CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

31 March 2010

Persefahaman, keserasian dalam rumahtangga

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Perkhawinan bukan sahaja sejahterakan hati...malah mendatangkan ketenangan..dan mahalnya perkahwinan itu apabila adanya ketenangan...sebenarnya banyak sekali rahmat ALLAH yang tersimpan untuk hamba-hambaNYA di dalam pernikahan..
Perkahwinan bukanlah sesuatu yang sentiasa sempurna. Hidup dalam alam rumah tangga memang banyak cabaran dan rintangan untuk dihadapi. Oleh itu, sebagai manusia yang normal adalah menjadi tanggung jawab kita mengenali secara dekat pasangan masing-masing.

Biar apa pun terjadi, kita seharusnya prihatin dengan pasangan, jangan hanya nampak keburukan semata-mata.Setiap pasangan mempunyai kekuatan dan kelemahan masing-masing. Justeru, titik persefahaman dan keserasian perlu dicari agar rumah tangga yang dibina atas dasar rasa hormat-menghormati dan sentiasa aman damai. Ini sangat penting dalam menjaga kerukunan dan keharmonian rumah tangga.

Apa-apa daya tarikan antara pasangan adalah perkara asas yang boleh menyatukan dua hati.Jika hati sudah berkenaan, tidak kira apa pun keadaan, cantik ataupun sebaliknya, ia pasti memberi keselesaan kepada kita.Daya penampilan adalah asas penting yang harus diberi keutamaan dalam menjaga keharmonian rumahtangga.Daya tarikan dan penampilan seseorang adalah subjektif dan mengikut cita rasa masing-masing.


Namun sebagai pasangan, kita seharusnya peka dengan kehendak pasangan kita supaya si dia tidak berubah haluan.Perkara itu mustahak bagi mengelak salah seorang pasangan berubah hati dan mencari keseronokan di tempat lain.

Biarpun ia nampaknya kecil, sebenarnya ia memberikan kesan yang besar dalam hubungan suami isteri. Sekiranya perlu ubah dalam penampilan diri, ia tidak menjadi kesalahan demi hubungan suci yang telah lama terbina.

Dalam menangani pelbagai permasalahan, komunikasi adalah penting dalam menyelesaikan kemelut yang melanda jiwa dan perasaan.Dalam keadaan ini, mereka mestilah meluahkan segala yang tidak berkenaan dari hati ke hati, jangan memendam rasa kerana itu bahaya.

Namun, adalah diharapkan pasangan agar sentiasa berdiplomasi dalam menegaskan sesuatu jika terdapat perkara yang tidak puas hati.Tidak salah menegur pasangan kita, tetapi biarlah kena pada caranya supaya tidak terguris perasaannya.

''Tegurlah secara lembut dan berikan dirinya peluang untuk berubah ke arah yang positif.''

Dalam setiap masalah ada penyelesaiannya. Jika kedua-dua pihak boleh berunding, pasangan yang bermasalah usah terus berdendam dan tidak mengungkit perkara lama.

Kesan penceraian ke atas keluarga dan masyarakat amat banyak dan dari segi jangka panjangnya amat buruk.Jika institusi kekeluargaan sudah pincang akan berlakulah pelbagai gejala kurang sihat.



DI antara tanda-tanda kebesaran-Nya ia menjadikan untuk kamu pasangan dari jenis kamu sendiri untuk kamu tinggal tenteram di sampingnya dan dijadikan di antara kamu kasih-sayang dan belas-kasihan. Semuanya itu menjadi tanda-tanda bagi orang-orang yang berfikir. (ar-Ruum: 21)

Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

25 March 2010

Rumahku, Syurgaku

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Semoga kita semua didalam Rahmat Allah dan kasih sayangNya.

DALAM Islam, besar atau kecil rumah itu bukan menjadi kayu ukur untuk menilai sama ada penghuninya kuat membuat amal ibadat kepada Allah atau sebaliknya. Bagi orang Islam, rumah bukan saja sekadar tempat tinggal untuk berlindung dari panas matahari atau sejuk hujan tetapi tempat untuk membuat amal ibadat kepada Allah selain di masjid dan surau. Sebagai tempat ibadat, rumah orang Muslim sewajarnya bersih, suci dan sentiasa disukai malaikat rahmat.

Siapa malaikat rahmat? Dalam al-Quran terdapat firman Allah yang menceritakan perihal malaikat. Ia adalah hamba Allah yang taat dan patuh atas apa saja yang diperintahkan Allah. Ertinya mereka tidak pernah sekali-kali ingkar atau menderhaka kepada Allah.

Dalam al-Quran (Surah al-Tahrim: 6) Allah berfirman maksudnya: “Mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkan kepada mereka dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan.”

Dalam Surah al-Nahl: 30 pula Allah berfirman maksudnya: “Mereka takut kepada Tuhan mereka yang mengatasi mereka (dengan kekuasaan-Nya) serta mereka mengerjakan apa yang diperintahkan (meliputi segala suruhan dan meninggalkan segala larangan kerana bahawasanya yang ditegah dilarang melakukannya).”

Malaikat adalah hamba yang dimuliakan. Allah menjadikan mereka daripada cahaya. Mereka tidak makan dan minum. Tidak bernikah dan berketurunan, tidak bersifat dengan sifat lelaki atau perempuan.

Menurut apa yang dicatat oleh Muhammad As-Sayim dalam sebuah buku tulisannya, ada antara malaikat yang berdiri bertakbir kepada Allah beribu-ribu tahun. Ada antara mereka yang rukuk mengagungkan Tuhannya sejak beribu tahun dan ada di antaranya yang sujud bertasbih sejak beribu-ribu tahun. Ada di kalangan malaikat itu Allah jadikan mereka utusan untuk nabi seperti Jibril kepada Nabi Muhammad.





Firman Allah dalam al-Quran yang maksudnya: “Segala puji tertentu bagi Allah yang menciptakan langit dan bumi yang menjadikan malaikat utusan-utusan yang bersayap dua, tiga dan empat. Dia menambah pada bentuk kejadian makhluk yang diciptakan-Nya apa jua yang dikehendaki-Nya, sesungguhnya Allah amat berkuasa atas tiap-tiap sesuatu.” Surah Fathir: 1.

Allah juga mewakilkan bagi tiap-tiap seorang manusia kawan dari kalangan malaikat dan kawan dari kalangan jin. Daripada Ibnu Masud r.a. katanya bersabda Rasulullah yang bermaksud: “Tiada seorang daripada kamu melainkan diwakilkan kepadanya kawan daripada jin dan kawan daripada malaikat.”

Setelah mengenali malaikat dan tugasnya, satu asas yang membolehkan rumah orang Islam disukai malaikat rahmat (kenikmatan dan anugerah) ialah rumah yang bersih, dipenuhi dengan zikir, meriah dengan bacaan ayat suci al-Quran, menjalani kehidupan sehari-hari cara Islam dan dalam lingkungan sunnah nabi, makanan dan minumannya halal dan yang dikira penting penghuninya menjadikan rumah tempat rukuk dan sujud membesarkan Allah yang Maha Besar, Maha Agung, Maha Perkasa dan Maha Berkuasa atas segala-gala yang ada di atas dunia ini.

Rumah yang disebutkan itu adalah antara ciri-ciri rumah yang sentiasa dalam perhubungan dengan Allah sekali gus menjadikan rumah itu dikasihi Allah dan cahaya Muhammad. Dalam Surah al-Taubah: 112 Allah berfirman maksudnya: “Mereka itu adalah orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji Allah, yang mengembara (untuk menuntut ilmu dan mengembangkan Islam), yang rukuk, yang sujud, yang menyuruh berbuat kebaikan dan yang melarang daripada kejahatan serta yang menjaga batas-batas hukum Allah. Dan gembirakanlah orang-orang yang beriman (yang bersifat demikian).”

Selain itu, rumah yang dibina berasaskan ketakwaan kepada Allah akan juga mendapat kunjungan dan disukai malaikat rahmat. Bila ini berlaku penghuninya akan menjalani kehidupan yang tenang, damai, tenteram, sejahtera serta berkasih sayang dalam bahagia.

Rumah yang dibina berasaskan ketakwaan tidak semestinya cantik reka bentuknya dan penuh perhiasan perabot yang antik dan mahal tetapi cukup dalam keadaan serba sederhana dalam semua segi: reka bentuk, perhiasan, makanan, minuman atau pakaian penghuninya.

Diriwayatkan daripada Huzaifah bin al-Yaman, katanya Rasulullah menegah kita minum dalam bekas emas dan perak, serta makan di dalamnya, juga daripada memakai sutera yang duduk di atasnya.

Memadailah jika diutamakan hidup ini secara sederhana tetapi suci, bersih dan elok dipandang mata. Sifat demikian sebahagian dari ciri-ciri akhlak mulia. Dan Allah amat mengasihi orang-orang yang suka kepada kesucian dan sentiasa memelihara kebersihan. Firman Allah bermaksud: “Dan Allah mengasihi orang-orang yang membersihkan diri mereka (zahir dan batin).” Surah al-Taubah: 108.

Lain-lain rumah yang disukai malaikat rahmat sekali gus tidak dimasuki syaitan adalah rumah yang dihuni isteri solehah, orang yang bersilaturahim, orang yang tidak menerima perkara bid’ah, orang bersifat benar dan memenuhi janji, orang yang bersifat pemaaf dan berbuat baik, orang yang berbuat baik terhadap ibu bapa, yang tiada perbuatan haram di dalamnya, orang yang menyimpan rahsia, orang yang merendah diri serta yang tidak menerima perkara keji.

Apapun, sebelum dikunjungi dan disukai malaikat rahmat, yang penting rumah orang Muslim wajib disinarkan dengan al-Quran dan diterangi dengan zikrullah dan penghuninya wajib menghiasi diri dengan mempelajari syariat Allah. Firman Allah dalam Surah al-Nur: 36 bermaksud: “(Nur hidayah petunjuk Allah itu bersinar dengan nyatanya terutama sekali) di rumah-rumah ibadat yang diperintahkan oleh Allah supaya dimuliakan keadaannya dan disebut serta diperingatkan nama Allah padanya, di situ juga dikerjakan ibadat menyuci dan memuji Allah pada waktu pagi dan petang.”

Sumber Rujukan




Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

24 March 2010

Dosa gugur apabila suami, isteri bersalam

 

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


  يأَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُواْ لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَـتِكُم بِالْمَنّ” وَالاْذَى……”

Wahai orang-orang yang beriman! Jangan rosakkan (pahala amal) sedekah kamu dengan kebanggan dan cercaan….……”
[Al-Baqarah : 264]


Dosa gugur apabila suami, isteri bersalam RASULULLAH saw bersabda, yang bermaksud: "Seorang isteri yang bermuka muram di hadapan suaminya, maka ia dalam kemurkaan Allah hingga ia dapat membuat suasana yang riang gembira kepada suaminya dan memohon kerelaannya."


Begitulah besarnya harga senyuman seorang isteri kepada suaminya kerana senyuman akan mencetuskan suasana kegembiraan yang sebenarnya dikehendaki suami ketika pulang dalam keletihan.

Muka yang masam bukan saja akan menimbulkan kemarahan suami, malahan menyebabkan Allah turut murka dan kemurkaan Allah itu berkekalan hingga isteri berjaya mengembalikan suasana gembira serta memohon keampunan daripada suami.

Sesungguhnya keredaan Allah terletak pada keredaan suami. Justeru, apabila suami pulang segeralah bukakan pintu, persilakan masuk dengan penuh hormat dan ciumlah tangan suami sebagai tanda hormat serta meminta maaf,walaupun isteri merasakan tidak berbuat sebarang kesalahan pada hari itu.


Sebuah hadis ada menyebut bahawa apabila seorang suami bersalaman dengan isterinya, maka gugurlah segala dosa dari celah-celah jari mereka berdua.

Andai mempunyai anak-anak, ajarlah mereka itu untuk selalu bersalaman dengan ayahnya kerana kelaziman akan memupuk rasa kasih dan hormat anak-anak kepada orang tua.

Kebahagiaan rumahtangga terletak pada akhlak dan budi pekerti isteri. Biarpun seorang isteri itu tidak cantik tapi jika cukup sempurna layanannya terhadap suami dan berakhlak pula, tentu ia akan menjadi penghibur dalam rumahtangga.

Oleh itu wahai isteri, hendaklah berlumba-lumba untuk menjadi seorang isteri yang solehah, yang bertakwa, berakhlak mulia dan taat kepada suami.

Rasulullah bersabda, yang bermaksud: "Sungguh-sungguh memintakan ampun untuk seorang isteri yang berbakti kepada suaminya, iaitu burung- burung di udara, ikan-ikan di air dan malaikat di langit selama dia sentiasa dalam kerelaan suaminya."

Jika seorang isteri mengharap cintanya berbalas, maka banyakkan mencari keredhaan Allah melalui keredhaan suami.

Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :

"Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan, Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu, Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu, dan dosa-dosa yang silam disulami dengan taubat kepada Dzat yang memiliki mu."






Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

23 March 2010

Sucikan hati, bersihkan jiwa


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Lama tak post sebarang entri ke laman ini. Kekurangan bahan dan ketandusan idea, maklumat dan ilmu yang ingin dikongsikan bersama-sama pembaca. Untuk menulis memerlukan ketenangan dan ketajaman minda di kala membuat pemerhatian.

Walaupun banyak pengalaman di dalam baitul muslim ini, tapi untuk digarap dalam bentuk tulisan bukanlah mudah. Memerlukan penumpuan dan emosi yang stabil agar apa yang ditulis adalah dari hati yang tulus.

Namun hati ini masih dilinangi air mata, masih berduka dan sedikit rasa kesal dengan apa yang terjadi baru-baru ini di dalam pengurusan baitul muslim. Akhirnya perlu akur dan patuh dengan ketentuan yang telah Allah tetapkan sejak azali bahawa, serapi mana urusan kita, semudah mana perjalanan pengurusannya, jika itu bukan jodoh mereka, pernikahan tetap tidak terjadi.

Bukan nasib badan tidak bertuah, bukan itu takdir mereka untuk berjodohan. Hanya sekarang ialah rentetan cerita sebab musabab pernikahan yang tidak terjadi walaupun segala urusan berjalan dengan baik.




Seperti komen seorang doktor, pembaca setia laman 'field of dream' ummi,berkaitan jodoh seseorang manusia

" Saya teringat pesan Qadhi Daerah Baling semasa kursus kahwin dulu... katanya selagi mana belum sah akad nikah itu berlangsung, selagi itulah kita tak pasti siapakah jodoh yang menjadi teman hidup kita.. rahsia Allah tu hanya akan dibuka pada ketika saksi menyatakan sah nya akad nikah...

Kata Qadhi tu lagi, bertunang hanya suatu janji manusia, tetapi janji Allah mengatasi janji manusia..."

Maka benarlah janji Allah itu, bahawa manusia hanya bisa merancang, Allah juga merancang, dan rancangan Allah adalah yang terbaik. Sebagai manusia kita perlu redha, akur dan patuh dengan janji Tuhan ini.

Jika mahu dikesalkan seperti menapikan janji tuhan pula. Jika bertanya kenapa nasib ini yang ditimpakan pada kita , bukan kepada orang lain, seperti menyoal kekuasaan dan kehendak Allah yang memang telah ditetapkan sejak azali lagi nasib setiap manusia itu. dan yang paling dikuatiri ialah melibatkan aqeedah dalam diri.

Sebenarnya kejadian itu seperti mendidik hati agar tabah dan sabar. Mendidik hati untuk redha dan syukur. Setiap kejadian itu ada hikmahnya. Mendidik diri untuk bermuhasabah, mengimbas kembali tentetan dan perjalanan pengurusan agar dimana salah dan silap dapat diperbaiki.

Mana tahu di dalam pengurusan ini ada penyakit-penyakit hati yang turut hadir. Memang kita tahu bahawa syaitan itu sentiasa berteleku di pintu hati manusia untuk membinasakan manusia. Syaitan yang bisa membolak balikkan hati manusia.

Antara penyakit hati yang dikuatiri hadir bersama-sama didalam diri kita ialah ria' dan ujub. Ria' adalah perasaan ingin menunjuk2 amal atau kelebihan yang ada pada kita. Berlaku ria' apabila berhadapan dengan manusia lain samada seorang atau dalam kumpulan.

Sementara sifat 'ujub adalah merasai hebat diri, membanggakan diri atau merasa hairan dengan dirinya.

Kedua2 sifat ini adalah termasuk syirik khafi iaitu syirik yang tersembunyi. Setiap orang Islam wajib berusaha keluar daripadanya.

Jika perasaan ria' datang secara tiba2 ketika sedang beramal (dan BUKAN tujuan asal melakukan ibadat tersebut kerana ria' - menunjuk2), maka ini dimaafkan dengan syarat dia segera taubat pada saat itu juga dan kembalikan hati kepada kesucian Tauhid. Jangan dibiarkan perasaan tersebut menguasai diri. Ini kerana perasaan tersebut adalah bisikan nafsu dan hembusan Iblis.

Tetapi jika seseorang membiarkan perasaan ria' tersebut dengan ikhtiarnya sehingga mengausai dirinya, maka ini adalah syirik khafi yang mendapat dosa dan menghapuskan kebaikan dan kebajikan.

Walau bagaimana lazimnya seseorang tidak dapat keluar dari syirik khafi ini kerana kuatnya cengkaman nafsu, Iblis dan godaan syahwat dunia. Sifat ini akan menguasai diri dan mencengkam kuat hati pada jangkamasa yang lama sebelum seseorang itu SEDAR DAN INSAF bahawa dirinya telah tenggelam didalam syirik khafi. Sebab itu para Ulama Arifin mengingatkan betapa bahayanya syirik khafi pada Tauhid dan amalan seseorang.

Untuk menghilangkan terus perasaan Ria', Ujub, Takabbur dan syirik2 khafi yang lain seseorang perlu banyak2 mengerjakan zikrullah ; antara zikir terbaik untuk mensucikan hati adalah dengan menyebut banyak2 kalimah zikir 'La-Ilaha Illa-Allah" pagi dan petang, siang dan malam. Sehingga kalimat2 tersebut mengusai hati, aqal dan ruh kita. Apabila zikir2 ini menguasai hati dan bercahaya2, syirik khafi akan hilang sedikit demi sedikit sehingga akhirnya hilang terus, Insya Allah.

Wallahu A'lam





Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

15 March 2010

Hukum Perkahwinan Bawah Umur: Sah

Perkahwinan Bawah Umur Sah, Perlu Dapat Kebenaran Mahkamah.


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

Nikahilah perempuan yang banyak anak dan penyayang. Karena aku akan berbangga dengan banyaknya umatku dihadapan para Nabi kelak di hari kiamat”. (Hadits Riwayat Ahmad dan di shahihkan oleh Ibnu Hibban).

Merupakan sifat atau tabiat manusia yang cenderung untuk mengadakan hubungan sesama manusia. Allah S.W.T telah menjadikan hubungan perkahwinan sebagai sunnah para Rasul bagi melahirkan rasa paling cinta, sikap saling bekerjasama dengan kebajikan dan bantu-membantu untuk mendidik keturunan. Perkahwinan merupakan satu amanah dan tanggungjawab yang dituntut oleh agama Islam untuk dipikul dan dilaksanakan oleh umat Islam.

PETALING JAYA: Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JHEAIK), Abd Aziz Abd Rahman hari ini berkata, perkahwinan yang melibatkan kanak-kanak di bawah umur adalah sah mengikut hukum syarak sekiranya ia dibenarkan oleh wali kanak-kanak berkenaan.

Bagaimanapun, perkahwinan yang melibatkan kanak-kanak perempuan di bawah umur 16 tahun dan lelaki di bawah umur 18 tahun, mereka perlu mendapat kebenaran daripada pihak mahkamah sebelum berkahwin."Secara prinsipnya perkahwinan di bawah umur memang boleh mengikut hukum syarak namun perkara tersebut tidak boleh dilaksanakan secara sesuka hati kerana kita mempunyai Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Kelantan 2002.

"Enakmen ini memperuntukkan syarat umur bagi pengantin lelaki ialah minimum 18 tahun, manakala perempuan pula mesti berumur 16 tahun ke atas," katanya kepada mStar Online ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai seorang kanak-kanak perempuan berusia 11 tahun yang dikahwinkan dengan seorang lelaki berusia 41 tahun oleh ayahnya sendiri Hussin Mat Salleh baru-baru ini.

Biar pun hukum syarak membenarkan seorang lelaki berkahwin dengan gadis bawah umur tetapi beberapa perkara perlu diambil kira.


"Perkahwinan bukan saja untuk menghalalkan hubungan lelaki dan perempuan kerana ia membawa pengertian yang amat besar, contohnya, adakah seorang kanak-kanak mampu untuk membesarkan seorang anak," katanya.

Apa itu perkahwinan? Perkahwinan adalah ikatan yang sah dalam perhubungan lelaki dan perempuan mengikut hukum agama. Secara mudah, perkahwinan itu menandakan si suami itu sanggup bertanggungjawab menjaga si isteri, dan si isteri sanggup bertanggungjawab terhadap si suami.

Tanggungjawab ini adalah suatu amanah daripada Allah. Berani tanggung, beranilah jawab. Kedua-dua pihak lelaki dan perempuan ada tanggungjawab masing-masing.


SUNNAH NIKAH - "Nikah adalah sunnahku...." (HR.Bukhari-Muslim). Karena menikah adalah ibadah, maka ikhtiar menemukan jodoh harus dilakukan sesuai dengan syari'at Islam. Salah satu sarana alternatif adalah bergabung dengan komunitas perjodohan khusus muslim.

KRITERIA - “Wanita dinikah karena empat perkara, karena hartanya, nasabnya, kecantikannya, dan agamanya, maka pilihlah yang memiliki agama (yang baik), jika tidak, engkau akan binasa” (HR. Bukhori-Muslim). Kriteria sederhana tapi mutlak. Kita suka mempersulitnya dengan menuntut aneka kriteria ideal menurut kita.

Hakikat pernikahan adalah saling melengkapi antara suami isteri. Tampunglah kekurangan isteri dengan kelebihan suami, dan begitulah sebaliknya.

Antara suami dan isteri adalah dua insan yang berbeza. Baik dari segi jantina, fizikal, perasaan dan sebagainya. Apabila kita menikah bermakna kita harus menerima setiap perbezaan itu dan sesuaikan dengan diri kita. Masing-masing memainkan tanggungjawab untuk memastikan baitul muslim itu akan bertahan hingga ke akhirnya (pengetahuan Allah).

Perlu kita sedar bahawa suami atau isteri itu hanyalah pinjaman Allah SWT. Bukan hakmilik kita. Harus redha bahawa apa yang dipinjam apabila sampai masa kita harus kembalikan kepada pemunya hak tersebut.

1. Perkahwinan amat digalakkan oleh Islam dan juga bagi menuruti Sunnah Rasulullah.

2. Perkahwinan telah diharuskan oleh syara' demi untuk memelihara individu muslim daripada terlibat dan tercebur pada perkara-perkara yang ditegah ataupun melepaskan nafsu mereka pada tempat-tempat yang haram.

3. Perkahwinan juga bertujuan untuk menjaga keturunan umat manusia daripada terus pupus dimana melalui perkahwinan maka akan lahirlah generasi baru dan keturunan juga dapat dikekalkan untuk selama-lamanya.

4. Ikatan perkahwinan dapat membentuk dan menjalinkan hubungan yang lebih intim bagi individu tertentu, merapatkan hubungan kekeluargaan anatara kedua belah pihak serta hubungan di antara anggota masyarakat akan menjadi lebih kukuh dan sempurna.

5. Melalui perkahwinan pasangan suami isteri dapat menyemai perasaan kasih sayang dan belas kasihan, tolong menolong dan bekerjasama, berkongsi segala masalah suka duka dalam mengharungi cabaran hidup serta lebih bertanggungjawab.

6. Perhubungan kelamin antara suami isteri adalah suatu amalan soleh dan diberikan ganjaran pahala oleh Allah.




Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

09 March 2010

Perkahwinan budak 11 tahun perlu kelulusan


Firman Allah S.W.T. yang bermaksud :
“ Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikanNya di antara kamu (suami-isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir "
- Ar-Rum : Ayat 21





KUALA LUMPUR: Perkahwinan budak berusia 11 tahun yang berlaku di Kelantan cukup menyedihkan dan memalukan, sekali gus memberi kesan dalam membela serta memperjuangkan isu kanak-kanak, terutama memastikan mereka mendapat pendidikan sempurna dan perlindungan secukupnya.

Naib Presiden Hal Ehwal Wanita (Helwa) Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Fadhlina Siddiq, berkata walaupun perkahwinan itu sah mengikut syarak, budak berkenaan perlu diselamatkan kerana dia masih kecil dan mempunyai masa depan.

“Tindakan bapanya amat dikesali dan dia patut dihadapkan ke mahkamah kerana melanggar undang-undang negara,” katanya ketika dihubungi, semalam.




Beliau mengulas mengenai tindakan seorang bapa dari Jelawang, Kuala Krai mengahwinkan anak perempuannya berusia 11 tahun dengan lelaki berusia 41 tahun yang juga ketua jemaah yang disertainya.

Kes itu adalah kejadian kedua membabitkan pernikahan budak perempuan di negeri itu, selepas seorang budak berusia 10 tahun dikahwinkan keluarganya dengan lelaki berusia 40 tahun di Pasir Mas, baru-baru ini.

Presiden Persatuan Peguam Peguam Muslim Malaysia (PPMM), Zainul Rijal Abu Bakar, berkata dalam undang-undang negara dan syarak, budak berkenaan sekiranya sudah baligh dan tidak reda dengan perkahwinan itu boleh meminta fasakh (cerai) di Mahkamah Syariah.
“Dalam Islam memang dibenarkan pernikahan dengan perempuan bawah umur kerana Siti Aisyah sendiri berkahwin dengan Nabi Muhammad ketika berusia sembilan tahun.

“Mengikut konsep Islam juga tidak semestinya pasangan yang berkahwin di bawah umur melakukan persetubuhan, sebaliknya menunggu sehingga kanak-kanak itu mencapai baligh bagi mengelakkan kesakitan kepada alat kelaminnya,” katanya.

Yang Dipertua Persatuan Ulama Malaysia, Datuk Sheikh Abdul Halim Abdul Kadir, berkata perkahwinan itu sah sekiranya memenuhi rukun nikah, tetapi kesalahan bapa terbabit ialah tidak mendapat kebenaran bertulis daripada Mahkamah Syariah untuk mengahwinkan anaknya yang di bawah umur 16 tahun.

Katanya, mengikut kaedah Islam tidak timbul soal umur dalam perkahwinan kerana bayi perempuan yang baru dilahirkan sekali pun boleh dikahwinkan.
“walaupun undang-undang negara menetapkan syarat tambahan untuk perkahwinan yang membabitkan perempuan bawah umur tetapi ia dibenarkan syarak kerana tujuannya baik untuk melindungi kanak-kanak dan mengelakkan sebarang masalah timbul.

“Bagaimanapun, bapa terbabit boleh dikenakan tindakan kerana melanggar undang-undang negara. Bagaimanapun, kita anggap perkahwinan itu adalah kes terpencil dan bukannya satu fenomena,” katanya.



Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.


Oleh Hussain Said  hussain@bharian.com.my

Seterusnya...

06 March 2010

Wali Hakim - Penggunaan Dibolehkan Dalam Situasi Tertentu

 

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Semoga kita semua didalam Rahmat Allah dan kasih sayangNya.

Alhamdullilah, Allah memberikan bonus kepada ummi bulan ini. Sekarang ummi sibuk menguruskan pernikahan anak angkat lelaki ummi. Anak angkat ummi ini seorang saudara baru. Jodohnya ummi yang carikan juga seorang saudara baru.

Sebelum pernikahan dapat dilaksanakan, kedua-duanya perlu menghadiri kursus Pra Perkahwinan. Ummi dah booking tempat dan pagi tadi ummi bersama-sama hadir untuk pendaftaran kursus. Selesai mendaftar, ummi pun balik ke rumah.

Nanti setelah tamat kursus, Sijil Menghadiri Kursus telah ada, maka barulah borang Kebenaran Bernikah mahu diambil dari Pejabat Agama Daerah Johor Bahru. Untuk memudahkan urusan, ummi bersedia menguruskan majlis pernikahan mereka di rumah ummi. Ummi dan zauj lah yang jadi ibu bapa mereka berdua.

Untuk pernikahan saudara baru lelaki urusan nya seperti urusan pernikahan biasa. Tetapi saudara baru perempuan , urusannya agak lebih rumit kerana perlu mendapatkan wali hakim. Perlu mengangkat sumpah di Mahkamah Syariah, untuk akuan belum berkahwin dan merupakan saudara baru.

Sedikit di sini ummi berikan maklumat siapakan yang boleh mendapatkan perintah menggunakan wali hakim untuk bernikah. Perkongsian bersama, semoga mendapat manafaat.


Wali Hakim - Penggunaan Dibolehkan Dalam Situasi Tertentu

Wali hakim bertindak sebagai wali kepada pengantin perempuan yang tidak mempunyai wali. Menurut Seksyen 2(1) Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan, Wali Hakim bererti wali yang ditauliahkan oleh Yang diPertuan Agong dalam hal Wilayah Persekutuan, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak atau oleh Raja dalam hal sesuatu negeri lain, untuk mengahwinkan perempuan yang tidak mempunyai wali dari nasab.

Terdapat beberapa situasi di mana wali hakim boleh digunakan;

Pertama: Tidak Ada Wali Nasab.
`Bagi pengantin perempuan yang tidak mempunyai wali nasab seperti mereka yang baru memeluk Islam dan tiada saudara-maranya yang memeluk Islam, atau perempuan yang tidak mempunyai wali langsung, maka wali hakim yang akan menjadi wali dalam perkahwinannya.

Rasulullah saw bersabda:
Sultanlah menjadi wali bagi perempuan yang tidak mempunyai wali (Riwayat Al-Khamsal).

Kedua: Anak Tidak sah Taraf Atau Anak Angkat.
Anak tidak sah taraf atau anak luar nikah ialah anak yang lahir sebelum adanya perkahwinan yang sah. Sekiranya anak yang tidak sah taraf itu perempuan dan semasa dia berkahwin maka walinya ialah wali hakim. Begitu juga anak angkat. Jika anak angkat itu berasal dari anak tidak sah taraf maka walinya adalah wali hakim kerana anak itu dianggap tidak mempunyai wali nasab.

Sekiranya anak angkat itu berasal dari bapa yang sudah atau keluarga yang sah, maka walinya ialah berdasarkan susunan atau tertib wali yang ada, bukannya bapa angkat.

Ketiga: Wali Yang Ada Tidak Cukup Syarat.
Sekiranya wali aqral: tidak mempunyai cukup syarat untuk menjadi wali maka bidang kuasa wali itu berpindah kepada wali Ab'ad mengikut tertib wali.

Syarat-syarat sah menjadi wali ialah:
1. Islam
2. Baligh
3. Berakal - Orang gila, mabuk dan orang yang sangat bodoh tidak sah menjadi wali.
4. Lelaki
5. Adil
6. Merdeka.

Sekiranya satu-satunya wali yang ada tidak itu tidak juga cukup syarat dan tidak ada lagi wali yang lain, maka bidang kuasa wali itu berpindah kepada wali hakim.

Keempat: Wali Aqrab Menunaikan Haji Atau Umrah.
Dalam kitab Minhaj Taibin dalam bab Nikah menyatakan jika wali aqrab menunaikan haji atau umrah atau maka hak walinya terlucut dan hak wali itu juga tidak berpindah kepada wali aqrab tetapi hak wali itu berpindah kepada wali hakim.

Demikian juga sekiranya wali aqrab itu membuat wakalah wali sebelum membuat hajin atau umrah atau semasa ihram maka wakalah wali itu tidak sah. Rasulullah s.a.w. bersabda:

Orang yang ihram haji atau umrah tidak boleh mengahwinkan orang dan juga tidak boleh berkahwin. (Riwayat Muslim).

Oleh yang demikian, jika seseorang perempuan yang hendak berkahwin, hendaklah menunggu sehingga wali itu pulang dari Mekah atau dengan menggunakan wali hakim.

Kelima: Wali Enggan.
Para Fiqaha sependapat bahawa wali tidak boleh enggan untuk menikahkan perempuan yang dalam kewaliannnya, tidak boleh menyakitinya atau melarangnnya berkahwin walhal pilihan perempuan itu memenuhi kehendak syarak.

Diriwayatkan dari Ma'qil bin Yaser, ia berkata:
``Saya mempunyai saudara perempuan, Ia dipinang oleh seorang pemuda yang mempunyai pertalian darah dengan saya. Saya kahwinkan perempuan itu dengan pemuda tersebut, kemudian diceraikan dengan talak yang boleh dirujuk.

Perempuan itu ditinggalkan sampai habis idahnya. Tidak berapa lama kemudian, pemuda itu datang lagi untuk meminang, maka saya jawab, :` Demi Allah, saya tidak akan mengahwinkan engkau, dengan dia selama-lamanya.''

Peristiwa ini disampaikan kepada Nabi s.a.w. Berhubung dengan peristiwa ini, Allah s.w.t. menurunkan ayat Al-Quran:
Apabila kamu mentalak isteri-isterimu, lalu habis masa idahnya, maka janganlah kamu (para wali) menghalangi mereka kahwin dengan bakal suaminya. (Al-Baqarah: 232).

Dalam sebuah hadis yang lain dinyatakan:
Ada tiga perkara yang tidak boleh ditangggungkan iaitu: Solat, bila telah datang waktunya, janazah bila telah terlantar dan wanita janda yang telah bertemu jodohnya.
(Riwayat At-Timizi dan Hakim).

Oleh yang demikian, perbuatan wali menghalang atau enggan menikahkan wanita tanpa ada alasan syarak adalah dilarang dan dianggap satu tindakan yang zalim kepada wanita itu.

Menurut Jumhur Fuqaha (Shafi'e, Maliki dan Hambali) apabila wali aqrab enggan menikahkan pengantin perempuan, maka wali hakimlah yang menikahkannya. Rasulullah s.a.w bersabda:
Kalau wali-wali itu enggan maka Sultan atau hakim menjadi wali bagi perempuan yang tidak mempunyai wali. (Riwayat Abu Daud dan At-Tamizi).

Dalam kes Azizah bte Mat lawan Mat bin salleh (1976, Jld.11.1JH) mengenai wali enggan di Mahkamah Kadi Perlis, Yang Ariff telah memutuskan, perempuan itu berhak mendapat wali Raja atau hakim untuk berkahwin.

Kadi ketika memutuskan kes itu menyatakan:``Berdasarkan kepada hukum syarak, apabila seseorang wali itu tidak mahu mewakilkan nikah anaknya kerana enggan atau berselisih faham, maka bolehlah dinikahkan perempuan itu dengan wali hakim atau wali Raja dengan alasan:

Pertama : Daripada Aishah r.a. Nabi s.a.w tc bersabda:
``Jika mereka berselisih, maka Sultan atau Rajalah wali bagi orang yang tidak ada wali.''
(Riwayat Abu Daud, Ahmad dan At-Tamizi).

Kedua: Rasulullah s.a.w. bersabda:
Kalau datang kepadamu lelaki beragama dan berakhlak baik, maka nikahkanlah ia. Jika kamu tidak melakukannya, nescaya akan terjadi fitnah dan kerosakan yang besar.(Riwayat At-Tamizi).

Ini bermakna wali yang enggan menikahkan seseorang perempuan tanpa alasan munasabah mengikut syarak, maka hak wali itu berpindah kepada wali hakim.





Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

05 March 2010

Hidup berpandu hukum agama elak konflik dalam perkahwinan

 

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu. (Qs. at-Tahriim: 6).





Memasuki dunia baru bagi pasangan baru, atau lebih dikenal dengan pengantin baru memang merupakan suatu yang membahagiakan. Tetapi bukan berarti tanpa kesulitan. Dari pertama kali melangkah ke pelaminan, semuanya sudah akan terasa lain. Lepas dari ketergantungan terhadap orang tua, teman, saudara, untuk kemudian mencoba hidup bersama orang – yang mungkin – belum pernah kenal sebelumnya. Semua ini memerlukan persiapan khusus (walaupun sebelumnya sudah kenal), agar tidak terjebak dalam sebuah dilema rumah tangga yang dapat mendatangkan penyesalan di kemudian hari. Diantara persiapan yang harus dilakukan oleh pasangan baru yang akan mengarungi bahtera rumah tangga.


RUMAH tangga tempat berteduh dan menjanjikan sejuta kedamaian dan kasih sayang harmonis dalam institusi kekeluargaan. Islam sebagai ad-Din yang sempurna mengatur dan mengurus bagaimana mewujudkan kebahagiaan, selain menciptakan rumah tangga.

Hadis Nabi Muhammad bermaksud: "Baiti Jannati" (Rumahku, Syurgaku). Rumah tangga yang ditemukan kedamaian, kasih sayang (mawwadah), kebahagiaan, dan rahmat Allah diibaratkan seperti syurga dunia.

Imam Hasan al-Banna mengatakan dalam wasiatnya: "Jangan tinggikan suaramu melebihi keperluan pendengar, kerana hal demikian adalah perbuatan bodoh dan mengganggu orang lain." Suara tinggi atau keras dalam percakapan, berbantah-bantahan, ketawa terbahak-bahak atau suara menengking yang kuat adalah hal yang sensitif. Ia mendorong tercetus perselisihan dan pergaduhan dalam rumah tangga. Ia bukan etika dalam Islam.

Dalam rumah tangga Islam, tentu penghuninya selalu berusaha menerapkan etika Islam dalam bermuamalah dengan sesama anggota dan jiran tetangganya, menjaga kesopanan dalam bercakap, menghormati hak orang lain dan menjaga rahsia dalam rumah tangganya.

Kebahagiaan hidup berkeluarga hanya dapat dicapai jika suami isteri melaksanakan tanggungjawab diamanahkan. Suami sebagai ketua keluarga bertanggungjawab memimpin isteri dan orang dalam tanggungannya mentaati Allah serta Rasul-Nya selain melaksanakan tuntutan ibadat dan memelihara daripada perbuatan maksiat dan dosa. Suami wajib memberi nafkah secukupnya dengan kadar termampu seperti tempat tinggal, makan minum, pakaian dan kemudahan-kemudahan lain yang diperlukan keluarganya.

Isteri pula wajib mentaati suami (selagi tidak menyuruh yang haram) serta berkhidmat dan memelihara kebajikan rumah tangga dan anak. Rasulullah bersabda bermaksud: "Seorang lelaki (suami) adalah pemimpin dalam urusan keluarganya dan dia diminta bertanggungjawab dalam kepimpinannya. Seorang isteri adalah pemimpin dalam mengurus rumah tangga suaminya dan dia akan diminta bertanggungjawab dalam kepimpinannya." (Hadis riwayat Bukhari)




Jelas, keluarga yang tidak berasaskan pendidikan dan ajaran Islam boleh mengundang pelbagai masalah, konflik, tiada persefahaman, penderaan dan pergaduhan. Akhirnya, berlaku keganasan dalam rumah tangga bahkan terjadi pembunuhan yang menyayat hati.

Keganasan rumah tangga adalah perbuatan kejam terhadap ahlinya. Kes itu timbul dengan pelbagai sebab antara lain kerana tidak memberi nafkah kewangan dan keperluan asasi lainnya. Juga, keganasan emosi untuk memalukan atau membalas dendam terhadap seseorang.

Keganasan fizikal seperti menyebabkan kecederaan dan kematian, meninggalkan mangsa di tempat berbahaya, memukul dan sebagainya, menyekat mereka berjumpa keluarga dan saudara, terbabit orang luar bersubahat untuk mencederakan mangsa dan lain-lain.

Daripada kes dilaporkan menunjukkan kadar peningkatan dari tahun ke setahun terhadap penderaan kanak-kanak dan isteri. Keganasan rumah tangga berlaku berikutan dipengaruhi pelbagai faktor antaranya pengalaman pelaku sendiri, keluarga, rakan, masyarakat dan keadaan persekitaran.

Keganasan berlaku akibat tekanan emosi dan perasaan marah dan tidak puas hati terhadap isteri dan anak atau ahli keluarga lain. Sesetengah kes bagaimanapun disembunyikan daripada pengetahuan umum kerana takut dan malu. Jiran pula bersikap acuh tak acuh kerana menyifatkan itu masalah peribadi dan keluarga terbabit dan tiada kaitan dengan mereka.

Semua pihak perlu memainkan peranan mencegah keganasan berterusan dalam rumah tangga supaya tidak bertambah teruk dan merebak menjadi virus yang mengancam masyarakat. Pihak terbabit seperti kementerian, badan berkanun, badan bukan kerajaan dan masyarakat juga perlu bekerjasama menangani masalah itu.

Pada masa sama, orang yang melakukan keganasan hendaklah bertaubat dan memperbaiki diri sendiri kerana pengabaian tanggungjawab kepada keluarga dan rumah tangga adalah penganiayaan pada dirinya sendiri selain dosanya besar dan berat. Setiap perkahwinan perlu diikat dengan perasaan kasih sayang, hormat menghormati, bantu membantu, sikap tolak ansur dan tanggungjawab dalam semua perkara.

Suami sebagai pemimpin, pelindung dan tempat bergantung perlu menjalankan tanggungjawab melindungi anak, isteri dan lain-lain. Rasulullah adalah contoh terbaik sebagai seorang suami bertanggungjawab mengasihi dan menyayangi ahli keluarganya.
Sumber





Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

03 March 2010

Isteri berpoligami,isteri yang terpilih


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


وَلَـكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الايمَـنَ وَزَيَّنَهُ فِى قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ

Allah menjadikan iman suatu perkara yang kamu cintai serta di perhiaskannya dalam hati kamu dan menjadikan kalian benci kepada kekufuran, kefasikan dan kedurhakaan. [Al-Hujraat, (49) :7 ]



Ini adalah sebuah pandangan dan nasihat Tok Ddeka kepada isteri-isteri yang berpoligami.



TokDdeka: Antara isteri Pertama dan Isteri Kedua.Isteri-isteri yang berumahtangga dalam suasana poligami seharusnya bersyukur kerana mereka ialah antara wanita-wanita yang telah terpilih untuk berada di tempat yang lebih tinggi dari perasaan cemburu yang tidak terkawal, perasaan cemburu yang berkemungkinan boleh menghancurkan rumahtangga, walaupun dalam sebuah rumahtangga monogami.

Jelingan suami ke arah gadis-gadis supermarket umpamanya, sudah cukup untuk menzahirkan rasa cemburu di kalangan isteri. Namun, limit teratas perasaan cemburu di kalangan isteri ialah apabila suami memutuskan untuk berpoligami. Apabila limit teratas ini sudah dapat dikawal dan diatasi, insiden-insiden kecil yang lazimnya menzahirkan perasaan cemburu di kalangan isteri ini sudah tiada apa-apa lagi, dan masing-masing suami dan isteri akan merasa lebih bebas bergerak tanpa dibimbangi dengan perasaan yang bukan-bukan.

Ada juga di kalangan isteri, kepada suami yang tidak pernah ada niat untuk berpoligami walaupun mereka mahu, telah sedia menyimpan segala ‘senjata’ untuk digunakan terhadap suami jika suami itu menyatakan hasrat untuk berpoligami. Antara senjata yang paling popular ialah ‘awak ceraikan saya dulu, kemudian kawinlah seberapa ramai yang awak nak’.


Tidak dinafikan ada suami yang ‘takutkan’ senjata sedemikian. Namun, samada suami tidak berpoligami disebabkan oleh ‘ugutan’ sedemikian atau dengan sebab-sebab yang lain, sedikitpun tidak mustahil untuk Allah Taala menyoal isteri itu di Mahsyar kelak; Mahsyar yang tiada sesiapapun yang akan terlepas dari melaluinya. Alangkah ruginya isteri-isteri yang menyimpan senjata sebegitu, walaupun tidak pernah perlu digunakan terhadap suami, kerana pengetahuan Allah Taala itu terlalu amat mendalam sehingga kesetiap sudut dalam lubuk hati setiap manusia.

Namun, bagi isteri-isteri yang berumahtangga dalam suasana poligami, kemusykilan-kemusykilan sedemikian boleh dikatakan sudah tidak perlu dirisaukan lagi….

Wallaahu a’lam.



Dan ini pula ialah jawapan dari isteri yang melalui poligami.



Ladymorgana: Antara isteri Pertama dan Isteri Kedua.
Yup...betul kata tok deka tu...once kita dah dapat handle perasaan cemburu tu, maka tak der apa lagi yang dapat menghalang kita dari rasa bahagia hidup berpoligami....saya tak kata, saya bahagia dengan cara hidup sebegini, tapi, disebabkan saya menyesuaikan diri dengan apa yang berlaku sekarang nie, alhamdulillah setakat ini, saya semakin kuat untuk mengharungi hidup ini...


percayalah, kita sendiri yang pilih untuk hidup macammana...kalau kita nak hidup bahagia, maka bahagialah kita...begitu jugalah jika sebaliknya...





Ruhilyati: Antara isteri Pertama dan Isteri Kedua.
Memang benar, tidak susah hidup bermadu ni. Walau bagaimana pun.... selain jaga diri sendiri & taat kepada suami.....poligami akan lebih bermakna kalau kita dapat menerima serta menghormati madu/madu2 kita. Dalam poligami, markah lebih tentu diperolehi kalau boleh menerima madu kita dan melayan dia dengan baik.Kita menunjuk-nunjuk kebaikan diri sendiri atau pun tidak, hanya diri kita saja yang tahu. Keikhlasan tu yang penting. Yang jadi hakimnya tentulah Allah S.W.T.


Sesungguhnya saya kagum dengan pendapat yang sangat2 bernas tu. Tentang 'senjata' yang dikatakan....pun memang betul, contohnya kami...ada beberapa keadaan ada antara isteri2nya yang dalam keadaan marah menyebut tentang 'talak'. Namun, Suami tidak pernah takut atau pun tunduk kerana baginya tiada kesalahan yang zahir&sahih yang dilakukannya untuk isterinya meminta cerai. Antara dialognya, "Pergilah buat aduan di Pejabat Agama". Akhirnya, tidak ada yang pergi... sebab memang tidak ada alasan yang munasabah untuk meminta cerai. Suami kami adalah orang yang sangat biasa i.e bukan lah kaya & bukan lah orang yang 'alim'. Tapi dia seorang yang sangat tegas dan tahu apa yang dilakukannya adil.


Saya bagi 1 contoh tentang kehidupan poligami kami. Semasa cuti Maulidur Rasul baru-baru ini, Suami membawa isteri Ketiga dan anak2nya (anak suami & anak2 arwah suaminya) bercuti ke Genting Highland. Permintaan datangnya dari isteri Ketiga, Suami menerima cadangan tersebut kerana sememangnya semenjak berkahwin pada tahun 2006, dia tidak pernah membawa isteri Ketiga & anak2nya bercuti.


Isteri Pertama & Saya. Cemburu? Rasanya tidak. Kami meminta izin dari Suami untuk bawa anak2 berjalan ke Cameron Highland. Diizinkan. Kami pergi lima beranak.... seronok juga. Saya selalu berdoa, agar keadaan ini berterusan sehingga ke akhir hayat.



Maka jelas terbukti dari pengakuan isteri pertama, ladymorgana, untuk hidup bahagia berpoligami, kita sendiri boleh menentukannya dengan didikan iman, akhlak mulia di dalam rumah tangga diiringi doa dan tawakkal. Tahniah kepada para isteri-isteri dan suami yang bahagia hidup berpoligami.


Begitu juga pengakuan isteri kedua ,Ruhilyati bahawa bahagia itu kita sendiri yang menentukannya diiringi taqwa kepada Allah.




Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

01 March 2010

Sukarnya berbahagi suami

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Hadis riwayat al-Bukhari:
Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi saw bersabda: "Siapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya Allah mengujinya"

Bermadu, perkataan yang manis di mulut namun pedih di hati. Hanya mereka yang pernah melaluinya sahaja tahu kesukaran yang perlu dihadapi.

Ditanya pada setiap wanita pasti tidak mahu dan seboleh-bolehnya mengelak daripada berada dalam situasi tersebut.

Tidak kira sama ada menjadi isteri tua mahupun isteri muda. Kedua-duanya pasti akan merasai pahit dan maungnya bermadu.

Namun sebagai makhluk Tuhan, siapalah kita untuk menolak takdir Maha Pencipta, menepis qada dan qadar yang telah tertulis.

Walaupun cuba dielak dan ditepis, jika itulah takdirnya maka harus didepani dengan reda. Mungkin setiap yang berlaku pasti ada sebab dan musabab yang terselindung oleh-Nya kepada kita.

Menurut Perunding Motivasi Kaunseling, Hushim Salleh, wanita bermadu perlu mempunyai kekuatan yang tersendiri terutama bagi yang bergelar isteri muda.

“Wanita yang mengambil keputusan untuk menjadi isteri muda perlu mempunyai jati diri yang kuat serta sabar dalam menangani dugaan hidup.

“Hal ini penting dalam menangani suasana kehidupan yang normal seperti orang lain,” ujarnya ketika dihubungi baru-baru ini.

Bagaimanapun, semua tohmahan dan cemuhan itu tidak akan berlaku sekiranya suami boleh mengatasi permasalahan ini dengan aman tanpa menyakitkan hati di kedua-dua belah pihak.

Tegasnya, bagi mewujudkan perkahwinan yang bahagia biarpun hidup berpoligami, setiap isteri perlulah saling faham memahami dan hormat menghormati di antara satu sama lain.




“Bagi isteri tua, dia perlu bersabar biarpun hatinya remuk ekoran suaminya memiliki insan lain. Kesabaran adalah penting meneruskan hubungan rumah tangga.

“Sementara isteri muda pula perlu kuat dalam menghadapi dugaan hidup selepas memilih untuk meneruskan hubungan walaupun mengetahui lelaki tersebut sudah beristeri,” katanya.

Selain itu katanya, sebagai isteri kedua, perlulah membuatkan hati sentiasa sibuk. Jika ia dibiarkan kosong nanti yang duduk di dalamnya adalah iblis.

Sebenarnya, wanita kini sukakan lelaki yang matang dan sudah pasti ciri-ciri itu hanya ada pada lelaki yang berusia dan berpengalaman dalam rumah tangga.

Namun, faktor utama mengapa wanita sanggup menjadi isteri kedua adalah kerana kesunyian, kesepian dan juga faktor usia yang semakin matang.

Akuinya lagi, tidak salah bergelar isteri muda asalkan pandai membawa diri.

Dalam al-Quran, Allah SWT menjelaskan dalam firmannya yang bermaksud: ‘Kahwinlah kamu dengan perempuan baik bagi kamu, dua, tiga atau empat. Sekiranya kamu khuatir tidak dapat berlaku adil (terhadap mereka) cukuplah satu sahaja’- Surah al-Nisa’:3.

Berdasarkan pengertian ayat ini menunjukkan bahawa amalan bermadu merupakan satu cara hidup berumah tangga berasaskan landasan syariat yang menghendaki agar sentiasa wujud keharmonian hidup dalam keluarga.

Namun harus diingatkan, biarpun bergelar isteri kedua atau ketiga dan keempat, hak sebagai isteri tetap sama.

“Islam tidak membezakan isteri pertama, kedua atau sebagainya. Selagi dia bernikah secara sah, hak kesemua isteri adalah sama.

“Tidak ada bezanya, hak mereka juga sama. Cuma yang berbeza adalah status seseorang wanita itu selepas diijabkabulkan.

“Jika anak dara haknya lain manakala seorang janda haknya juga berbeza.

Bagaimanapun hak di sini bermakna bilangan hari selepas diijabkabul. Jika yang dikahwini itu adalah seorang dara maka bilangan hari bersama suami adalah tujuh hari berbanding pula status janda bilangan hari bersama suami adalah tiga hari,” jelasnya.

Namun dari segi tanggungjawab dan sebagainya, kata Hushim, hak isteri tetap sama .

Dalam mengamalkan permasalahan poligami, suami pula harus memainkan peranan seadil-adilnya terhadap kedua-dua isteri.

“Kecacatan poligami sebenarnya bukan dari segi prinsip tetapi lebih kepada perlaksanaan yang menyimpang daripada syariat .

“Ini terbukti daripada statistik menunjukkan bahawa 80 peratus pengadu yang mengadu mempunyai masalah rumah tangga adalah kaum Hawa, ini secara langsung membuktikan bahawa krisis rumah tangga berpunca daripada kelalaian kaum Adam,” jelasnya lagi.

Secara fitrah dan nalurinya, emosi isteri pertama sudah tentu akan terganggu akibat daripada berbahagi kasih.

“Oleh itu, peranan suami amat penting dalam membahagikan kasih sayang dan juga menjalankan tanggungjawab,” katanya serius.

Jelasnya, dalam menjalani cabaran kehidupan wanita yang bergelar isteri muda haruslah tabah mengharunginya.

“Lupakan kesedihan dengan banyak mengingati anugerah Allah yang dikurniakan kepada diri,” ujarnya.

Dalam pada itu, beliau memberitahu, nikmat Allah bukan sekadar harta semata-mata tetapi juga kebahagiaan dalam kehidupan seharian.

“Atasilah masalah hati dengan membuat aktiviti-aktiviti supaya sentiasa sibuk.

“Jika hati disakiti, carilah tempat selamat. Sibukkan diri dengan memanfaatkan setiap detik yang berlalu agar ia membuahkan pahala,” terangnya lagi.

Bagaimanapun jelasnya lagi, kebahagiaan rumah tangga itu bermula daripada hati dan juga tubuh badan yang sihat.

“Jika hati sakit pastinya boleh menjejaskan kesihatan jasmani juga, hiduplah dengan dengan aktiviti yang bermanfaat .

“Selain itu, tanamkan azam di dalam diri untuk atasi segala dugaan dan bersyukur apa yang ada, malah jalan yang paling penting mohon pada Yang Maha Esa supaya merestui perkahwinan itu ke jalan bahagia,” katanya.


Sumber
Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...