CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

13 February 2010

Berpijak kepada bumi yang nyata

Dalam kehidupan ini ialah segalanya-galanya akan dirasakan menjadi masalah apabila diri terbawa-bawa melayang terkeluar dari landasan berpijak kepada bumi yang nyata. Orang yang berjaya adalah orang yang dapat menangani apa jua masalah yang dihadapi kerana berkeupayaan membawa dirinya kembali kepada berpijak di bumi yang nyata itu.


Apakah dia berpijak dibumi yang nyata itu?

Bumi yang nyata itu terdapat dalam maksud Firman Allah ini:

(٢٩) وَمَا تَشَآءُونَ إِلَّآ أَن يَشَآءَ ٱللَّهُ رَبُّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ
“Dan kamu tidak dapat menentukan kemahuan kamu (mengenai sesuatu pun), kecuali dengan cara yang diatur oleh Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan seluruh alam. [At-Takwiir: 29].


Kecuali yang Diatur oleh Allah?

Apakah yang Diaturkan oleh Allah itu? Yang telah Diaturkan oleh Allah ialah agama Islam itu sendiri, dan bagi kita apa yang beragama Islam, apa yang dikatakan sebagai "syariat" itu. Ini termasuklah perihal Allah membenarkan seorang suami boleh beristeri sampai sehingga 4 orang (bagi yang mereka berkemampuan.).

Itulah yang jelas dan nyata yang terdapat di dalam Al-Qur'an. Apa-apa saja yang terdapat di dalam Al-Qur'an itu, maka itulah yang merupakan "bumi yang nyata" bagi yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya.





Dalam Al-Qur'an, pengajaran daripadanya ialah Allah membenarkan seorang lelaki itu berpoligami jika mempunyai kemampuan. Apakah padahnya jika kita tidak redha? Ini adalah kerana mengalirkan air mata itu sendiri adalah manifestasi sebagai tidak redha kepada apa yang terdapat di dalam Al-Qur'an tersebut. Cuba kita fahami maksud Firman Allah ini?:


وَمَن يَعۡشُ عَن ذِكۡرِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ نُقَيِّضۡ لَهُ ۥ شَيۡطَـٰنً۬ا فَهُوَ لَهُ ۥ قَرِينٌ۬ (٣٦)
"Dan sesiapa yang tidak mengendahkan pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang maha Pemurah, Kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah Syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya. [Surah Al-Zukhruf : 36.]

Dengan sebab itu kenalah reda, wajib redha; bukan setakat nak cuba-cuba redha apabila suami menyatakan keinginan untuk berpoligami.

Cuba kita senaraikan apakah tingkahlaku atau perbuatan yang Allah redha apabila suami kita berpoligami.

Sebagai manifestasi redha itu termasuklah sudah tentunya perilaku yang sebaik-baiknya ialah bertindak memastikan sepanjang masa bahawa diri isteri adalah orang yang dapat membahagiakan hati suami, ini adalah kerana sifat seorang lelaki ialah di mana ia boleh mendapat kebahagian hati, maka di situlah ia perjuangkan untuk pergi dan dia berada.

Satu formula yang amat baik ada dalam al-hadis Rasulullah s.a.w. yang dinukilkan oleh Al-Imam Al-Ghazali dalam karyanya Bimbingan Mukmin, iaitu:
“Beri memberilah antara kamu, niscaya kamu akan cinta-mencintai antara sesama kamu.”

Cuba kita senaraikan perkara-perkara yang boleh mendatangkan kebahagiaan di dalam rumah tangga berpoligami. Antara isteri-isteri yang berusaha mendatangkan kebahgiaan menurut keredhaan Allah, maka itulah yang pasti disayangi oleh suami. Suami perlu memimpin kesemua isterinya agar berusaha mencari redha Allah.

Selain dari itu yang dapat dikatakan sebegai redha ialah walau dalam keadaan apa jua pun, walau sakit macam mana pun di hati misalnya, dengan nawaitu KERANA ALLAH juga hendaklah gunakan formula yang terdapat dalam maksud al-hadis ini, iaitu yang juga dinukilkan oleh Al-Imam Al-Gazali dalam kitabnya yang sama, iaitu:
“Kiranya seseorang kamu mencintai saudaranya, maka hendaklah diberitahukan kepadanya.".

Maka seorang isteri jangan jemu untuk mengungkapkan kata cinta kepada suaminya walaupun telah berkahwin berpuluh-puluh tahun.





Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

0 comments: