CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

14 July 2009

Disukai Isteri dari Suaminya

Terkadang ingin juga diluahkan , apa yang membuat isteri senang dalam kehidupan berumah-tangga. Apa yang diharapkan dari suaminya samada sikap dan sifat yang disukai oleh seorang isteri dari suaminya:

1. Penuh Pengertian

Seorang isteri akan berasa senang diberi perhatian , Ia senang jika suaminya memahami dan mengerti akan dirinya. Dalam suka dan dukanya. Dalam ceria dan sedihnya. Isteri senang suami mengetahui perasaannya. Misalnya, senang diberitahu pakaiannya yang mana yang paling disukai oleh suaminya. Atau masakannya yang mana yang paling lazat bagi suaminya. Bualan -baualan yang lembut amat dinantikan oleh seorang isteri. Bagi seorang isteri apa yang keluar dari lidah dan bibir suaminya adalah pesan cinta yang ingin ia sampaikan. Dan ia ingin tahu bagaimana suaminya menanggapi pesan cintanya itu. Tangisan seorang isteri itu memiliki sekian banyak makna, biasanya karena sedih, karena marah, karena terharu dan bahagia. Isteri senang jika suaminya bersabar untuk mengenal setiap jenis air mata yang menitis dari matanya. Pengertian ini menjadi bermakna bagi seorang isteri.

2. Setia

Kesetiaan adalah syarat utama cinta sejati. Seorang isteri ingin cinta suami itu hanya untuknya. Karenanya kecemburuan adalah sebagian dari cinta. Sapaan sayang di tengah kesibukan, walaupun hanya satu dua minit kata-kata yang disampaikan melalui telepon,walaupun hanya satu dua kalimat SMS, akan menjadi pengukuh kepercayaan. Hadiah yang diberikan: martabak kesukaannya, seikat bunga, atau sebuah jam tangan yang manis akan menguatkan cinta. Dan mengingat hari ulang tahun serta hari pernikahan akan menjadi bukti kesetiaan suami yang disukai seorang isteri.Tapi seorang isteri yang baik akan mengatakan, “Jangan karena takut kepadaku, kakanda bersikap setia. Karena Allah Maha Melihat. Itu yang mesti menjadi landasan kesetiaan.”

3. Sabar dan Pemaaf

Seorang isteri akan amat bersyukur jika suaminya mahu menerima seada dirinya. Suaminya mampu memaafkan dan bersabar atas kekurangan yang ada pada dirinya. Kadang-kadang isteri perlu waktu untuk membina dirinya. Ia perlukan waktu untuk memahami dirinya sendiri, ketika satu ketika ia tidak menjadi dirinya sendiri. Seorang isteri perlu mendapatkan nasihat, akan tetapi itu dilakukan dengan penuh kesabaran dan kasih sayang. Ini seperti Dalam Al-Quran:

“Kemudian keadaan orang beriman itu adalah saling menasihati dalam kesabaran dan dalam kasih sayang.” (QS. al-Balad);

“Dan jika kalian memaafkan, tidak memarahi, dan mengampuni mereka, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun dan Maha Penyayang.” (QS. at-Taghabun)

4. Teguh Hati dan Bersemangat

Seorang isteri senang melihat suaminya senantiasa berteguh hati dan bersemangat dalam
menyelesaikan berbagai tugas dan amanah. Ia senang suaminya mampu menunaikan tugas-tugas di luar rumah dan sekaligus membantu menyelesaikan permasalahan di rumah. Seorang isteri senang melihat suaminya yang romantik ,akrab dan erat , bermain dengan anak-anaknya dan sesekali memasak untuk keluarga, ada sentuhan hangat menyentuh relung jiwa seorang isteri.Bagaimana jika suaminya berada dalam lemah dan tidak berdaya dan bersemangat? Seorang isteri akan memberi sokongan dan ungkapan semangat asalkan ia melihat suaminya juga berusaha keras untuk melepaskan diri dari keadaan lemah ini.Bahkan isteri akan memberikan bantuan dan doa terbaik bagi suaminya.

5. Romantis

Seorang isteri senang jika suaminya sekali sekali mengekspresasikan rasa cinta dan kasih sayang. Isteri berasa senang jika suaminya romantis. Diantara ungkapan cinta suami-isteri adalah dalam hubungan intim. Seorang isteri senang jika suaminya memberikan kesenangan dan kepuasan pada salah satu keperluan cinta ini. Ia akan terbuka menyampaikan apa yang ia sukai, ketika suaminya mampu membuka percakapan dalam masalah ini secara tepat dan penuh kelembutan (tenderly).

6. Rapi dan Wangi

Seorang isteri suka suaminya rapi. Rapi menata rambut dan rapi berpakaian, bahkan dalam suasana santai. Kerapian yang disukai adalah kerapian yang alami dan melekat dalam kehidupan suami. Sikap suami yang bekerjasama dalam menjaga kerapian rumah juga disukai seorang isteri. Karenanya ketika seorang suami berinisiatif menyapu ruang tengah, membersihkan ruangan di dapur, atau membersihkan kamar tidur dengan membongkar tempat tidur secara rutin … Rapi, bersih dan wangi pada seorang suami membuat isterinya senang. Seorang suami boleh meminta isterinya memilihkan minyak wangi baginya. Ia akan membantu menyempurnakan penampilan diri suami oleh isterinya.

7. Ceria dan Ramah

Senyum ceria dan keramahan amat dihajatkan oleh seorang isteri. Senyum dan keramahan itu laksana angin sejuk di tengah padang pasir yang tandus. Berbagai kesibukan membuat jiwa isteri berasa lelah. Interaksi dengan anak-anak di rumah itu bukan pekerjaan yang ringan. Segenap potensi kejiwaan dan pikiran mesti ia curahkan. Kelelahan fizikal saja sangat memenatkan ditambah dengan bebanan fikiran memikirkan karenah anak-anak yang makin meningkat dewasa. Dan saat si anak lelah tertidur, ia mesti bersiap-siap memasak dan mengemaskan rumah bagi suaminya yang sebentar lagi pulang … Senyum dan sapaan sayang suami akan menjadi hiburan jiwa bagi sang isteri. Sikap humor juga amat membantu seorang isteri untuk selalu menjaga suasana riang hatinya. Ini semua akan membantu isteri untuk terus bersabar dan ikhlas dalam menunaikan tugas-tugasnya.

8. Menjadi Pemimpin yang Melindungi

Isteri memerlukan perlindungan yang membuatnya senantiasa merasa tenteram dan berasa selamat. Isteri menyukai sifat kepemimpinan pada suaminya. Kepemimpinan yang ia
harapkan adalah yang senantiasa mendamaikan jiwanya, mengukuhkan ruhaninya,
memberikan pencerahan demi pencerahan pada akalnya dan membantu menjaga kesegaran, keceriaan dan kesehatan tubuhnya. Kepemimpinan yang ia sukai adalah ketegasan dalam kelembutan. Yang menebarkan rasa cinta, bukan membuat takut.. Yang betul-betul menjadi pemimpin, bukan menjadi boss.

"RUMAH KU SYURGA KU DI MAHLIGAI DUNIAKU"

0 comments: