CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

18 January 2010

Keizinan Berkursus Pada Isteri yang bekerjaya



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Soalan:

Kalau isteri hendak menghadiri kursus di luar atas arahan ketua, tetapi suami tidak izinkan. Apakah pandangan Ustaz?

Ada seorang ustaz mengatakan, apabila kita mengizinkan isteri kita bekerja, bermakna, segala arahan tempatnye bekerja, automatik kita redha.


Jawapan:

Masalah ini dan yang seakan serupa sering terjadi didalam masyarakat kita, berdasarkan hakikat bahawa ramai wanita/isteri zaman ini keluar bekerja. Keadaan diri mereka dan pergaulan mereka diluar dan di tempat kerja sering menjadi fitnah dan mengakibatkan pergolakan rumahtangga.

Sebelum memberi jawapan spesifik kepada persoalan, ada baiknya kita melihat kedudukan suami, kedudukan isteri serta tanggungjawab mereka masing2. Bagaimana isteri bekerja. Peraturan2 yang perlu dipatuhi oleh pekerja. Hukum hadiri kursus jabatan dan yang berkaitan dengan gaji/pendapatan.



KEDUDUKAN SUAMI DALAM ISLAM

Kedudukan seorang suami didalam keluarga seperti perintah Allah Ta'ala :



﴿الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَآ أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَلِهِمْ فَالصَّـلِحَـتُ قَـنِتَـتٌ حَـفِظَـتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللَّـتِى تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِى الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلاَ تَبْغُواْ عَلَيْهِنَّ سَبِيلاً إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيّاً كَبِيراً ﴾

Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemuliharaan Allah dan pertolonganNya dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur dan (kalau juga mereka masih degil) pukullah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar. ( An-Nisa :34)


Sabda Rasulullah Sallallahu Alayhi WaSallam :

Dari Ummul Mu'minin Aisyah Rasdiallhu Anha, mengatakan :

"Ya Rasulullah, siapakah orang yang mempunyai hak sepenuhnya ke atas seorang isteri?" Baginda menjawab : "Suaminya". Aku bertanya lgi ; "Siapakah orang yang mempunyai hak sepenuhnya keatas seorang suami?" Baginda menjawab, "Ibunya" (Riwayat Al-Hakim)



Rasul yang mulia Shallallahu ‘alayhi Wa sallam telah bersabda:


لَوْ كُنْتُ آمُرُ أَحَدًا أَنْ يَسْجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرْتُ الْمَرْأَةََ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا وَلاَ تُؤَدِّي الْمَرْأَةُ حَقَّ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ عَلَيْهَا كُلَّهُ حَتَّى تُؤَدِّيَ حَقَّ زَوْجِهَا عَلَيْهَا كُلَّهَا حَتَّى لَوْ سَأَلَهَا نَفْسَهَا وَهِيَ عَلَىظَهْرِ قَتَبٍ لَأَعْطَتْهُ إِيَّاهُ

“Seandainya aku boleh memerintahkan seseorang untuk sujud kepada orang lain nescaya aku perintahkan seorang isteri sujud kepada suaminya. Dan tidaklah seorang istri dapat menunaikan seluruh hak Allah Subhanahu wa Ta’ala terhadapnya hingga ia menunaikan seluruh hak suaminya. Sehingga jika suaminya meminta dirinya (mengajaknya jima’) sementara ia sedang berada di atas pelana (yang dipasang di atas unta) maka ia harus memberikannya (tidak boleh menolak).” (Riwayat Ahmad)


Perintah Allah dan hadis2 Rasul ini dijadikan hujjah yang kuat oleh Ulama2 menunjukkan betapa seorang suami itu mempunyai hak paling tinggi atas isterinya, melebihi ibubapanya sendiri. Apa lagi majikan atau pemimpin2 lain walaupun pemimpin islam.

Dengan demikian seorang isteri wajib mentaati suaminya dalam segala keadaan kecuali suami memerintahkan berbuat ma'siat. Maka ketika itu haram menta'atinya.


MASALAH WANITA BEKERJA

Sebenarnya ini adalah satu tajuk yang sangat panjang untuk dibincangkan. Sebagai ringkasan kita katakan bahwa sesungguhnya berdasarkan keterangan Al-Qur'an dan Hadis Nabi tempat seorang wanita adalah di rumah melayan suaminya dan mendidik anak2nya. Tetapi ulama2 berfatwa, ada kelonggaran /di beri keringanan pada isteri keluar bekerja/khidmat diluar dengan syarat2 berikut :

1. Khidmatnya diperlukan oleh kaum wanita seperti doktor, guru, bidan dsb

2. Pendapatan suami kurang/tidak mencukupi untuk menyara keluarganya.

3. Isteri perlu membayar hutang dan suami tak mampu untuk membayarnya.


Dalam semua keadaan diatas wajib pula mematuhi hukum2 berikut :

1. Mendapat keizinan suami
2. Menutup aurat dan menjaga batas pergaulan dengan bukan muhrim
3. Pekerjaan tersebut sesuai dengan sifat kewanitaannya.



ADAKAH MESTI HADIR KURSUS JABATAN


Ini bergantung kepada keadaan mula2 t/tangan kontrak perjanjian pekerja-majikan. Jika termaktub didalam perjanjian tersebut, pekerja mesti menghadiri kursus sebagai syarat bekerja atau ianya merupakan sebahagian tugasnya didalam pekerjaan tersebut, maka ianya menjadi kewajipan. Sebaliknya jika ianya tidak termaktub didalam perjanjian dan ianya diadakan sebagai tambahan, maka tidak menjadi kewajipan. Jika seorang pekerja tidak hadir dalam keadaan ini, ianya tidak menjejaskan pendapatannya.

Dalam keadaan pertama jika didapti ada unsur2 yang bercanggah dengan agama seperti pergaulan bebas, pendedahan aurat dll maka suami berhak melarangnya, bahkan wajib melarangnya. Seperti contoh syarikat2 mengadakan kursus2/lawatan/rombongan bercampur lelaki perempuan tanpa batas yang diizinkan syara', maka haram menghadirinya dan suaminya wajib melarangnya. Jika seorang suami setelah mengetahui keadaan majlis/perjumpaan/kursus/lawatan yang mengandungi unsur2 haram, masih mengizinkannya maka dia adalah dayus dan akan menanggung dosa isterinya itu.


(Rujukan utama : Ghunyah Li Talibil Haqq, Ihya Ulumuddin, fatwa2 Shaikh Faraz Rabbani, Shaikh Wasim Ashrafi )

Wallahu A'lam


0 comments: