CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

19 January 2010

SUAMI YANG BAIK, PENYAYANG DAN PEMAAF




بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Semoga kita semua didalam RahmatNya dan kasih sayangNya.

Allah Ta’ala memerintahkan berlaku ma’ruf terhadap isteri sebagaimana FirmanNya :

"………………Dan bergaullah dengan mereka dengan cara yang baik……………." (An-Nisa': 19).

Dari Tafsir Jalalain :
(dan pergaulilah mereka secara patut) artinya secara baik-baik, biar dalam perkataan maupun dalam memberi nafkah lahir atau batin. (Maka jika kamu tidak menyukai mereka) hendaklah bersabar (karena mungkin kamu tidak menyukai sesuatu tetapi Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak). Siapa tahu hal itu dilakukan-Nya misalnya dengan menganugerahimu anak yang saleh.

Dari Tafsir Ibnu Kathir :
Dengan perkataan2 yang baik, layan mereka dengan kasih sayang dan jadikan diri kamu di sukai sebagaimana kamu juga mengahrapkan seperti itu dari mereka.

Sabda Rasulullah Sallallahu ‘Alayhi WaSallam :
“Lelaki yang paling baik ialah yang amat baik terhadap isterinya,dan aku adalah yang paling baik terhadap isteriku.Tidak ada seseorang yang memuliakan wanita,kecuali dia seorang yang mulia.Tidak ada yang menghina wanita,kecuali oarang yang rendah pekertinya”-( Abu Daud)


Perintah Allah dan RasulNya menunjukkan seorang suami wajib bergaul dengan isterinya dengan ma’ruf iaitu dengan baik. Iaitu dengan pekataan2 yang lemah lembut dan penuh kasih sayang. Seorang isteri menjadi pakaian kepada suaminya, menjadi penawar ketika dukanya, menjadi benteng penutup kejahatan syahwatnya, menjadi teman, pengikut setia dan kekasihnya.



Maka sangat wajar seorang suami membalas kasih isterinya dengan kasih sayangnya pula. Walau bagaimanapun perkara ini tidaklah semudah yang difikirkan. Tidak semua pasangan dapat menjadi pasangan yang ideal sebelum ianya diusahakan oleh kedua pihak terutama suami sebagai ketua keluarga. Pada awal perkahwinan semuanya nampak indah. Tetapi setelah masa berlalu, kemungkinan berlaku pergeseran dan pertentangan. Maksudnya adalah seringkali terjadi si isteri menjadi tidak ta’at, melawan perintah suami,

Pada diri seorang wanita terdapat banyak kebaikan seperti sifat lemah lembut, sifat mengasihani orang lain dan bersifat penyayang. Dipandang di suatu sudut lain wanita dijadikan dengan beberapa sifat kelemahan dan kekurangan. Kelemahan dan kekurangan ini menyebabkan dia sering terjatuh kepada mengikut hawa nafsunya. Dia mudah terpengaruh dengan pujukan manusia, hawa nafsu dan bisikan syaitan.

Kata Imam Ghazali : “Seorang wanita sentiasa cenderung kepada melakukan kesalahan dan kesilapan.”

Diantara kesilapan /kesalahan seorang isteri samada disedari/ tak disedari adalah :
1. Melawan cakap suami.
2. Mengeluarkan perkataan2 merendahkan /memandang rendah pada suami.
3. Mengeluarkan perkataan2 yang menyakitkan hati suami.
4. Tidak melayan suami sebagaimana yang dituntut.
5. Abaikan perintah suami.


Jika terjadi perkara2 demikian seorang suami perlu bersabar dan tetap membimbing isterinya tanpa jemu. Dia tidak patut merasa marah berlebihan, atau menengking dengan kata2 kesat atau membuat berbagai ugutan. Si suami perlu tanamkan dalam dirinya wasiat Nabi Sallallahu ‘Alayhi Wasallam:

Daripada Jabir bin Abdullah katanya, Rasulullah bersabda: :"Takutlah kamu kepada Allah tentang tanggungjawab terhadap isteri , kerana sesungguhnya kamu telah mengambil mereka dengan amanah Allah dan kamu menghalalkan kehormatan mereka dengan kalimah Allah. Hendaklah kamu memberi makan dan pakaian kepada mereka dengan cara yang baik.” (Ibn Majah)


Diantara tindakan2 yang ma’ruf dan dituntut keatas suami adalah :

1. Sentiasa memberi didikan dan bimbingan

2. Bersabar diatas perkataan dan perbuatannya yang menyinggung perasaannya

3. Sentiasa curahkan kasih sayang kepada nya walaupun pada zahirnya hatinya sakit

4. Sentiasa maafkan kesalahannya

5. Sentiasa berdoa agar Allah Ta’ala membukakan pintu hati istrinya kepada ketaatan.

Penting : penjagaan

Apa yang kita maksudkan tolak ansur , bertimbangrasa dan memaafkan kesalahan isteri adalah perkara2 berkaitan diri suami yang boleh suami tolak ansur dan lemah lembut dengannya.

Tetapi dii sini kita tidak bermaksud membiarkan isteri berbuat sesuka hati berbuat perkara2 yang bertentangan dengan agama seperti :

1. Keluar rumah sesuka hati
2. Berhubung dengan lelaki yang bukan muhrim (tanpa sebab yang diharuskan agama seperti muamalah atau urusan kerja.)
3. Bergaul bebas dengan lelaki bukan muhrimnya.
4. Tidak menutup auratnya.
5. Tidak menunaikan solat atau kewajipan agama yang lain.

Dalam hal demikian maka tiada tolak ansur melainkan wajib atas suami memerintahkan ta’at dan menjauhi larangan Allah. Jika si suami biarkan keadaan tersebut maka dia termasuk ‘dayus’ dan telah khianat kepada Amanah Allah dan RasulNya.

Huraian : Tidak kelihatan tetapi wujud

Ada isteri menda'wa si suami tidak pernah atau jarang sekali mengucapkan sayang atau kasih kepada mereka.

Dalam hal ini si isteri perlu menilai kembali diri isteri samada telah melakukan ta'at atau tidak.

Seorang suami yang beriman dan takut kepada Allah, sangat sayang kepada isterinya walaupun isterinya sering menderhaka kepadanya, sering menyakiti hatinya. Dia tetap mendoakan kebaikan dan memohon keampunan untuk isterinya. Dia akan sentiasa membimbing nya dengan zikir dan wirid tanpa disedarinya. Dia akan sentiasa membimbing tangan isteri serta keluarganya kepada Allah Ta'ala tanpa disedari. Inilah kasih sebenar. Iaitu kasih kerana Allah. Membawa isteri dan keluarga menghadap Allah zahir dan batin. Dia tetap menyayangi isterinya walaupun tidak melafazakannya dengan perkataan.

Seoang isteri yang ingin melihat curahan kasih suaminya secara zahir, perlu sediakan dirinya sebagai isteri yang ta'at dan redha dengan suaminya. Dia perlu sentiasa waspada terhadap perkataan ,perbuatan dan tingkahlakunya agar tidak mencedarakan hati suaminya.

Sungguh kasih seorang suami (yang benar2 beriman) tidak terduga kerana didalamnya kasih Ilahi yang tidak bertepi.!





Amat benar sekali. Memang ada suami yang sukar untuk mengucapkan kata-kata sayang kepada isterinya. Namun ia terserlah melalui perbuatan seperti jika mengajak solat berjemaah jika isteri leka dengan sesuatu tugas. Atau isteri mahu bersolat dahulu kerana melihatkan suami masih ada kerja, dan suami tegur "hai, nak pergi syurga sorang diri ke?" Kenapa suami tegur begitu? Sebab isteri solat sendirian,ganjaran pahala sedikit, namun jika isteri bersabar menunggu sebentar untuk solat berjemaah,maka ganjarannya lebih tambahan imamnya suami sendiri.

KAsih sayang suami juga terzahir melalui ambik berat, kerap telefon bila berjauhan (masing-masing di tempat kerja)sekadar bertanya "buat apa tu?" Membelikan buah atau sayur kegemaran isteri.

Dan yang paling utama, selalu berzikir dan berdoa. Apa tujuan zikir? Agar selalu ingat Allah, agar selalu di dalam pimpinan Allah dan dapat melaksanakan tanggungjawap bukan setakat untuk diri sendiri tetapi kepada isteri,anak-anak, keluarga dan masyarakat. Apa tujuan doa jika bukan memohon keselamatan , kesejahteraan, kebahagiaan dunia dan akhirat untuk isteri , anak-anak dan keluarga? Selalu memohon redha, rahmat dan kasih sayang Allah untuk isteri, anak-anak dan keluarga. Itulah kasih suami sebenarnya, yang tidak terlafaz melalui kata-kata.

Manakah lebih bagus sering mendengar ucapan sayang atau sekali sekala ucapannya " abang redha ke atas mu sebagai isteri dan ibu kepada anak-anak abang."





1 comments:

CETUSAN SEIKHLAS RASA said...

N3 yang wajib baca bagi mereka yang telah berkahwin... Suka n3 ni.