CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

22 January 2010

PERTEMUAN PERTAMA YANG INDAH




بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Semoga Allah menunjukki kita jalan kebenaran. Semoga kita sentiasa didalam limpahan Nur RahmatNya. Semoga Kita tidak mati melainkan didalam Iman dan Islam.

Bagi pasangan yang benar2 mematuhi hukum agama sebelumnya, ini adalah saat yang sangat menggembirakan kerana mereka akan dapat meni'mati apa yang menjadi hajat dan kehendak naluri mereka yang telah pun ditetapkan oleh Allah Ta'ala didalam kejadian diri manusia. Iaitu seorang lelaki inginkan seorang wanita. Dan seorang wanita menginginkan seorang lelaki. Samada untuk berkasih sayang, saling membantu dan memenuhi kehendak nafsu syahwat secara halal dan diredhai Allah Ta'ala.

Untuk menjadikan pertemuan ini suatu permulaan yang baik, mudah-mudahan permulaan yang baik ini akan menjadi pembuka gerbang kehidupan berumahtangga yang aman bahagia, disini kita perhatikan beberapa panduan yang diambil dari hadis Nabi dan Athar Sahabat.

1. Pada hari pertemuan sebaiknya solat taubat dan istighfar mohon keampunan Allah Ta'ala.

2. Mulakan melangkah masuk ke bilik pengantin dengan kaki kanan sambil membaca Bismillah dan Solawat atas Nabi Salla-Allahu 'Alaihi WaSallam kemudian berdoa sebagaimana yang diajarkan oleh Nabi:

Abu Malik Al-Ansari Radhiallahu 'Anh mengatakan Rasulullah Salla-Allahu 'Alaihi Wasallam bersabda,

"Apabila pengantin telah melangkah masuk ke rumah hendaklah ia berdoa : " Ya Allah, aku memohon padaMu tempat masuk yang sebaik-baiknya dan tempat keluar yang sebaik-baiknya. Dengan nama Allah kami masuk dan dengan nama Allah kami keluar. dan kepada Allah jualah kami bertawakkal." (Abu Dawud)

3. Mengerjakan solat hajat bersama-sama dan berdoalah sungguh-sungguh untuk keampunan dan keberkatan rumahtangga, dimurahkan rezeki yang halal, dikurniakan anak-anak yang soleh dan kebahgiaan suami isteri sehingga ke akhir hayat.

4. Si suami menghadap wajah isteri, bersalaman kemudian sambil memegang ubun-ubun isteri, berdoa kebajikan dan dijauhi keburukan.

"Ya Allah, aku memohon kepadaMu kebajikan dari isteriku dan kebajikan fitrah tabi'at yang telah Engkau tentukan, dan aku pun berlindung kepadaMu dari keburukan isteriku serta keburukan fitrah tabi'atnya yang telah Engkau tentukan" ( Riwayat Bukhari, Abu Dawud, Ibnu Majah)

5. Si suami berbincang dengan penuh kelembutan dan kemesraan dengan isterinya.





Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

0 comments: