CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

01 November 2012

Ujian Saringan HIV Untuk Bakal Pengantin

 
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Terbaru telah ada perubahan tempoh dalam pengambilan ujian saringan HIV. Kalau dulu, dalam 3 minggu  sebelum tarikh bernikah, masih sempat melengkapkan Borang Permohonan Bernikah, tetapi sekarang , tidak lagi.

Saya masih ingat kali terakhir saya menguruskan pernikahan anak-anak ialah tahun 2011. Dalam tempoh 2 minggu pun masih sempat melengkapkan borang sebelum tarikh bernikah. Ujian Saringan HIV boleh dilakukan dalam tempoh setengah hari saja.


Sebaik dapat borang permohonan nikah, dilampirkan di dalamnya borang untuk ujian saringan HIV. Disertakan senarai Klinik atau Pusat Kesihatan yang boleh bakal pengantin membuat ujian Saringan. Bukan hari-hari  Klinik atau Pusat kesihatan mengadakan ujian saringan HIV ni. Ada hari-hari tertentu.


Kini, untuk melakukan Ujian Saringan HIV, bakal pengantin kena buat temujanji terlebih dahulu dengan Pusat Kesihatan. Tempoh yang diberikan ada yang sampai 1 bulan . Selepas darah diambil, kena tunggu keputusan. Keputusan dikeluarkan lebih kurang 1 bulan dari darah diambik.


Maka sesiapa yang ingin bernikah, rancanglah tarikh baik-baik dan ambil borang awal agar mudah dilengkapkan tanpa tergesa-gesa.


Sekian, makluman untuk pembaca budiman. Semoga bermanafaat membantu bakal-bakal pengantin.






Impianku menjadi isteri solehah,mencintai, 
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

0 comments: