CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

07 November 2010

Poligami Boleh Mengatasi Masalah Sosial Ummah


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركات


Poligami bukan lagi sesuatu yang luar biasa pada setiap zaman. Islam membenarkan berpoligami sebagai satu pnyelesaian masalah ummah. Bagaimana?


Seseorang suami yang telah berkahwin, masih lagi ingin menjalin hubungan dengan wanita lain, seperti bercouple, bercinta dan seterusnya berzina. Maka untuk mengelakkan perkara ini terjadi , digalakkan suami tadi bernikah dengan kekasihnya itu.


Sepatutnya poligami adalah untuk membantu perempuan lain yang belum berkahwin pada usia yang telah meningkat, bukan kahwin dengan anak dara yang masih cun, berkahwin dengan janda yang perlukan perlindungan, janda yang ada anak yatim untuk dibesarkan.


Antara Sebab-sebab kenapa Islam membenarkan pensyariatan poligami ialah sebagai pembelaan, perlindungan dan tempat yang halal bagi meramaikan umat Muhammad saw.

Sabda baginda: “Kahwinlah perempuan-perempuan yang keturunan banyak anak, sesungguhnya aku berbangga dengan ramainya umatku di hadapan para Nabi pada Hari Kiamat nanti”

Masyarakat kita punya sikap “perkahwinan adalah penyelesaian segala masalah”. Perempuan belum berkahwin pula rela menjadi isteri nombor dua tanpa memikirkan akibatnya, semata-mata kerana ingin ada suami tempat bergantung? Mereka juga terlalu naif tentang kehidupan berumah tangga sambil mengharapkan suami akan berlaku adil.

‘‘Hanya kerana kebenaran isteri pertama, bukan tiket untuk bahagia pada masa hadapan. Bagi saya, orang belum berkahwin mempunyai satu masalah tapi orang berkahwin mempunyai banyak lagi set masalah. Sebab itu kita banyak mendengar kisah yang tidak elok bagi yang berpoligami – suami tidak adil, buat hal itu dan ini.

‘‘Orang lelaki, sebelum berkahwin janjinya setinggi gunung, tetapi bila sudah dapat apa yang dihajati, segala janji dilupakan. Mereka hanya mahukan apa yang mudah untuk mereka. Segala ketidakadilan mereka pun jarang mendapat pembalasan dari Allah di dunia, semuanya akan dibalas di akhirat. Jadi suami tidak perlu takut jika tidak berlaku adil?

‘‘Pada saya pandangan mereka yang mendakwa isteri pertama kedekut kerana tak izin suami berpoligami adalah pandangan cetek dan berkepentingan. Saya percaya, apa yang isteri takutkan bukan pasal berkongsi suami, tetapi memikirkan nasib dan masa depan anak-anak yang terpaksa berkongsi kasih.

‘‘Ada yang salahkan isteri pertama biarkan suami berzina. Kenapa tidak salahkan suami yang berzina? Tak izin suami kahwin tak bermaksud suami ada lesen buat dosa? Mana tanggungjawab suami terhadap agama dan keluarga? Berzina tetap jadi dosa orang berzina. Isteri tak pikul dosa suami. Suami tidak seharusnya ada kekasih.

‘‘Pemahaman yang cetek mengenai ketaatan isteri terhadap suami dalam Islam juga penyebab kenapa poligami kita banyak masalah. Tidak ada ayat al-Quran atau hadis mengatakan isteri yang benarkan suami berkahwin lagi akan dapat payung emas di syurga. Ini peribahasa yang dicipta oleh masyarakat Melayu untuk lembutkan hati isteri. Sama seperti tidak ada dalam al-Quran dan hadis yang mengatakan syurga terletak di bawah tapak kaki suami. Syurga hanya milik Allah dan amal ibadah yang di lakukan untuk mendapat keredaan Allah.


Setiap perkara yang dilakukan jika bukan berniat kerana Allah.. maka keredhaan dan keberkatan tidak akan ditemui bersama perjalanan hidupnya. Dalam hal poligami juga menuntut keikhlasan si suami dalam melaksanakannya. Ibadah yang betul ialah apabila si suami melaksanakan poligami berlandaskan sunnah dan syariat yang digariskan menurut Islam. Contohnya, si suami yang berpoligami itu berniat ikhlas untuk membantu wanita yang tiada tempat bergantung (kerana tidak berkahwin sehingga usia semakin lanjut).

Sebaliknya jika si suami sekadar ingin menambah koleksi isteri bagi menurut kehendak hawa nafsu dek kerana kecantikan dan kepuasan semata-mata maka ia sudah tergelincir daripada landasan ibadah yang disunnahkan. Banyak perkara lagi yang harus diambil kira oleh si suami, termasuklah bersifat dan bersikap adil kepada semua isterinya dalam pemberian nafkah zahir dan batin. Semestinya memikul keadilan ini adalah suatu amanah yang akan dipertanggungjawabkan ke atas diri setiap insan kelak.

Kelangsungan hidup berpoligami ini juga tidak sepatutnya menjadi rahsia antara isteri-isteri si suami yang berpoligami itu kerana ini menyentuh soal kejujuran. Apabila kejujuran tidak wujud dalam sesebuah rumahtangga, maka ketidakjujuran itu sendiri boleh menjadi senjata pemusnah ramahtangga yang dibina. Tambahan lagi, tidak semua isteri sanggup bermadu dan berkongsi kasih-sayang dengan orang lain. Sebab itu poligami mesti didasari oleh kejujuran, keikhlasan dan keadilan. Bukan mudah sebenarnya untuk menggalas dan memikul tugas dan tanggungjawab berpoligami ini. Jika sikap sedemikian tidak wujud, dikhuatiri ia membawa kehancuran dan kegagalan rumahtangga.

Oleh itu, adalah tidak wajar menganggap poligami sebagai penyelesai kepada masalah sosial jika poligami yang dilaksanakan itu tidak berlandas pada trek yang sebenar. Malah ia mungkin menambah kepada satu bentuk masalah sosial yang baru apabila berlaku pergelutan dalam rumahtangga akibat ketidakpuasan hati sebelah pihak, atau antara satu sama lain.



Oleh itu , Pertama sekali kena jelas apakah niat dan matlamat perkahwinan tu, tak kira la pada kali pertama perkahwinan atau perkahwinan seterusnya. Jika dari awall niatnya tidak betul, maka goyah la perkahwinan itu

Jika perkahwinan tidak disandarkan pada Allah, maka perasaan sayang dan cinta akan pudar setelah berkahwin nanti, tambahan pula jika berkahwin atas dasar, kecantikan, harta dan keturunan.


Jika hal permasalahan sosial ini seperti kes-kes rogol dan perzinaan yang berleluasa di mana saja diserahkan kepada kaum isteri yang sudah merasa secure bersama suami mereka, mereka tidak akan membenarkan suami mengambil siapa saja yang lain sebagai madu mereka. Hampir tiada di kalangan isteri yang akan dengan senang hati meredhai dan 'membenarkan' suami menikahi perempuan lain walaupun boleh dikatakan semua orang telah faham bahawa salah satu penyelesaian masalah tadi ialah dengan lelaki mengahwini perempuan-perempuan itu.


Namun begitu, kaum isteri ini juga tidak senang dengan masalah yang berlaku di sekeliling mereka itu. Tiada siapa yang inginkan perkara itu berlaku, lebih-lebih lagi jika ianya berlaku kepada anak pinak atau sanak saudara sendiri. Instead, mereka akan meletakkan, dan menaruh harapan kepada pihak pemerintah untuk menyelesaikannya, tetapi 'jangan diusik suami mereka'.


Dalam keadaan ini, siapakah pula pemerintah itu? Bukankah suami juga merupakan pemimpin dan pemerintah? (Lihat An-Nisaa ayat 34).


Dalam ayat itu, Allah Taala mengangkat kaum lelaki sebagai pemimpin kepada kaum perempuan, dan BUKAN pemimpin hanya kepada isteri-isteri dan anak-anak perempuan sahaja. Maknanya, kepimpinan lelaki kepada kaum perempuan itu TIDAK hanya tertakluk kepada rumahtangganya sahaja. Maknanya, lelaki juga bertanggungjawab kepada masalah yang berlaku di persekitaran rumahtangganya juga.

Tidak mustahil untuk Allah Taala menyoal kaum lelaki di Mahsyar kelak, tentang apa yang sudah mereka buat untuk menyelesaikan masalah yang berlaku di depan mata mereka, sedangkan mereka sudah diberi segala kemampuan dan sudah diangkat sebagai pemimpin oleh Allah Taala sendiri. Atau, adakah kaum lelaki itu ‘takutkan bini’?



Hakikatnya poligami dibenarkan untuk membela nasib wanita. Wanita yang perlukan bantuan seperti janda dan anak dara yang agak lanjut usianya. Namun hakikatnya semua perkara bergantung kepada niat kita sama ada baik atau sebaliknya. Namun...Bukan mudah untuk berkahwin tapi tak susah.


Akhirn kalam, poligami adalah salah satu jalan untuk menyelesaikan permasalahan sosial tetapi bukan satu-satunya jalan untuk menyelesaikan permasalahan sosial...kerana setelah meneliti punca permasalahan sosial itu sendiri ialah peningkatan industri hiburan, siaran2 hiburan yang semakin banyak di media2, pendedahan aurat2 secara berleluasa, pergaulan bebas antara bukan mahram, lambakan kompleks2 hiburan, disko, kelab joget dan pub, alat2 pencegah hamil yang mudah didapati seperti kondom dan pil pencegah hamil.. Pada pandangan saya wajar sekiranya semua punca-punca gejala sosial ini diberi perhatian serius...



wallahualam...






Impianku menjadi isteri solehah,
mencintai, mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

2 comments:

Rindu Jalanan said...

Kalaulah poligami diserahkan pada orang yang menzalimi diri sendiri dengan berkunjung ke pusat-pusat perzinaan demi memuaskan nafsu, pastilah mereka ini akan mendatangkan kezaliman yang lebih besar pula kepada orang lain. Adil, lawannya zalim..

Anonymous said...

Barang siapa yang tidak yakin dengan syariat Allah SWT untuk menyelesaikan segala permasalahan manusia, maka sukarlah bagi mereka untuk mencium bau syurga!