CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

24 January 2010

ILMU MENGURUS RUMAHTANGGA



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Semoga Allah menunjukki kita jalan kebenaran. Semoga kita sentiasa didalam limpahan Nur RahmatNya. Semoga Kita tidak mati melainkan didalam Iman dan Islam.
Dalam agama, apa saja amal tanpa ilmu adalah batal dan boleh membawa kepada kesesatan!

Dalam mendirikan rumahtangga bakal suami isteri wajib mengetahui hak, tugas dan tanggungjawab masing2, terutama pihak suami wajib mengetahui segala hal ehwal mengurus isteri dan anak2nya kerana dia adalah pemimpin yang akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak!

Firman Allah Ta'ala:

"Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari Neraka yang bahan-bahan bakarannya: Manusia dan batu (berhala)..............( At-Tahrim :6)


Sabda Rasulullah Salla-Allahu 'Alaihi Wasallam:
Kamu semua adalah pemimpin dan kamu semua juga bertanggungjawab terhadap yang dipimpinnya." (Hadis riwayat At-Tarmizi daripada Ibn Umar)

Seorang lelaki yang bakal menjadi suami wajib mengetahui beberapa hak dan amanah yang terpikul keatas bahunya. Diantara pokok2 penting :

1. Wajib mengetahui cara-cara memimpin isteri dan anak2nya kepada Allah Ta'ala.
2. Wajib mengetahui cara-cara serta halal dan haram didalam menggauli isterinya.
3. Wajib mengetahui adab2 kepada kepada ibubapa dan mertua setelah berkahwin.

Demikian seorang isteri wajib mengetahui hak dan tanggungjawabnya sebagai isteri. Diantara yang terpenting:

1. Wajib mengetahui kewajipan dan adab2 dengan suami serta mengetahui perkara2 yang boleh menjatuhkan dia kedalam penderhakaan kepada suaminya.
2. Wajib mengetahui cara-cara mengurus rumahtangganya.
3. Wajib mengetahui adab2 kepada ibubapa serta mertuanya setelah berkahwin.



Ini kerana tanpa mengetahui kewajipan2 ini, maka banyak pelanggaran hukum dan adab akan berlaku samada dari satu pihak atau kedua-duanya. Apabila perintah Allah dan RasulNya dilanggar maka tiada lagi keberkatan didalam rumahtangga itu. Walaupun mungkin sekali suami isteri kaya raya tetapi mereka tidak akan mendapat ketenangan. Kerana hakikat ketenangan dan kebahagian adalah limpahan Rahmat Allah Ta'ala kepada hamba2nya yang bertaqwa iaitu mereka2 yang sentiasa mematuhi adab dan perintah Allah dan RasulNya.

Firman Allah Ta'ala:
"Untuk mereka sahajalah kebahagiaan yang menggembirakan di dunia dan di akhirat; tidak ada (sebarang perubahan pada janji-janji Allah yang demikian itulah kejayaan yang besar."
(Yunus :64)


Apabila seseorang lelaki yang bakal mendirikan rumahtangga tidak mengetahui kewajipannya terhadap isterinya, maka kemungkinan besar dia melakukan kezaliman terhadap isterinya. Seperti tidak memberi nafkah zahir atau nafkah batin kepada isterinya adalah diantara perkara2 yang boleh membawa kepada perselisihan dan keruntuhan keluarga. Si suami pula pasti menanggung dosa akibat perbuatannya.

Atau bakal isteri yang tidak mempelajari selok belok adab dan kewajipan terhadap suami, akan mudah terjatuh kepada penderhakaan yang menjadikan ibdahnya ditolak dan menerima kemurkaan Allah Ta'ala. Seperti yang dibicarakan sebelum ini, perkara ini seringkali tidak disedari oleh isteri disebabkan tiada persediaan dan pengetahuan yang cukup sebelum berkahwin.

Jika suami dan isteri dalam kejahilan, banyak sekali pelanggaran hukum akan berlaku. Selain itu pihak yang tidak mendapat hak yang sepatutnya dia terima, pasti akan kecewa dan marah. Perasaan marah dan kecewa yang berterusan akan membawa kepada tekanan jiwa dan pelbagai masalah yang akhirnya menjadikan rumahtangga menjadi porak poranda.

Bagi mereka yang bakan mendirikan rumahtangga, carilah pengetahuan yang cukup bukan sahaja syarat2 untuk lulus sijil perkahwinan, tetapi lebih dari itu wajib mempelajari hukum dan adab2 halus didalam menghadapi alam berumahtangga.






Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

0 comments: