CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

20 January 2010

PENYERAHAN PENUH ISTERI KEPADA SUAMINYA



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Semoga kita semua didalam RahmatNya dan kasih sayangNya.

Penyerahan mutlak isteri kepada suaminya mengandungi hikmah yang sangat besar didalam usaha mencari kebahagiaan pasangan suami isteri disamping menjaga keamanan dan ketenangan keluarga.

Seorang isteri wajib menyerahkan seluruh jiwa raganya kepada tadbir suaminya. Pilihannya adalah pilihan hati suaminya. Kesukaannya adalah kesukaan suaminya. Keinginannya adalah keinginan suaminya. Dia gembira melihat suaminya gembira, Dan dia akan berduka jika suaminya berduka.

Didalam urusan harian banyak perkara memerlukan pertimbangan dan keputusan. Seorang isteri yang bijak akan sentiasa merujuk kepada suaminya dalam melaksanakan kewajipannya sebagai pembantu kepada suaminya. Kerana dia tahu keberkatan pekerjaan rumahtangganya dan kejayaan dirinya bergantung kepada keredhaan suaminya.

Imam Turmuzi meriwayatkan dari Ummu Salamah Radhiallahu 'Anha, ia berkata ia mendengar Sabda Rasulullah Salla-Allahu 'Alaihi wa Sallam bersabda ;

"Sesiapa pun wanita yang meninggal dan suaminya redha kepadanya, maka ia masuk syurga" (Hasan Sahih)


Isteri seperti ini akan mendapat kasih sayang dan keredhaan suaminya. Kasih sayang dan keredhaan ini yang membawa keberkatan didalam hubungan suami isteri dan didalam rumahtangga seluruhnya. Semua urusan akan mendapat kemurahan Allah Ta'ala dan pertolonganNya.

Contoh yang unggul adalah Sayyidatina Fatimah Az-Zahra', putri kesayangan Rasulullah Salla-Allahu 'Alaihi wasallam yang menenggelamkan seluruh keinginannya dibawah kehendak suaminya. Beliau memenuhi ruang mata dan hati suaminya sehingga tiada lagi yang diharapkan melainkan redha Allah melalui redha suaminya.



Seorang isteri tidak akan dapat kasih sayang suaminya jika dia bertindak membelakangkan suaminya dalam urusan rumahtangga. Apa lagi jika dia sering melawan cakap suaminya. Maka hilanglah keberkatan, binasalah kebahagiaan.!

Walaupun si isteri seorang yang berpengaruh dan mempunyai kedudukan di sisi masyarakat, atau pengarah syarikat atau Guru Besar atau apa saja, apabila kembali ke rumah dia tetap menjadi suri rumah sebagai pembantu suaminya. Dia tetap merendahkan diri kepada suaminya kerana suami adalah pemegang kunci kejayaannya dunia akhirat. Dia tetap menanti keputusan suaminya dalam segala hal walaupun dia terkenal bijak didalam menilai sesuatu perkara.



Allah telah mengangkat suami sebagai pemimpin keluarga maka Allah Ta'ala akan memberikan pimpinannya dalam mengurus isteri dan rumahtangganya. Jadi si isteri jangan memandang rendah pada suaminya walaupun dia seorang yang kurang harta dan atau kurang sedikit pelajarannya. Sebaliknya dia mesti menjunjung tinggi dan muliakannya. Dan berusaha sungguh2 mencari redhanya.

Firman Allah Ta'ala:
" Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemuliharaan Allah dan pertolonganNya dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur dan (kalau juga mereka masih degil) pukullah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar. (An-Nisa: 34)


Redha Allah atas redha suami kepada isterinya. Pasangan suami isteri yang mendapat redha Allah, itulah kebahagiaan abadi!


Sebaliknya membelakangkan suami apalagi menderhaka kepadanya, bukan sahaja mendatangkan kerosakan didalam rumahtangga tetapi lebih buruk lagi kerugian di akhirat kelak .

Sabda Rasulullah Sallallahu 'Alaihi WaSallam :

"Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri daripada kaum wanita." Maka menangislah mereka dan bertanya salah seorang daripada mereka: "Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir ?" Baginda menjawab : "Tidak, mereka ini ialah mereka yang menggunakan lidah menyakiti hati suami dan tidak bersyukur akan nikmat yang disediakan oleh suaminya."
(Muslim)





Huraian : Menghadapi suami tidak bertanggungjawab, tidak menunaikan haq

Tidak dapat dinafikan kemungkinan berlakunya keadaan2 seperti ini.  Suami tidak memberikan nafakah zahir atau nafkah batin atau kedua2nya. Si isteri terpaksan menelan segala kepahitan dan penderitaan.

Dalam keadaan begini, si isteri perlu juga berhati-hati agar tidak mengeluarkan kata2 atau melakukan suatu perbuatan yang boleh membawanya kepada jatuh derhaka.  Umpamanya caci makinya atau bertindak terburu2 minta perceraian atau sebagainya. Suaminya tetap ketua keluarganya dan pemimpinnya dan dia tetap memegang amanah tersebut sehingga dia di panggil kembali oleh Allah Ta'ala. Dia akan menghadap Allah Ta'ala untuk menjawab segala persoalan dan amanahnya.  Si isteri adalah tetap sebagai pembantu dan penolongnya dalam menguruskan rumahtangga suaminya.  Dia tidak boleh mengatasi suaminya dalam hal pimpinan ini. Si isteri juga akan ditanya tentang perlakuannya.

Dengan demikian cara terbaik ialah jangan melawan. Sebaliknya perlulah laksanakan tanggungjawabnya sebagai isteri. Dan cuba usahakan perkara2 berikut. Mudah2an Allah Ta'ala mendatangkan pertolonganNya.

1. Berbincang dengan suami dengan baik....elakkan menaikkan suara.

2. Berdoalah banyak2 agar Allah Ta'ala membuka pintu hati suaminya dan berbuat ihsan dengannya.

Mudah2an dengan sifat kelembutannya dan doanya yang sungguh2, suaminya berubah kebaikkan...!





Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,

0 comments: