CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

17 January 2010

"Jatuh Hati" atau "Jatuh Cinta"?


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Semoga Allah menunjukki kita jalan kebenaran. Semoga kita sentiasa didalam limpahan Nur RahmatNya. Semoga Kita tidak mati melainkan didalam Iman dan Islam.

Ini satu lagi siri kisah cinta insan.....!
Nasihat buat yang taat...

Allah Ta'ala menjadikan sekalian makhluk dari sifat kasihNya (cintaNya). Dan dia juga mencampakkan sifat kasih, cinta ini kedalam hati insan-insan ini....... Agar dengan sifat kasih,cinta ini insan dapat hidup aman damai.

Allah Ta'ala menjadikan sifat ingin mencintai antara lelaki dan wanita TETAPI pada masa yang sama Dia menentukan cara supaya kasih dan cinta yang terjalin melalui cara yang halal dan diredhai Allah agar ianya terbeza dengan haiwan.

Kita perlu bezakan antara 'jatuh hati' atau 'jatuh cinta' kepada seseorang dengan perbuatan 'bercinta' yang dilakukan oleh mereka2 yang terkena hasutan syaitan. 'Jatuh hati' atau 'jatuh cinta' adalah sesuatu diluar kawalan seseorang. Ianya berlaku mungkin disebabkan banyak faktor ; Seperti melihat akhlak yang menyenangkan atau kerana kehalusan budi dsb.

Contoh yang terbaik adalah adalah peristiwa yang berlaku keatas Siti Khadijah رضى الله عنها yang jatuh hati dengan akhlaq junjungan besar Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Iaitu keadaan yang berlaku secara semulajadi didalam hati tanpa dipaksakan. Ini yang dinamakan naluri insan yang dijadikan oleh Allah Ta'ala yang harus berlaku atas setiap insan yang 'normal' keadaan zahir batinnya. Maka segeralah beliau menghantar wakilnya untuk menyampaikan hajat hati beliau kepada Rasulullah صلى الله عليه وسلم.





Sementara perbuatan 'bercinta' seperti yang dilakukan oleh remaja2 zaman ini yang terkenal dengan berbagai istilah 'couple' , berdua-duan, 'dating' , makan minum bersama, berbual2 melalui telefon, sms, email dengan ungakpan2 cinta dan seumpamanya adalah daripada dorongan nafsu kejahatan dan hasutan syaitan ternyata HARAMNYA.

Dengan demikian sebaik-baiknya bagi seseorang lelaki yang jatuh hati pada seorang wanita, dan ingin menjadikan dia isterinya hendaklah solat hajat dan istikharah memohon petunjuk Allah Ta'ala samada pilihannya itu baik baginya. Setelah membuat istikharah 3 hari turut2, jika jawapan yang didapatinya 'ya' maka hendaklah memaklumkan kepada ibubapanya tentang hajat hatinya supaya mereka menguruskan pinangan kepada wanita tersebut.

JANGAN sekali-sekali lanjutkan rasa hati dengan perbuatan bercinta yang diharamkan oleh Allah dan RasulNya. Kerana perbuatan berkasih sayang dan bercinta-cinta ini akan membawa kerosakan pada diri dan bakal zuriat yang akan dilahirkan.



وَلاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَى إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَآءَ سَبِيلاً

Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).
( Al-Isra 32)


Sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم,

"Zina mata dengan melihat, kedua telinga zinanya mendengar, lidah zinanya bercakap, tangan zinanya berpegangan, kaki zinanya melangkah dan hati yang berhasrat, membayangi,dan berharap. Semua itu dibenarkan oleh kemaluan atau digagalkannya." (HR Bukhari).


Pesanlah selalu pada diri sendiri dan pada sahabat, anak2 semua :

Benih yang baik dan bersih akan menghasilkan pohon yang subur dan buah yang baik.
Benih yang kering dan rosak akan menghasilkan pohon yang kering kontang dan buah yang busuk.

Wallahu A'lam.

0 comments: