CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

06 January 2010

Berpoligami Sebagai satu Ibadah Kerana Allah





بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

Semoga kita semua sentiasa didalam naungan Rahmat dan Kasih SayangNya. Buat pertama kali ummi menulis sesuatu yang jarang berlaku di dalam masyarakat apabila seorang isteri memohon suaminya berpoligami dan isteri sedia untuk mencarikan calon isteri buat suaminya.

Bukan lah semudah mengungkap kata, "bang,kahwin la seorang lagi." Sebelum isteri berkata begitu, isteri telah bermujahadah, telah mohon petunjuk dan bertawakkal kepada Allah. Setiap saat isteri bermonolog dengan penciptanya, berdoa agar terus di mantapkan iman dan menetapkan hati di dalam membuat keputusan. Memang sesuatu yang jarang berlaku, apabila isteri yang menyaran suaminya agar berpoligami. Maka bila isteri mengusulkan perkara ini, bermakna isteri itu telah bersedia. Hanya mungkin suami yang belum bersedia,maka dia masih seseolah dalam kejutan. Adakah benar apa yang didengar dari mulut isterinya ini.

Inilah paradigma yang sukar untuk dilakukan di dalam masyarakat hari ini. Menyarankan pada suami untuk berpoligami. Seseorang isteri menyarankan suaminya berpoligami bukanlah bersebab, bukan mesti ada sebab kerana kekurangan diri atau sebagainya. Isteri mahu meningkatkan kualiti dalam beramal, dan menjadikan dengan bersabar, menjaga hati dari sifat tercela di dalam pergaulan hubungan sesama manusia sebagai satu ibadah kepada Allah SWT. Memag fitrahnya, pasti akan ada sifat tamak, cemburu, ingin menguasai, buruk sangka di dalam hati manusia. Tetapi itu semua merupakan jalan-jalan pintu syaitan untuk menghasut manusia menjadi orang yang dilaknat oleh Allah.



Maka jika kita berusaha menjaga hati dan diri dari sifat tercela ini, menjaga hati dari dimasukki oleh syaitan maka, itu juga merupakan satu ibadah kepada Allah. Bermakna isteri menyarankan suami berpoligami kerana Allah semata-mata. Ini yang dikatakan berpoligami tanpa sebab. Jika orang bertanya pun, pasti isteri atau suami tidak mempunyai jawapan,kenapa mahu berpoligami. Bukan kerana kurang kasih sayang, bukan kerana nafsu, bukan kerana tidak ada anak, bukan kerana sudah hambar dalam hubungan kasih sayang atau apa sahaja.

Hubungan suami isteri tetap hangat, mesra, intim dan bahagia. Tidak ada apa-apa kekurangan. Selama usia perkahwinan, hingga saat menyarankan suaminya berpoligami, isteri ditatang bagaikan mutiara, permata dan kaca oleh suaminya. Saling menyayangi dan mencintai. Kasih sayang dan cintai itu sangat utuh tanpa tergugat dalam apa jua keadaan. Semua ini terdidik kerana sifat saling percaya mempercayai yang ditanam sejak berumahtangga. Tidak ada sekelumit pun sifat curiga di dalam hati terhadap kasih sayang dan cinta di hati suami isteri.

Maka baik isteri atau suami mahu menjadikan berpoligami ini sebagai satu ibadah kerana Allah semata-mata. Semoga apa yang diinginkan oelh suami atau isteri diredhai Allah dan terus memantapkan iman dan hati di jalan Allah. Semoga isteri yang hadir nanti akan lebih mengintimkan kasih sayang dan cinta antara 3 manusia ini. Ya Allah, mantapkan, sempurnakan iman mereka dan tetapkan mereka dijalan MU,Ya Allah. Peliharan mereka agar sentiasa berada di dalam Islam, Iman,Ihsan yang sempurna dan mati di dalam redha MU.


0 comments: