-anak bersama isteri
Banyak berlaku di kalangan kita, isteri ditatang bagai minyak yang penuh ketika sedang mengandung, tetapi setelah selamat bersalin suami hanya menyerahkan penjagaan anak kepada isteri sepenuhnya. Lebih-lebih lagi jika anak yang dilahirkan bukan anak sulong. Isteri mengalami kepenatan menguruskan rumah tangga 2 kali ganda selepas melahirkan anak. Tanggungjawab ini juga perlu dirasai oleh suami. Bersamalah bangun malam ketika anak menangis kelaparan. Pastinya isteri akan lebih menghargai kerjasama yang anda berikan.

8. Jadilah suami serba tahu
Suami yang serba boleh dengan erti kata mempunyai pengetahuan yang serba-serbi. Isteri amat rasa kagum apabila suaminya mempunyai pengetahuan dalam pelbagai bidang. Baik dari selok-belok rumah tangga, ekonomi, politik, pendidikan dan sebagainya. Suami yang sebegini bukan sekadar disayangi isteri bahkan juga disayangi mertua.

Sumber





Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...