CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

24 June 2010

Mentaati Suami

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Apabila seseorang perempuan itu telah menjadi isteri kepada seorang lelaki, tidak kira berpoligami atau tidak, dia mesti berusaha untuk mentaati Allah, taat kepada suami, berusaha memperoleh keredaannya seberapa boleh, kerana suami adalah syurga baginya dan dalam masa yang sama suami juga boleh menjadi neraka baginya: Rasulullah ada bersabda yang bermaksud mana-mana perempuan (isteri) mati, pada hal suaminya meredainya, dia akan masuk syurga.

Dalam hadis lain dijelaskan apabila seorang perempuan itu menunaikan sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadan dan mentaati suami dan memelihara maruah diri maka dia akan masuk syurga melalui mana-mana pintu syurga menurut kehendaknya.

Mengenai ketaatan isteri yang wajib dilakukan terhadap suaminya, Rasulullah juga ada bersabda yang bermaksud: Burung-burung di udara dan ikan paus dalam air, juga malaikat di langit, matahari juga bulan memohon keampunan bagi perempuan yang taat setia kepada suaminya, selagi isteri tadi dalam keredhaan suaminya.


Mana-mana perempuan yang mengingkari suaminya, maka ke atasnya laknat Allah, malaikat dan manusia seluruhnya, manakala perempuan yang kelihatan masam muka pada pandangan suaminya, maka dia, adalah dalam kemurkaan Allah, sehinggalah dia menggembirakan dan memohon keredaannya. Begitu juga perempuan yang keluar dari rumah tanpa izin suaminya, malaikat melaknatnya sehingga dia balik.

Tanggungjawab dan kewajipan yang mesti dilaksanakan oleh isteri terhadap suami adalah jelas di mana ketaatan itu tidak bertentangan dengan perintah Allah, begitu juga dengan apa yang mesti dilakukan oleh suami. Andainya seorang isteri itu diperintahkan agar mentaati suami dan mencari keredaannya, suami juga diperintahkan agar belas dan bertimbang rasa kepada isteri, berlemah lembut juga bersabar terhadap perilaku isteri. Dalam masa yang sama suami wajib menyempurnakan atau menunaikan hak isteri seperti memberi nafkah, pakaian, tempat tinggal, perbelanjaan anak-anak dan sebagainya seperti dijelaskan dalam firman Allah dalam surah an-Nisa: 19.

Dalam sebuah hadis dijelaskan bahawa baginda Rasulullah menjelaskan; Sebaik-baik kamu (suami) ialah mereka yang berbuat baik kepada keluarganya. - Hadis riwayat Ibn Majah.

Menurut satu riwayat oleh at-Turmuzi, seperti yang tersebut dalam kitab al-Iman, baginda ada bersabda yang bermaksud sebaik-baik kamu, ialah orang yang lebih berlemah lembut terhadap keluarganya. Rasulullah sangat berlemah lembut terhadap isteri-isteri baginda.



Dalam peristiwa Israk Mikraj, baginda Rasulullah telah diperlihatkan keadaan neraka dan mendapati kebanyakan penghuninya adalah wanita. Rasulullah menyatakan hal demikian berlaku kerana mereka sedikit ketaatannya kepada Allah, rasulnya, juga kepada suami di samping banyak berhias, yang disebut sebagai at-tabarruj di mana apabila keluar rumah, mereka berpakaian paling cantik, berhias dan memperelok diri, lalu keluar, menyebabkan timbul fitnah akibat perbuatannya. Biarpun dia sendiri mungkin selamat atau terpelihara daripada fitnah, tetapi orang lain tidak selamat.

Perbuatan isteri keluar rumah tanpa izin dan kerelaan suami dengan meninggalkan anak-anak bertujuan supaya suami tidak boleh keluar rumah kerana terpaksa menjaga anak-anak juga merupakan perbuatan mengingkari perintah Allah dan ketaatan terhadap suami.

Baginda ada menyatakan empat golongan wanita yang akan masuk syurga dan empat yang lain dalam neraka. Empat golongan yang masuk syurga ialah perempuan yang menjauhkan diri daripada perbuatan haram, taatkan Allah dan suaminya, banyak anak, tetap sabar, qana'ah dengan hidup sederhana bersama suami dan ada rasa malu.

Ketika suaminya tiada, dia memelihara kehormatan diri dan hartanya dengan penuh kesabaran dan ketika suaminya ada dia menjaga lidahnya. Perempuan kematian suaminya pada hal dia mempunyai anak kecil, lalu dia menyediakan diri berbakti untuk anak-anak, memeliharanya, tidak berkahwin lagi takut kehilangan mereka.

Adapun empat golongan perempuan yang akan menjadi penghuni neraka ialah, pertama, mereka yang lancang atau jahat lidahnya terhadap suami. Tidak memelihara diri ketika suaminya tiada, tetapi ketika suaminya ada, dia menyakitinya dengan lidahnya.

Kedua ialah perempuan yang membebankan suaminya dengan beban yang tidak upaya dilakukan oleh suami. Ketiga ialah perempuan yang tidak menutup auratnya daripada lelaki dan keluar rumah dalam keadaan berhias, manakala golongan keempat ialah perempuan yang tidak mengambil berat, kecuali makan, minum dan tidur, tidak minat sembahyang, juga tidak taatkan Allah, rasulnya juga tidak taatkan suami. Wanita seperti ini, andainya keluar dari rumah tanpa izin suami, mereka adalah dalam keadaan tercela, dan akan menjadi penghuni neraka kecuali ia bertaubat.

Lemah lembut



Seorang telah datang untuk menemui Saidina Umar r.a kerana hendak mengadu tentang tingkah-laku isterinya, lalu dia berdiri di hadapan pintu rumah beliau, menunggunya keluar. Ketika itu dia mendengar isteri Umar sedang meleter bercakap panjang. Pada hal Umar diam sahaja, tidak melawan cakap, lalu lelaki tadi beredar. Dia terfikir, “kalaulah begini keadaan Umar, seorang lelaki yang tegas dan keras dan seorang amirul ‘l-Mukminin, bagaimana pula hal aku?”

Umar keluar dan melihat lelaki tadi sedang membelakangkan pintu rumahnya beredar pergi, lalu ia memanggilnya, bertanyakan apa hajatnya. Lelaki itu menjawab, “ya amiru ‘l-mukminin, saya datang hendak mengadu tingkah-laku isteri saya dan menunggu tuan. Saya mendengar kata-kata isteri tuan, lalu saya hendak beredar pergi. Kalaulah keadaan seperti ini berlaku kepada tuan, kenapa pula saya tidak boleh bersabar!”

Umar menjawab, “saudara! sesungguhnya saya telah membebankan ke atasnya tanggungjawab saya. Dia memasak makanan untuk saya, membuat roti, membasuh pakaian, menyusu anak untuk saya, pada hal semuanya itu bukan sesuatu yang wajib dilakukan olehnya. Kerananya hati saya tenang, selamat daripada benda haram. Sepatutnya tugas itu saya lakukan!”

Mendengarkan kata-kata itu, lelaki itu berkata “ya amirul Mukminin, isteri saya pun sama macam itu,” Sayyidina Umar berkata: “Bersabarlah. Ia tak lama!”


Di dalam rumah tangga cubaan sering terjadi, kemungkinan apa yang berlaku adalah cubaan Allah. Apabila Allah menurunkan cubaan, Allah memberi kekuatan iman kepada kita, iaitu sabar, lalu akhirnya Allah meletakkan kita pada maqam yang tinggi di akhirat kelak.

Jika kita hanya merintih, menangis, merayu dan mendayu pada Ilahi. Sesungguhnya, malaikat Jabril itu ditugaskan untuk menunaikan hajat manusia. Apabila seorang kafir itu meminta, Allah memerintahkan Jibril menunaikan permintaannya, kerana Allah tidak mahu mendengar keluhan dan kemahuannya, Dan apabila seorang yang beriman itu memohon, merintih, Allah memerintahkan malaikat Jibril menahan daripada menunaikan permintaannya, kerana Allah terlalu rindu mendengar suaranya.

Besar kemungkinan bahawa rintihan, doa dan tadaruk kita merupakan suara-suara yang Allah rindu mendengarnya dan Allah akan mengatasi masalah kita akhirnya seperti termaktub di loh mahfuz. Allah yang memberi cubaan, penyakit dan sebagainya dan hanya Allah jua yang mengatasinya.




Impianku menjadi isteri solehah,
mencintai, mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.



Seterusnya...

23 June 2010

Makan Beradap



19 Jun 2010, Majlis Walimah di Lekir , Perak. Kami disambut dan diiringi ke meja santapan raja sehari. Ibu ayah didudukkan sebelah pengantin. Dengan rasa silu dan malu terpaksa duduk sebagai menghormati tuan rumah.

Zauj juga malu, ummi juga malu, sebab tak pernah dilayan begitu, ini merupakan kali kedua kami diminta duduk semeja dengan pengantin. Sebelum ini pun, jika diminta mengiringi rombongan pengantin, zauj dan ummi tak mahu duduk di meja santapan raja sehari.


Kali pertama di Port Dickson, majlis walimah di rumah ayah ibu menantu perempuan sulong. Kami diraikan dan ummi dan zauj diminta duduk bersebelahan dengan pengantin. Malu sangat,tetapi menghormati persiapan yang telah disediakan oleh tuan rumah,maka duduklah juga ummi, zauj dan anak-anak di meja tu.




Di Lekir pun sama, majlis walimah di rumah ayah ibu menantu lelaki anak yang ke 4. Duduklah ummi, zauj dan anak-anak yang lain di meja santapan itu. Kenapa ya,ummi dan zauj rasa malu?


Ketika  majlis walimah  di rumah ummi pada 5 Jun 2010 , Najdah (anak perempuan ummi, majlis walimah pertama di adakan di rumah ummi  pada 22 Disember 2006), Nur Humaira' Lau pada 24 November 2007, ummi memang tidak adakan majlis makan beradap ini. Ummi meraikan semua tetamu dan rombongan yang mengiringi pengatin sama sahaja. Di raikan di dengan makanan dan di khemah yang sama.

Hanya  keesokkan harinya semasa bersarapan pagi kami duduk ramai-ramai makan berhadap sesama keluarga. Duduk makan ramai-ramai sambil diperkenalkan sanak saudara kepada pengantin lelaki.


Majlis makan berhadap di rumah ummi
di buat ke esokkan harinya bersama sanak saudara




Adakah majlis makan beradap alaf ini  haram dan bertentangan syariat?

Bacalah apa yang tersirat di dalam tulisan ini. Luahan hati ummi sama seperti skestsa di bawah ini.

[kisah ini ada kena mengena dengan hidup atau mati]

“Ayahanda rasa bagaikan orang bodoh saja duduk begini.”

“Kenapa, ayahanda? Ayahanda tak selesa begitu?”

“Sudah tentulah tidak selesa. Makan sambil diperhatikan orang, siapa yang selesa?”

“Tapi bukankah ini adat, ayahanda?”

“Adat bawaan siapa, nak? Bawaan siapa? Dan dari mana asalnya? Tidak lain dari majalah-majalah pengantin, dan pengusaha wedding planner. Adat kita yang sebenar adalah adat yang cantik, nak. Sangat cantik.”

“Bagaimana adat makan beradab yang sebenar, ayahanda?”

“Yang sebenarnya bukan makan beradab, tetapi makan berhadap. Waktu ini, ibu dan bapa pengantin lelaki dan pengantin perempuan akan makan bersama-sama saling berhadapan, atau sebagaimana waktu biasa kita makan bersila, dalam bulatan, supaya dapat aku lihat kamu, dan kamu lihat aku. Saling baramah mesra. Bukannya ibu pengantin lelaki di hujung sini, ibu pengantin perempuan di hujung sana. Sila rujuk gambarajah di bawah ini untuk contoh konvensional. Bagaimana mahu beramah mesra kalau begini?”




“Ooooo… Kalau contoh makan berhadap yang sebetulnya?”

“Lihat gambarajah di bawah ini pula. Tambahan lagi, kalau buat begini, cuma perlukan satu set makanan. Bukankah keberkatan itu pada makanan yang dikongsi beramai-ramai?”




“Oooo… Maka fahamlah anakanda. Ada apa-apa lagi, ayahanda?”
“Ada banyak lagi perkara yang kita boleh perbaiki. Satu nasihat ayahanda:

Akan datang padamu satu zaman di mana manusia menjadikan majalah pengantin sebagai sunnah bernikah. Ke atasmu kitab Allah dan sunnah Rasulullah, gigitlah ia dengan gerahammu, takkan kamu sesat selamanya.”

“Baik, ayahanda. Menjunjung titah.”

 Lagi satu,  lauk makanan  tu berbeza dengan tetamu lain, tetamu cuma tengok saja, macamana ummi dan zauj nak makan?  Pembaziran kerana hiasan lauk-lauk tu tidak dimakan. Mana-mana makanan yang tidak dihabiskan, akan dihabiskan oleh orang lain. Tak baguslah macam tu, kerana mereka makan sisa orang. Kita pula nak makan sampai licin, rasa malu sebab jadi pameran, orang dok tengok.

Adakah mampu kita merubah keadaan ini?
Siapa yang akan merubanya?
ANDA!!!!!









Impianku menjadi isteri solehah,
mencintai, mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.



Seterusnya...

22 June 2010

BILA PERKAHWINAN AKAN BERWALIKAN HAKIM?

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Seorang perempuan tidak sah nikahnya tanpa persetujuan walinya. Sabda Nabi s.a.w.; “Mana-mana wanita dikahwini tanpa keizinan walinya maka perkahwinan dengannya batal, batal, batal (Rasulullah mengulanginya tiga kali)” (Riwayat Imam Ahmad, at-Tirmizi, al-Hakim dan sebagainya dari Aisyah r.a.).



Wali bermaksud penjaga atau pemegang urusan. Namun dalam hal perkahwinan, kalimah wali itu bermaksud; seorang yang diberi kuasa oleh Syara’ untuk meluluskan suatu akad perkahwinan. Orang yang paling berhak menjadi wali bagi seorang perempuan ialah bapanya sendiri. Jika bapanya telah meninggal, maka hak pewalian berpindah kepada datuknya dari sebelah bapa.



Untuk seterusnya, hak pewalian –mengikut mazhab Syafi’ie adalah mengikut tertib di bawah;


1. Saudaranya yang lelaki yang seibu-sebapa dengannya

2. Saudaranya yang lelaki yang sebapa dengannya

3. Anak saudara lelaki dari saudara kandungnya yang lelaki yang seibu-sebapa dengannya.

4. Anak saudara lelaki dari saudaranya yang lelaki yang sebapa dengannya.

5. Bapa saudaranya yang seibu-sebapa dengan bapanya

6. Bapa saudaranya yang sebapa dengan bapanya

7. Anak lelaki kepada bapa saudaranya yang seibu-sebapa dengan bapanya (yakni sepupunya yang lelaki dari sebelah bapanya).

8. Anak lelaki kepada bapa saudaranya yang sebapa dengan bapanya (yakni sepupunya yang lelaki dari sebelah bapanya).


Dan jika semua wali-wali di atas tiada atau mati, hak pewalian berpindah kepada Sultan (wali hakim) di mana Rasulullah s.a.w. bersabda;


السُّلطان ولِيّ مَنْ لا وَلِيّ له
“…Sultan adalah wali bagi sesiapa yang tiada wali baginya”. (Riwayat Imam Ahmad, Tirmizi, al-Hakim, Abu Daud, Ibnu Majah dari Aisyah r.a.)



Secara ringkas, sebab-sebab yang mengharuskan seorang perempuan berkahwin dengan berwalikan hakim ialah;

1. Ia tidak mempunyai wali lain selain wali hakim (seperti anak luar nikah atau orang yang telah kematian semua walinya atau para walinya tidak ditemui).

2. Kesemua wali nasabnya (yakni wali keturunan) engkar untuk mengahwinkannya.

3. Wali aqrabnya berada berjauhan darinya.

4. Wali nasabnya menjadi calon suaminya (seperti sepupunya).



Secara terperinci pula (menurut mazhab Syafi’ie) ialah;

1. Tidak ada wali nasab (wali keturunan)

2. Tidak cukup syarat-syarat wali bagi wali yang aqrab.

3. Wali yang aqrab jauh tempat tinggalnya sejauh perjalanan dua marhalah (lebih kurang 90 KM mengikut ukuran hari ini).

4. Wali yang aqrab masuk penjara dan tidak boleh berhubung dengannya.

5. Wali yang aqrab sedang dalam ihram.

6. Wali yang aqrab bersembunyi diri, kerana tidak mahu menikahkannya.

7. Wali yang aqrab berdegil tidak mahu menikahkannya.

8. Wali yang aqrab hilang tidak diketahui tempatnya dan tidak diketahui pula hidup atau mati.

9. Wali yang aqrab hendak berkahwin sendiri dengan perempuan itu, dan tidak ada wali yang lain yang sepangkat dengannya.



Wali aqrab bermaksud wali yang paling dekat hubungan kekerabatannya dengan wanita yang hendak dikahwinkan. Mengikut mazhab Syafi’ie; dalam kes wali yang paling dekat tidak cukup syarat untuk menjadi wali atau berada jauh atau masuk penjara, atau dalam ihram atau bersembunyi atau berdegil atau hilang atau menjadi calon suami, dalam kes-kes tersebut hak pewalian tidak berpindah kepada wali ab’ad (yakni wali yang lebih jauh), akan tetapi terus berpindah kepada wali hakim. Menurut pandangan mazhab lain; hak pewalian berpindah kepada wali ab’ad.


Wallahu a’lam.


Rujukan;

1. at-Tahzib Fi Fiqh al-Imam as-Syafi’ie, Imam al-Baghawi, jil. 5.
2. Ahkam al-Quran, Imam Ibnu al-‘Arabi, jil. 1.
3. Nailul-Autar
4. Subulussalam
5. 400 Soal Jawab Nikah Kahwin, Haji Said Haji Ibrahim.
6. Hukum Perkahwinan Islam, Dr. Peunoh Daly.
7. Ahkam az-Zawaj Fi Dhau’ie al-Quran wa as-Sunnah, Dr. Umar Sulaiman al-Asyqar.
8. al-Wilayah Fi an-Nikah, ‘Iwadh bin Raja’ bin Farij al-‘Aufa, hlm. 2/174-174 (al-Maktabah as-Syamilah)).



Sumber


Impianku menjadi isteri solehah,
mencintai, mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.


Seterusnya...

16 June 2010

Walimah 3 Orang Anakku

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Lama tak menulis di sini. Seseolah kehabisan idea pula. Ini disebabkan masih kepenatan selepas melangsungkan majlis walimah 3 orang anak serentak. MasyaAllah,penatnya tak terkira.


Memang tidak siapa menduga anak yang dilahirkan berselang jarak 2 tahun, bila tiba masanya berkahwin serentak pada hari yang sama. Ummi dapat 3 menantu.


Semuanya bermula bila bakal kepada suami Nazihah merancang dengan ummi ingin berkahwin pada bulan Jun 2010, sebaik sahaja Nazihah tamat kursus Asasi di UiTM. Bila anak-anak bujang, abang kepada Nazihah tahu bulan Nazihah akan dinikahkan, mereka pun minta izin untuk berkahwin juga.


Memang ummi seorang yang mudah, ummi izinkan . Kebetulan angah dah ada calon, dia dah pernah bagitahu calonnya itu, dan ummi restui. Tinggal along sahaja yang belum ada calon. Ummi pun carikan calon untuk along. Bila ditunjukkan calon tu pada along, dia mudah sahaja terima,asalkan ummi restui.


Bulan Disember 2009, ummi pergi melamar 2 orang puteri untuk along dan angah. Urusannya sangat mudah, merisik, meminang dan majlis bertunang dijalankan serentak. Pada hari itu juga terus ditetapkan tarikh pernikahan dan walimah di sebelah pihak perempuan. Keluarga calon Nazihah pun mula berbincang dengan ummi untuk menetapkan tarikh bernikah.


Untuk memudahkan urusan, tarikh Nazihah bernikah dijalan serentak dengan majlis walimah dan majlis sambut menantu untuk angah dan abang. Mereka mahu dijalankan serentak kerana melihatkan keadaan kesihatan dan keuzuran diri ummi. Segalanya amat dipermudahkan oleh Allah dari awal lagi.




Pada awal tahun, doktor kardiologi dah tetapkan 12 Januari untuk jalani angiogram bagi rawatan jantung ummi. Selain jantung, ummi juga mengalami kekurangan gula di dalam darah. Ummi selamat jalani angiogram pada 13 Januari dan dibenarkan keluar wad pada 14 Januari.


Pada 18 Februari ummi akan jalani pembedahan total knee replemcement pula. Itu tarikh yang telah doktor tetapkan supaya apabila menjelan tarikh pernikahan anak-anak ummi,ummi telah pulih dari luka pembedahan. Namun manusia hanya merancang, Allah yang lebih tahu mana terbaik buat hambaNYA.


Tiba-tiba , pada 2 February, ummi telah di panggil secara urgent oleh doktor Orthopedik untuk jalani pembedahan itu. Tidak perlu tunggu tarikh 18 February. Maka pada 4 February, tarikh hari lahir ummi yang ke 45, ummi jalani pembedahan kali kedua total knee replecemant lutut kaki kiri.


Setelah 3 bulan selepas pembedahan pulih, bulan Mei, ummi mula sibuk untuk menguruskan pernikahan anak-anak. Tarikh pernikahan setiap anak-anak telah ditetapkan dari awal -awal lagi semasa perbincangan waktu bertunang dahulu. Along bernikah pada 22 mei 2010  di Port Dickson , angah bernikah pada 29 Mei 2010  di Baling, Kedah dan Nazihah bernikah pada 5 Jun 2010  rumah ummi di Taman Pulai Utama. 3 minggu berturut-turut anak ummi bernikah.

Wali Nazihah, ayahnya menikahkan dengan Mohd Zubairy


Pada tarikh 5 Jun , tarikh pernikahan Nazihah, ditetapkan sekali dengan majlis walimah dan majlis sambut menantu. Ummi adakan majlis ini di rumah sahaja. 6 buah khemah disediakan untuk tetamu duduk makan, 2 khemah untuk memasak, 1 khemah untuk saudara mara berehat dan sebuah rumah jiran yang lot hujung, berselang sebuah rumah dari rumah ummi, dijadikan tempat mencuci dan penyediaan makanan.

Saudara mara yang membantu di tempat penyediaan


Ramai saudara mara dari segenap ceruk rantau datang membantu. Mereka datang seminggu awal membantu kerja-kerja awal buat melansungkan majlis walimah. Banyak perkara yang perlu disediakan ikut kemampuan.

Saudara mara dari jauh dan dekat

Majlis walimah yang ummi buat ini amat mudah dan ringkas. Tanpa perlu adat istiadat melayu yang rumit dan menyusahkan. Bukan bermakna ummi menolaknya, mana-mana adat yang baik tidak bertentangan syariat, ummi akan ikut dan buat, seperti memberikan hadiah-hadiah iringan untuk bakal suami dan isteri along ,angah dan Nazihah. Hadiah-hadiah itu adalah hadiah yang memang akan digunakan selepas mereka berkahwin nanti seperti telekong, sejadah, tuala, buku-buku, kain atau tudung untuk buat baju. Sebagai buah tangan untuk keluarga, ummi bawakan juga buah-buahan dan sejenis dua kuih tradisional.

Saudara mara yang membantu


Alhamdulillah, ramai yang membantu majlis walimah kali ini. Selain saudara mara, anak-anak angkat, anak-anak halaqah, anak-anak buah, anak didik zauj di UTM pun ada yang datang membantu terutama kerja-kerja rewang sehari sebelum majlis walimah berlangsung.


Anak-anak buah Halaqah dan anak-anak didik UTM

Sehari sebelum walimah, diadakan penyembelihan 2 ekor lembu, se ekor di sembelih di ladang, dan se ekor disembelih di padang depan rumah. Lembu yang disembelih depan rumah ini adalah lembu hadiah seorang kawan. Oleh kerana lembu ini lembu jantan yang sihat, ia di niatkan aqiqah. Seorang kawan pula menghadiahkan 4 ekor kambing, juga diniatkan aqiqah untuk Nu'man AlFarisy.


Semasa menyembelih lembu di depan rumah, mujur 2 orang bapa saudara yang biasa membantu menyembelih lembu di kampung datang memabantu. Lembu itu sangat garang. Setelah lembu terbaring, zauj terus menyembelihnya. Setelah disembelih, lembu dilapah dan dipotong-potong oleh anak-anak halaqah. Ayam-ayam juga di cuci oleh anak-anak didik zauj UTM.

Lembu disembelih oleh zauj dan sedang dilapah

Daging lembu di masak brayani, tulangnya di buat sup. Ayam 190 ekor di cuci dan digoreng untuk buat masak merah. Ada lauk dalca, paceri nanas dan acar buah. Laksa dan cendol juga dihidangkan buat tetamu. Tetapi cendol dan laksa ini cepat sangat habisnya walaupun banyak disediakan. Hirisan buah oren sebagai pencuci mulut. Ada juga dadih yang di 'sponsor' oleh pelajar SPI Space dan puding disediakan oleh Ustaz Puhad sekeluarga. Ramai juga sahabat dan saudara mara menyumbang makanan dan kuih-kuih tradisional.


Pada hari langsung, ummi ambik pasukan kendarat Kg Jeram Batu, Pekan Nanas. Mereka datang dengan berpakaian seragam. Mereka merupakan pasukan wanita yang memang ditubuhkan untuk membantu kerja-kerja melayan tetamu pada hari majlis walimah. Mereka bekerja berpasukan, dedikasi dan amanah. Tetamu dilayan dengan baik dan sempurna.

Kendarat dari Kg Jeram Batu,Pekan Nanas


Bahagian pembersihan pun sama juga, berjalan lancar. Ada yang kemas pinggan kotor (pinggan tetamu yang telah siap makan) , angkat pinggan kotor ke tempat penyucian, mencuci pinggan, mengelap pinggan, menghantar pinggan bersih ke tempat buffet hidangan. Semunya bekerjasma. Makanan pula sentiasa ditambah di kedalam tray hidangan.


Pada malam sebelum walimah, ummi adakan majlis bacaan Quran 30 juzuk yang dibaca oleh para imam yang hafal Al-Quran. Para huffaz ni adalah sahabat along dan angah. Mereka menjadi imam masjid dan surau seluruh Daerah Johor Bahru dan Pasir Gudang.

Para Huffaz membaca al-Quran 30 Juzuk

Syukur, majlis walimah berjalan lancar, hujan rahmat sekadar renyai-renyai sekali sekala datang menjengah untuk mengurangkan panas terik matahari. Tetamu yang datang pun amat ramai.


 Tetamu yang hadir
Kali ini ummi buat majlis walimah serentak untuk 3 orang, maka lepas ni entah bila pula baru di adakan majlis walimah. Anak-anak yang sekarang dalam lingkungan usia 16, 13, 12 dan 8 tahun. Tentu lama lagi baru diadakan majlis walimah. Tapi tak tentu juga,mana tahu ada pula anak angkat ummi yang akan berkahwin, ummi belum pasti. Jika ada,pasti akan ummi buatkan juga walimah mereka.





Sedaya upaya ummi merancang agar majlis yang diadakan tidak melanggar syariat Allah. Ummi buat pengasingan meja hidangan makanan dan meja tetamu duduk makan berasingan antara lelaki dan perempuan.







                                                              Khemah tempat makan lelaki







 Khemah tempat makan perempuan
Begitu juga tidak ada persandingan, kompang, karaoke (PA system), dan majlis makan beradap. Hari -hari ummi berdoa agar Allah memberikan keuatan pada ummi agar ummi dapat membuang tradisi yang bagi ummi akan melanggar syariat. Ummi takut ia menjadi sebuah majlis yang Allahtidak redhai. Ummi mengharapkan rahmat dan kasih sayang Allah dilimpahkan kepada ummi,anak-anak,keluarga, saudara mara dan para tetamu yang hadir ke majlis pernikahan anak -anak ummi ini.



Ummi tidak benarkan diadakan PA System kerana takut muzik-muzik yang dikumandangkan itu akan menyebabkan ramai yang lalai dari mengingati Allah dan Rasul NYA. Ummi takut tidak dapat mngawal DJ dari menyiarkan lagu-lagu yang menyebabkan ramai akan bergembira dan bersuka ria. Bagi ummi, biarlah majlis itu sunyi sepi dan hanya diriuhi oleh suara-suara sahabat, tetamu dan saudara mara bertanya khabar kerana lama tidak bertemu. Ummi mahu majlis yang diadakan mengeratkan silaturahim dan ukhuwwah sesama saudara seislam. Itu lah tujuan ummi mrngadakan majlis walimah yang agak besar dengan anggaran jemputan 3000 orang.



Sekian entri kali ini, akan datang,ummi akan tulis nasihat-nasihat buat anak-anak ummi yang berumah tangga.






Impianku menjadi isteri solehah,
mencintai, mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...

15 June 2010

Corat- Coret walimah anak-anakku

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


"Dan di antara tanda-tanda kebesaran Allah itu bahawa Dia jadikan bagi kamu pasangan hidup agar kamu mendapatkan ketenangan/kebahagiaan bersamanya. Kemudian Allah ciptakan di antara kamu berdua mawaddah dan rahmah." (Surah al-Rum, ayat 21)



Allah akan menurunkan rahmah di dalam satu keluarga apabila keluarga berkenaan dibina atas niat mencari keredaan Allah. Oleh sebab itu, di dalam proses membina satu rumah tangga, Rasulullah memberikan bimbingan kepada umat Islam agar memilih pasangan kerana empat prinsip, iaitu kecantikan, keturunan, kekayaan dan agamanya. Akan tetapi Rasulullah memberatkan agar agama menjadi keutamaan.



Gambar-gambar sekitar majlis walimah pada 5 Jun 2010 di Taman Pulai Utama.


Pernikahan Nazihah dilakukan oleh ayahnya sebagai wali




Ramai saudara mara dari segenap ceruk rantau datang membantu. Mereka datang seminggu awal membantu kerja-kerja awal buat melansungkan majlis walimah. Banyak perkara yang perlu disediakan ikut kemampuan.


Rewang membungkus cenderhati
Para Tetamu Yang Hadir

Majlis walimah yang ummi buat ini amat mudah dan ringkas. Tanpa perlu adat istiadat melayu yang rumit dan menyusahkan.

Para tetamu yang hadir















Saudara mara yang menyumbang makanan dan tenaga




Cendol tajaan keluarga Mohd Fuad dari Parit Buntar




Hidangan laksa sebagai alternatif menu pilihan






Puding sumbangan Ustaz Puhad




Menyediakan dadih, disumbangkan oleh pelajar SPI SPACE, UTM

Anak didik semasa di SMKTUN





 3 suami orang











 




3 isteri orang








Jabatan Pembersihan



 
Bahagian pencucian dan pembersihan



Di belakang khemah Utama


Khemah Dapur











Para Huffaz bergambar selepas majlis bacaan Quran 30 juzuk



3 orang anak ummi bersama pasangan masing-masing.




Ruang makan tetamu lelaki



Ruang makan tetamu perempuan



Zaujku sudah penat













Dengan Najdah,suami serta anak-anaknya, 
kakak kepada Nazihah yang berkahwin ketika usia 17 tahun



Wajah sedih seorang anak gadis yang dinikahkan
terpaksa berpisah dari ibu bapanya


bersama anak-anak yang telah berkahwin


Halaqian yang kuat bekerja membantu






Sedih seorang ibu




Pilu hati seorang ayah

Rasulullah menyuruh memilih pasangan kerana agama sebab kekurangan dalam rupa, harta dan nasab atau keturunan akan disempurnakan oleh agama.

Wanita yang beragama akan timbul di wajahnya kecantikan yang lahir dari jiwanya dan menyinari segenap tubuhnya, bukan kecantikan palsu yang diselaputi solekan.

Wanita yang beragama juga akan melahirkan sifat qana'ah, iaitu berasa cukup dengan yang mereka miliki dan tidak terlalu memaksa diri untuk mencapai sesuatu. Sifat inilah yang dikatakan oleh ahli tasawuf dengan kekayaan yang sebenarnya.

Agama pula membezakan seorang manusia dengan manusia yang lain, bukan kerana keturunan dan kedudukan seperti firman Allah yang bermaksud: "Sesungguhnya orang yang paling mulia di sisi Allah adalah orang yang paling takwa."

Oleh itu, keluarga yang dibina atas dasar agama ini akan memiliki matlamat yang jelas.


Impianku menjadi isteri solehah,
mencintai, mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

Seterusnya...