CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

23 January 2010

SENTIASA BERGANTUNG HATI DENGAN ALLAH TA'ALA




بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Semoga Allah menunjukki kita jalan kebenaran. Semoga kita sentiasa didalam limpahan Nur RahmatNya. Semoga Kita tidak mati melainkan didalam Iman dan Islam.
Sepanjang usaha-usaha membuat persediaan sebelum perkahwinan dan juga setelah mendirikan rumahtangga, kedua-dua pihak jangan lupa untuk sentiasa berhubung dengan Allah Ta'ala dengan cara bertaubat, berzikir dan berdoa.

Ini adalah diantara kunci Rahsia yang paling penting bagi orang2 beriman kerana mereka yakin tiada kuasa dan kekuatan dapat memberikan pertolongan melainkan Allah Ta'ala.

Firman Allah Ta'ala:
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk;
(Al-Baqarah: 45)


Firman Allah Ta'ala:
"Tidakkah engkau mengetahui bahawa sesungguhnya Allah Yang Menguasai segala alam langit dan bumi? Dan tiadalah bagi kamu selain Allah sesiapapun yang dapat melindungi dan yang dapat memberi pertolongan.
( Al-Baqarah :107)



Taubat memberishkan diri dari dosa2 yang disedari atau yang tidak disedari. Kerana bagaimana hebat dan teliti pun perancangan dan penyusunan kita, kita tidak terlepas dari kesilapan dan kesalahan, samada kesalahan teknikal dalam usaha menjayakan majlis2 atau kesalahan2 yang membawa kepada pelanggaran hukum agama. Dengan melakukan taubat mudah-mudahan Allah Ta'ala mengampuni kesalahan dan dosa-dosa kita yang tidak disedari.



Firman Allah Ta'ala:
"(Iaitu) orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan yang keji, kecuali salah silap yang kecil-kecil (yang mereka terlanjur melakukannya, maka itu dimaafkan). Sesungguhnya Tuhanmu Maha Luas keampunanNya. Dia lebih mengetahui akan keadaan kamu semenjak Dia mencipta kamu (berasal) dari tanah dan semasa kamu berupa anak yang sedang melalui berbagai peringkat kejadian dalam perut ibu kamu; maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu (bahawa kamu suci bersih dari dosa). Dialah sahaja yang lebih mengetahui akan orang-orang yang bertakwa.
(An-Najm :32)"e



Zikrullah memberikan ketenangan dan kedamaian didalam hati serta Rahmat Allah yang melimpah-limpah.

Firman Allah Ta'ala:
(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan "zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.
(Ar-Rad :28)


Firman Allah Ta'ala:
“Kerana itu, ingatlah kamu kepada Ku, niscaya Aku ingat (pula) kepadamu (dengan memberikan Rahmat dan Pengampunan)”. (Al Baqarah : 152)


Seterusnya.....
Mohonlah kepada Allah setiap hari mulai dari hari pertunangan agar dilindungi dari tipudaya nafsu dan Iblis. Mohonlah agar diberi kemudahan dalam menguruskan persediaan menghadapi hari perkahwinan. Mohonlah agar rumahtangga yang akan dibina nanti tetap teguh dan penuh keberkatan dan kebahagiaan hingga akhir hayat.

Lebih utama lagi mohonlah keberkatan doa orang2 yang saleh kerana sangat maqbul doa-doa mereka.

Lazimkan diri dengan zikrullah samada sewaktu bersendirian atau membuat persediaan majlis2 atau setelah mendirikan rumahtangga, akan mendatangkan keampunan Allah, memberikan ketenangan jiwa dan Rahmat Allah yang melimpah2 kepada penghuni rumah berkenaan.

Abu Hurairah Radhiallahu 'Anh memceritakan beliau mendengar Rasulullah Salla-Allahu 'Alaihi Wasallam bersabda:

"Tidak ada jemaah yang duduk sambil berzikrullah melainakn dikerumunilah mereka oleh malaikat, diliputinya mereka dengan Rahmat, diturunkan ke atas mereka ketenangan dan disebutkan mereka oleh Allah Ta'ala di hadapan mereka yang berada di sisiNya.

Dalam kehidupan harian, kita seringa didatangi berbagai ujian, cobaan. Adakalanya ujian dan cobaan ini terlalu berat untuk dipikul terutama setelah mendirikan rumahtangga. Tetapi Insya Allah, bagi mereka2 yang tetap mendirikan zikrullah samada dalam diri mereka apalagi mengerjakannya bersama keluarganya akan mendatangkan kelapangan dan ketenteraman jiwa.

Ini kerana hati orang sentiasa mengamalkan zikrullah, dipenuhi dengan ingatan, harapan dan penyerahan penuh kepada Allah Ta'ala. Dia tahu bahawa Allah Ta'ala akan memberikannya jalan keluar. Dia yaqin bahwa Tuhan yang menjadikan kesakitan padanya akan menunjukki jalan untuk menyembuhkannya. !

Hatinya yang penuh dengan cahaya zikrullah ini juga melimpah-limpah dan memberi kebaikan kepada isteri dan anak2 serta seisi keluarganya. Dalam erti kata memberikan ketenangan dan meleraikan kekusutan dan kekeliruan.


Sesungguhnya hati orang yang sentiasa berzikir adalah hati yang sentiasa hidup subur dengan keimanan dan ketaqwaan.

Abu Musa Radhialllhu 'Anh menceritakan bahawa Rasulullah Salla-Allahu 'Alaihi Wasallam bersabda:

"Perbandingan orang yang berzikir dengan orang yang tidak berzikir adalah seperti oarang yang hidup dengan orang yang mati. Orang yang tidak berzikir itu adalah seperti orang mati."



Abu Hurairah Radhiallahu 'Anh memberitahu bahawa Rasulullah Salla-Allahu 'Alaihi Wasallam bersabda:

" Allah Ta'ala berfirman: Sesungguhnya, Aku adalah sebagaimana yang disangkakan oleh hambaku, adalah Aku bersamanya apabila dia mengingati Aku, jika dia mengingat aku di dalam hatinya, maka Aku mengingati dia dalam hatiKu, dan jika dia mengingati aku dalam jemaah, maka Aku ingati dia dalam jemaah yang lebih baik ( iaitu dalam jemaah para malaikat).Apabila hambaku mendekatiku sejengkal, maka aku dekati dia sehasta. Apabila dia mendekati Aku sehasta Aku dekati dia sedepa. Dan apabila dia datang mendekati akudengan berjalan, maka Aku dekati dia dengan berlari."


Tiada kurnia yang lebih besar dan lebih menguntungkan diri seseorang selain daripada dirinya di ingati dan disebut2 oleh Allah dalam diriNya dan di dalam Majlis2 berserta malaikatnya yang mulia. Orang ini berserta keluarganya dalam perhatian, keampunan dan kebahagiaan.





Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

0 comments: