CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

09 January 2011

Jangan Jadi Superwomen

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta’ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama’ yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta’ala dan seluruh muslimin. Amin.



Sekiranya kita diluahkan suatu masalah, menjadi pendengar yang baik kepada sebuah masalah rumah tangga,berhati-hatilah. Takut jika sering benar menjadi pendengar yang setia kepada seorang suami, anda akan terjebak rasa simpati yang akan menumbuhkan tunas kasih.


Jangan cuba-cuba menyemai kasih di antara suami isteri yang bermasalah, dimana puncanya adalah dari menjadi pendengar yang setia. Sering sangat terjadi, dari simpati telah menjadi sayang dan akhir menjadi punca runtuhnya sebuah rumah tangga. Dalam rumah tangga mereka hanyalah terdapat salah faham, atau dalam proses untuk penyesuai, atau dalam proses untuk saling memahami, tetapi kerana kerapnya anda berada di antara mereka tunas kasih menjadi subur.


Elakkan diri untuk menjadi hero atau superwomen kerana anda bukan jadi pendamai sebaliknya mungkin akan memusnahkan rumah tangga itu. Kalau ada antara mereka ingin bercerita, katakan pada mereka, pergi cari kaunseling, pergi cari ustaz, pergi mengadu kepada mak ayah atau saudara mara. Jangan letakkan diri anda di dalam dilema. Katakan tidak !


Cuba baca dua kisah ini untuk dijadikan teladan. Yang sakit dan merana adalah anda, bukan dia. Dia sudah dapat nikmat berumahtangga tetapi masih mahu menabur kasih pada anda. Dia sudah dapat yang halal tetapi masih menagih kasih pada yang haram.


Setelah dia berkahwin katakan anda pernah berkasih dengan seorang lelaki, tiba-tiba yang dinikahinya orang lain. Walau seribu sebab yang dia beri kenapa di berkahwin dengan orang lain, itu hanyalah alasan.

Kisah 1

Saya dan Y(bkn nama sbnr) pernah bercinta selama 3 tahun .Tetapi , dalam masa yang sama , pergaduhan antara kami sering berlaku disebabkan perselisihan faham namun selepas itu, kami akan berdamai semula . Cuma gaduh sementara . Tanpa pengetahuan saya , dia sudah pun bertunang dan sudah berkahwin dalam tempoh kami bercinta .Kini , rumah tangga mereka tidak bahagia .Dia meluahkan perasaan dan berkata kesilapan dia berkahwin dengan perempuan itu . Perlu ke saya memaafkan dia dan menerima semula?


Kisah 2

Sejak kebelakangan ini saya mengalami tekanan yang agak di luar kawalan, kerana masalah yang sukar di ceritakan. Sampaikan 1 tahap saya hampir putus asa dengan apa yang terjadi.

Saya mempunyai seorang teman lelaki. Hubungan kami hampir 4 tahun. Baru2 ini dia dipaksa berkahwin dgn pilihan keluarganya. Saya gembira dalam sakit.Walaupun dalam keadaan terpaksa dia tetap menuruti kehendak org tuanya kerana dia bukanlah org yang suka melawan kedua org tuanya.

Sekarang saya tertekan, samada untuk pegang cintanya atau buang cintanya kerana saya akan sakit jika saya buat kedua2nya. Dia mahukan saya menunggunya.Dia berjanji tidak akan sia2kan saya. Saya jadi kecewa. Memang kami berjanji untuk hidup bersama selepas apa yang kami lalui.

Saya korbankan perasaan saya untuk biarkan dia berkahwin supaya dia tidak derhaka kepada orang tuanya.

Kini selepas berkahwin dia masih lagi menghubungi saya seperti biasa, dan berjanji untuk menjaga saya. Dia mahukan tempoh masa dari saya untuk selesaikan semuanya. Saya tidak terlalu kejam. Saya tidak minta penceraian daripada dia dan isterinya, saya cuma mahu dia kembali kepada saya, kerana saya amat sayangkan dia.


Apa agaknya nasihat yang paling sesuai untuk mereka ini? Di sini ummi letakkan beberapa pandangan dari halaqian di dalam Laman Forum Halaqahnet.



Pandangan untuk Kisah 1.

Pandangan ummi sendiri:

Maafkan dia, tetapi tidak perlu menerima dia semula. Nasihatkan dia agar berusaha untuk membahagiakan rumah tangga sendiri. Belum tentu juga jika berkahwin dengan saudari dia boleh bahagia. Bahagia tu subjektif. Yang membahagiakan rumah tangga tu adalah Allah. Bagaimana hubungan nya dengan Allah,hubungan dengan ibu bapanya dan hubungan dengan isterinya?


Jangan campuri dan menaruh simpati kepada dia.Jika saudari mula rasa kasihan, itulah yang jadi punca nya. Iblis telah membunga-bunga di dalam hatinya dan hati saudari kerana berjaya meruntuhkan sebuah masjid. Jangan...

Perasaaan simpati dan prihatin cik abby kepada masalah dalaman rumah tangganya akan mengakibatkan lebih parah hubungan memperbaiki rumah tangga dan hubungan dengan isterinya. Sebaiknya cik abby tinggalkan saja lelaki tu...

Kalau dia kata "kesilapan dia berkahwin dengan perempuan itu ",bermakna dia seperti menuduh Allah silap dalam memberikan dia jodoh. Jodoh dia tu, adalah dalam rencana Allah.Cumanya Allah datangkan sedikit ujian untuk dia bersabar menghadapi dan bersabar dalam mencari jalan keluar. Tapi berkasih semula dengan saudari bukan jalan keluar yang Allah redha. Maka jangan saudari cuba untuk memberikan simpati kepada aduan dan luahan hatinya.

Kembali kepada Allah, taati Allah dan RasulNYA.



Pandangan Untuk Kisah 2

Pandangan dari wanikecik

Bercinta bukanla tiket untuk menuju ke alam perkahwinan. Semua yang berlaku 4 tahun lepas, jadikan sebagai pengajaran. Berpijak di bumi nyata.

Kekasih saudari sekarang sudah menjadi suami orang. Walau apa pun yang dijanjikannya, Saudari perlu berfikir panjang sebelum buat apa-apa keputusan. Tentang isterinya tu, biarlah dia yang mendidik supaya menjadi lebih baik.

Dia tak ada apa hak dan tanggungjawab ke atas saudari. Tapi hak dan tanggungjawab dia sekarang ke atas isterinya. Dahulu mungkin isterinya adalah orang ketiga (sebelum berkahwin dengannya), tapi sekarang saudari adalah orang ketiga yang masuk dalam hubungan antara dia dan juga isterinya.
Jodoh setiap manusia sudah ditetapkan oleh Allah. Jodoh bekas kekasih saudari adalah isterinya sekarang. Terima hakikat tersebut.

Allah telah menetapkan jodoh saudari bukan dengan dia. POSITIFLAH terhadap Allah. Saudari akan rasa lebih tenang.

Hidup kita singkat je. Belajar dari pengalaman. Mulakan buku baru dalam hidup anda. Banyak-banyakkanlah berdoa kepada Allah. Minta petunjuk dan rahmat dari-NYa.



Pandangan dari hafizz_Adnan

sudahlah tu..jangan buang masa yang tak berfaedah..laki tu kalau abaikan bini sebab lebih sayangkan orang lain akan ditanya dihadapan ALLAH akan tanggungjawabnya..memberi janji2 palsu...ahhh mengapa mudah sangat wanita zaman kini diperlakukan sebegini..jangan buat tambah dosa maksiat die dengan ckap i luv u la,i syg la,i rindu..

kalau kita sayang seseorg tak bermakna kita perlu bersama dia..kebahagian dia dan keluarga sudah cukup buat kita...

solat lah..sesungguh solat itu mencegah perbuatan fakhsya dan mungkar..Islam ini bukan hanya niat dalam hati sahaja..tapi perlu kepada perlaksanaan perbuatan..

jadilah muslimah sejati..
carilah cinta hakiki bukan cinta manusia yang boleh dijual beli...


Pandangan dari Ummu_Fatimah


Dalam hal ni, saudari memang perlukan kuasa 'magic' yakni kekuatan dan ketabahan. Kuasa 'magic' ni datangnya dari Allah. Memandangkan kekasih tak nak lepas saudari, means saudari kena jadi 'bionic women'

1st n foremost, saudari Wajib faham yang kekasih saudari telah jadi suami orang.. Sekalipun dia merayu, memujuk macamne sekalipun, saudari TERPAKSA ingatkan dia yang dia adalah suami orang.. Dia dah ada tanggungjawab. Dan tanggungjawab dia pada isteri lebih utama. Dalam keadaan ni, saudari bagaikan duri dalam daging. Nak tarik sakit, biarkan lagi sakit..

2nd.. saudari kena relaks.. Cool.. Dia suami orang. Jodoh, tak siapa boleh duga. Mungkin juga dia jodoh saudari, sape tahu, kan? Kalau saudari ada yakin yang ini, pasti saudari akan usaha hingga titik akhir. Tapi mungkin juga dia bukan jodoh saudari, kalau ini yang berlaku? Terpaksa juga saudari redha walaupun ia makan masa..

Jam akan berputar, hari akan berganti.. Apa yang bakal berlaku seminit lagi, hanya Allah yang tahu.. Apa yang Diha nak kena buat sekarang? Kembalilah kepada Allah.. Semua yang telah berlaku, sedang berlaku, akan berlaku.. DIALAH ALLAH YANG MENGATURNYA.. Bukan Diha, Bukan Hanif dan Bukan isteri Hanif.. Dari Allah kita datang, kepada Allah jua kita kembali...


Cinta ni hanya mainan perasaan..saudari tarik nafas panjang2.. Sebutlah Allah.. :-)


Inilah contoh beberapa kisah dan nasihat kepada mereka yang terjerumus di dalam masalah rumah tangga suami isteri. Jangan jadi orang ketiga yang konon mahu jadi penyelamat atau superwoman!



Impianku menjadi isteri solehah,
mencintai, mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

0 comments: